افغانستان و هندوستان؛ روابط فزاینده پایدار و 116 پروژه جدید اقتصادی دهلی جدید برای کابل

هند در قالب همکاری‌های توسعه‌ای خود به افغانستان، حدود 116 پروژه جدید را در 31 ولایت افغانستان تعهد کرده است. این پروژه‌ها شامل فراهم کردن آب آشامیدنی، مسکن با قیمت ارزان، ساخت جاده‌ها، ‌کلینیک‌ها و سایر پروژه‌های دیگر می‌شود.

در دیداری که روز گذشته ( 20سنبله)، صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو داشت، خانم سوارج تاکید کرده است که دولت هند با درنظرداشت اولویت‌های افغانستان، مصمم ‌است که همکاری توسعه‌ای دوامداری با افغانستان داشته باشد.

وزیر خارجه هند گفته است که “امروز بر اساس همکاری اقتصادی و توسعه‌ای، ما به طور مشترک توافق کردیم که با در نظر گرفتن اولویت‌های افغانستان، یک مشارکت توسعه‌ای را آغاز کنیم. با این وجود، این 116 پروژه جدید تاثیرگذار به طور مشترک اجرا خواهد شد که پیشرفت عمده اجتماعی و اقتصادی را به ویژه در ولایات و روستاهای افغانستان رونما خواهد کرد.”

india-afghanistan2
دیدار صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند در دهلی نو

پروژه‌ها

 این پروژه‌ها بیشتر در زمینه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، کشاورزی، آبیاری، تهیه آب آشامیدنی، انرژی‌های تجدید‌پذیر، کنترل سیل، زیرساخت‌های ورزشی و زیر ساخت‌های اداری تمرکز دارد.

به‌طور مشخص، پروژه ساخت بند شاه‌توت، تهیه آب آشامیدنی برای کابل، تهیه مسکن با ‌قیمت ارزان برای پناهندگان در ولایت ننگرهار، اتصال جاده به پارک ملی بند امیر در ولایت بامیان، توسعه شبکه تامین آب در شهر چاریکار مرکز ولایت پروان، ایجاد یک کارخانه سنگ‌گچ در کابل و هم‌چنین ساخت یک پولی‌کلینیک در ولایت مزار شریف، شامل این همکاری‌های توسعه‌ای دولت هند می‌شود.

این پروژه‌ها پس از آن برای افغانستان از سوی هند تعهد می‌شود که سه هفته پیش دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا از هند خواست که کمک‌های اقتصادی خود را به افغانستان افزایش دهد.

آقای ترامپ هم‌چنین خواستار نقش‌آفرینی بیشتر هند در افغانستان از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی شد. او گفت که “ما از کمک‌های مهم هند برای ثبات در افغانستان قدردانی می‌کنیم، هند و امریکا مبادلات تجارتی به ارزش میلیارد‌ها دالر دارند و ما می‌خواهیم دهلی نو برای کمک به ما، با افغانستان و به‌ویژه در زمینه کمک‌های اقتصادی و توسعه، همکاری کند. ما متعهد به پیگیری اهداف مشترک برای صلح و امنیت در جنوب آسیا و منطقه گسترده‌تر هندوستان هستیم.”

trump
دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا

هند یکی از بزرگ‌ترین حامیان اقتصادی افغانستان است. این کشور در جریان سفر رییس جمهور غنی در ماه سنبله سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرد که یک میلیارد دلار کمک بلاعوض به افغانستان می‌دهد.

اعمار بلند سلما

هند با هزینه‌ی ۲۹۰ میلیون دالری، بند سلما را در هرات ساخته است. این بند در کنار این که برق مورد نیاز را برای ۲۵۰ هزار خانه در بخش‌های غربی افغانستان تأمین می‌کند، بیش از ۶۴۰ روستا را نیز آب‌یاری خواهد کرد.

طرح این بند، چهل سال پیش از امروز در زمان حاکمیت داوود خان مطرح شد، اما سال‌ها جنگ و ناامنی مانع ساخت آن شده بود. به گفته برخی از آگاهان ساختن این بند، دست‌کم این پیام را به مردم افغانستان رسانید که اگر یک همسایه در ویرانی افغانستان آستین بالا زده و خانه‌های مردم را تاریک می‌کند، همسایه‌ی دیگر برای روشنایی خانه‌ها و شکوفایی افغانستان تلاش می‌کند.

salma-dam
هند، بند سلما را با هزینه‌ی ۲۹۰ میلیون دالر در هرات ساخته است

ساختمان پارلمان جدید

یکی از کارهای بنیادی دیگری هند در افغانستان، ساخت پارلمان جدید برای افغانستان است. هند به ارزش ۹۰ میلیون دالر این ساختمان جدید را ساخت. این ساختمان در روز ۲۵ دسامبر سال گذشته میلادی رسما گشایش یافت.

راه‌یابی به آب

یکی از تلاش‌های دیگری که هند برای خودکفایی افغانستان و باز کردن راهی برای خودش به بازارهای آسیای میانه انجام داده، طرح ایجاد بندر چابهار بود.

این بندر قرار است در خاک ایران و به کمک مالی هند ساخته شود. انتظار می رود با ایجاد این بندر، افغانستان به راحتی به بازارهای هند راه یابد و هند نیز با عبور از این بندر وارد خاک افغانستان و سپس وارد آسیای میانه شود.

در دیداری که روز گذشته صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان با نارندرا مودی، نخست وزیر هند در دهلی نو داشت، آقای مودی از تلاش افغانستان برای عملی شدن طرح بندر چابهار استقبال کرده است. بندر چابهار در جنوب شرق ایران قرار دارد. این بندر براساس توافق سه جانبه هند، ایران و افغانستان بازسازی و تجهیز می‌شود تا به عنوان جایگزین بندر کراچی پاکستان بخاطر تجارت افغانستان با کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

india-afghanistan1
دیدار صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان با نریندرا مودی نخست وزیر هند، در دهلی جدید

این بندر هنوز ایجاد نشده اما پاکستانی‌ها و چینی‌ها از ساخت آن ناراحت به نظر می رسند و اخیرا تهدید کرده‌اند که در تلاش راه بدیل برای پروژه‌های تاپی و کاسا ۱۰۰۰ می باشند. بر اساس تفاهم نامه های چهارجانبه بین افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، پروژه برق کاسا یک هزار و تاپی از افغانستان عبور خواهد کرد.

بازسازی قصر ستوری

در کنار کمک‌هایی که هند در افغانستان داشته است، این کشور کاخ ستوری در وزارت خارجه را نیز بازسازی کرده است. این کاخ در زمان حاکمیت شاه امان الله که مشهور به شاه جوان و اصلاح طلب افغانستان است، ساخته شده بود. اما سال‌ها نبرد، این کاخ را به ویرانه‌ای بدل ساخت. حکومت هند این کاخ را به عنوان نمادی از حافظه‌ی تاریخی افغانستان بازسازی کرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند که مراسم گشایش این کاخ را از طریق اسکایپ به گونه‌ی زنده دنبال می‌کرد، در سخنانی به مردم و رهبران افغانستان گفت که “کاخ ستوری محل شماری از رویدادهای تاریخی در افغانستان بوده است. به آنهایی که فراتر از سایه‌های خشونت چیزی دیگری را در افغانستان دیده نمی‌توانند، بازسازی این کاخ، یادآور سنت‌های با شکوه افغانستان است.”

MODI
نرندرا مودی، نخست وزیر هند در حال تماشای مراسم گشایش کاخ ستوری از طریق اسکایپ

چشم انتظار کمک‌های نظامی

با توجه به وضعیت جنگی افغانستان، این کشور ظاهرا به تجهیزات جنگی سنگین برای پیروزی در نبردها با طالبان، بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارد.

برای این مهم، افغانستان به کمک‌های نظامی هند چشم دوخته است. هرچند، این کشور 4 فروند چرخبال ام.آی – ۲۵ را به افغانستان داده است، اما ارتش افغانستان به تعداد بیشتری از این نوع چرخبال ها نیاز دارد.

این مساله را جنرال نیکولسن، فرمانده مأموریت قاطع در افغانستان در سفری که سال گذشته‌ی خورشیدی به هند داشت، با صراحت به مقام‌های هندی بیان کرد.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان نیز از مسوولان هندی خواسته  بود که در بخش فراهم آوری کمک‌های نظامی به افغانستان ” جسور” باشد.

با این همه، هند هنوز در پرسش به درخواست کمک های نظامی افغانستان، پاسخی روشنی نداده است. اما همواره تاکید کرده است که این کشور در امر مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *