گامی مثبت؛ بورسیه شدن 10 دانشجوی نخبه افغانستانی در ایران

یک دانشجوی افغان مقیم ایران که به دلیل مشکلات مالی از تحصیل در رشته‌ی مورد نظرش بازمانده بود، به تازگی از سوی وزارت علوم ایران، بورسیه کارشناسی ارشد دریافت کرده است.

این دانشجوی افغان که مهدی جعفری نام دارد، دو ماه پیش در کانکور سراسری ایران، رتبه اول فوق لیسانس زمین شناسی را از آن خود کرده بود. اما گفته بود که به دلیل مشکلات اقتصادی و بالا بودن هزینه‌ی تحصیلی، توانایی پرداخت این هزینه‎ها را ندارد و نمی تواند به تحصیلاتش ادامه دهد.

به تازگی وزارت علوم ایران از اعطای بورسیه‌ی تحصیلی برای مهدی جعفری و 9 دانشجوی نخبه‌ی افغانستانی دیگر که حایز رتبه‌های تک رقمی و دو رقمی در کانکور ایران شده بودند، خبر داده است.

mehdi-jafari1
مهدی جعفری، دانشجوی افغان مقیم ایران

 مهدی جعفری، همراه با چند جوان دیگر افغان مقیم ایران، از جمله حسین عطایی، صادق بربری و مهدی غلامی موفق شدند که درسال جاری خورشیدی، رتبه‌های تک رقمی را در کانکور کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در ایران بدست آورند.

وزارت علوم ایران گفته است که از این پس نخبگان مهاجری که در کانکور، رتبه تک‌رقمی و یا دو رقمی کسب کنند، به صورت کامل بورسیه خواهند شد.

بر  اساس گزارش‌ها، یک دانشجوی خارجی در ایران باید برای هر ترم، دو میلیون و پنجصد هزار تومان بپردازد.

خبر انصراف این دانشجوی افغانستان از ادامه تحصیل در دانشگاه به دلیل مشکلات اقتصادی، بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران داشت.

هفته گذشته نیز مشکلات و محدودیت‌هایی که برای دانش آموزان افغانستانی در ایران برای رفتن به مکاتب وجود داشت خبرساز شده بود. بسیاری از کاربران ایرانی با راه اندازی هشتگ “از مهر جا نمانند” در تویتر، از مقامات این کشور خواسته بودند تا برای رفع این مشکلات دانش آموزان مهاجر افغان و مشکل دریافت پول در برابر ثبت نام آنها برای رفتن به مکتب،  اقدام کنند.

https://twitter.com/kasra_nouri/status/901827273078263808?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fkhabarnama.net%2Fblog%2F2017%2F08%2F28%2Ftwitter-storm-for-afghan-children-in-iran%2F

در واکنش به این فراخوان، وزیر آموزش و پرورش ایران گفته بود برای اینکه هیچ دانش‌آموز مهاجری از تحصیل بازنماند تلاش خواهد کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *