کتابخانه ویژه بانوان در غور؛ گامی مثبت در فضایی سراسر خشونت، ناامنی و فقر برای زنان

ولایت غور از جمله مناطق مرکزی افغانستان است که سالانه ده‌ها بانو در این ولایت به دلایل مختلفی چون بی‌سوادی، سنت‌های ناپسند و آگاهی نداشتن از حقوق‌شان مورد خشونت‌های گوناگون قرار می‌گیرند. از سوی دیگر رشد گروه‌های تروریستی و تفکر افراطی در برخی مناطق غور در سال‌های اخیر بر مشکلات و محدودیت‌های زنان این ولایت افزوده است.

با این حال، به تازگی کار ساخت اولین کتابخانه ویژه بانوان در غور آغاز شده است. این کتابخانه با هزینه 7 میلیون و 800 هزار افغانی در کنار ساختمان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت ساخته خواهد شد. ساختمان این کتاب‌خانه 5 اتاق و یک سالن مطالعه خواهد داشت که قرار است تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کتاب‌های این کتاب‌خانه نیز قرار است از سوی ریاست امور زنان ولایت غور، برخی نمایندگان مجلس و شماری دیگر از نهادها تهیه شود.

ولایت  غور تنها دو کتاب‌خانه عامه دارد که مردان و زنان به صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند.

ghor-library4
این کتابخانه با هزینه 7 میلیون و 800 هزار افغانی در کنار ساختمان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت غور ساخته خواهد شد

گامی مثبت

غلام ناصر خاضع والی غور در مراسم افتتاح کار ساخت این کتاب‌خانه گفته است که امیدوار است “این کتاب‌خانه گامی باشد برای تشویق بانوان ولایت غور به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی.”

والی غور گفته است که با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی ولایت غور، به ساخت کتاب‌خانه‌های معیاری در این ولایت چندان توجهی نشده است.

فضل الحق احسان رییس شورای ولایتی غور هم این ولایت را دارای سابقه تاریخی دانسته و گفته است که حالا ساخت این کتاب‌خانه و هر اقدام دیگری برای آبادی این ولایت، گامی مثبت برای ترقی و پیشرفت جامعه و بخصوص زنان است.

ehsan
فضل الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور

ناامنی

کتاب‌خانه ویژه بانوان در غور در حالی ساخته می‌شود که زنان این ولایت با  چالش‌های عمده‌ای روبرو هستند. آمار خشونت علیه زنان در این ولایت بالاست و نرخ سواد در میان زنان و بخصوص در روستاها پایین است. از سوی دیگر در این ولایت به دلیل تسلط گروه‌های مخالف حکومت بر برخی مناطق و هم‌چنین رشد تفکرات افراطی، مواردی از محکمه صحرایی زنان در این ولایت نیز مشاهده شده است.

در مناطقی از ولایت غور که خارج از کنترل حکومت افغانستان است، گروه‌های شورشی حضور دارند و بارها در محکمه‌های صحرایی، مردان و زنان این ولایت را به شیوه‌های مختلف از جمله سنگسار کشته‌اند.

نبی ساقی استاد دانشگاه در ولایت غور، ناامنی را یکی از چالش‌های عمده بر سر راه زنان این ولایت می‌داند. او به خبرنامه می‌گوید که پس از سقوط طالبان در حدود 40 الی 45 درصد دانش آموزان مکتب در غور را دختران تشکیل می‌دادند اما بعد در سال‌های اخیر، به دلیل افزایش ناامنی‌ها مردم علاقه کمتری به آموزش نشان می‌دهند.

نمایی از سنگ‌سار شدن رخشانه در ولایت غور افغانستان
نمایی از سنگ‌سار شدن رخشانه در ولایت غور افغانستان

بسته بودن مکاتب

رقیه نایل نماینده غور در مجلس افغانستان از بسته بودن بسیاری از مکتب‌ها در مناطق ناامن ولایت غور خبر می‌دهد. این نماینده مجلس افغانستان به خبرنامه می‌گوید که 6 یا 7 شهرستان ولایت غور مانند پسابند و مرغاب، با حضور گروه‌های مسلح مخالف دولت ناامن شده است.

او می‌گوید که نزدیک به 30 مکتب در این مناطق بسته است و دختران و پسران در این مناطق از رفتن به مکتب محرومند.

به گفته این نماینده مجلس”تنها در مرکز ولایت غور و هم‌چنین شهرستان لعل و سرجنگل، دختران می‌توانند به مکتب بروند اما، در مناطق دیگر به دلیل ناامنی و هم‌چنین وجود تفکرات نادرست، این امکان برای آن‌ها وجود ندارد.

school1
بسیاری از دختران و پسران در ولایت غور به دلیل ناامنی در این ولایت از رفتن به مکتب محروم اند

مشکلات اقتصادی

علاوه بر این‌ها مشکلات اقتصادی در ولایت غور چالش‌ دیگری برای زنان این ولایت است.

نبی ساقی استاد دانشگاه در غور، ضعف اقتصادی در این ولایت را مانع دیگری برای روی آوردن دختران و زنان به مکتب، دانشگاه و کتاب و کتاب‌خانه می‌داند. بیشتر مردم ولایت غور دارای اقتصاد ضعیفی هستند و شغل بیشترشان زراعت و مالداری است.

رقیه نایل نماینده غور در مجلس افغانستان هم می‌گوید که به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی، بسیاری از دختران و زنان در غور به تولید صنایع دستی می‌پردازند تا بخشی از مشکلات اقتصادی خانواده‎شان را حل کنند اما به گفته او، این تولیدات نیز با مشکل نبود بازار برای فروش مواجه هست.

این نماینده مجلس به خبرنامه می‌گوید که از سوی دیگر به دلیل وجود باورهای ناپسند در غور، موجب شده است تا برخی خانواده‌ها مانع از رفتن دختران به مکتب شوند و حضور زنان در اجتماع نیز بسیار کمرنگ باشد.

school
نبی ساقی استاد دانشگاه در غور، ضعف اقتصادی در این ولایت را مانع دیگری برای روی آوردن دختران و زنان به مکتب، دانشگاه و کتاب و کتاب‌خانه می‌داند

اقدام به ساخت کتاب‌خانه ویژه بانوان در غور اگرچه اقدامی مثبت برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان بانوان این ولایت است اما با توجه شرایطی که زنان در این ولایت با آن روبرو هستند، نیاز است تا حکومت افغانستان توجه و تمرکز بیشتری برای بهبود یافتن وضعیت زنان در ولایت غور داشته باشد. مشکلات ناامنی و فقری که در این ولایت رو به گسترش است، از عمده‌ترین موانعی هستند که حضور زنان در جامعه را می‌تواند کمرنگ‌تر از گذشته نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *