جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

از مهر جا نمانند؛ فراخوان تویتری در ایران برای رفع مشکلات دانش‌آموزان مهاجر افغان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

با نزدیک شدن به ماه مِهر( میزان) که زمان آغاز سال تحصیلی در ایران است، مشکلات ثبت نام دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی مقیم این کشور باز هم خبرساز شده است.

با این که مقامات وزارت آموزش و پرورش این کشور در ماه‌های گذشته گفته بودند، ثبت نام کودکان مهاجر افغانستانی در مکتب‌های دولتی بدون شهریه صورت می‌گیرد اما در روزهای اخیر و با نزدیک شدن به زمان آغاز سال تحصیلی، خبرهایی منتشر شده است که در برخی مناطق برای ثبت نام این کودکان از آنها پول گرفته می‌شود.

آقای خامنه‌ای رهبر ایران دو سال قبل دستور داده بود تا همه کودکان افغانی بدون در نظرداشت این که مدرک قانونی اقامت دارند یا نه، باید در مکتب‌های دولتی این کشور ثبت نام شوند. پیش از آن کودکان مهاجر افغان فاقد مدرک، اجازه درس خواندن در مکتب‌های دولتی را نداشتند و از کودکان دارای اسناد مهاجرت نیز، برای ثبت نام پول گرفته می‌شد.

علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای، رهبر ایران

از مِهر جا نمانند

“از مِهر جا نمانند” عنوان فراخوانی است که از شب گذشته در شبکه اجتماعی تویتر ایجاد شده و بسیاری از شهروندان ایرانی، از جمله چهره‌های معروف و سرشناس این کشور با نوشتن تویت‌هایی، خواهان رسیدگی به  این مشکل شده‌اند تا زمینه برای تحصیل کودکان افغان در مکتب‌های دولتی فراهم گردد.

انتخاب عنوان این فراخوان هم زیباست. کلمه مهر، هم می‌تواند اشاره به ماه مهر باشد که زمان شروع سال تحصیلی در ایران است و هم می‌تواند اشاره‌ای باشد به مهربانی و محبت.

بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی، با تویت‌هایی از مشکلات برای ثبت نام دانش‌آموزان مهاجر سخن گفته و به دریافت “شهریه بالا” از سوی مسوولان مراکز آموزشی این کشور اعتراض کرده‌اند.

کسرا نوری نوشته است ” امشب از کودکان افغانی می‌نویسیم که با هزار و یک مصیبتی که به آن دچارند، در آستانه مهرماه، از آموزش و تحصیل محروم می‌شوند.”

https://twitter.com/kasra_nouri/status/901827273078263808

کاربر دیگری به نام زهرا از وزیر آموزش و پرورش ایران خواسته تا در برابر تخلف‌های صورت گرفته برای ثبت نام کودکان افغانستانی موضع‌گیری کند.

حبیب رضایی نوشته است که “مرزها برای کودکان و بازی‌های شان معنی ندارد. بزرگترها مرز کشیده‌اند که جهان را به بازی بگیرند. حواس‌مان باشد، ظلم مضاعف نباشیم.”

https://twitter.com/hrezaee/status/902034828685705216

کاربر دیگری بر حق تحصیل کودکان تاکید کرده و نوشته است که ” حق تحصیل از نیازهای هر کودک است. آن حق را بخاطر مهاجر بودنش از او نگیرید.”

در سال‌های گذشته بسیاری از کودکان افغانی مهاجر در ایران به دلایل مختلف از تحصیل باز مانده و به جای رفتن به کلاس‌های درس به کارگری پرداختند. شهروند ایرانی دیگری در سه جمله کوتاه اما پرمعنا، به این موضوع اشاره کرده است.

بابا  آب داد. بابا نان داد. بابای کودک افغان به او کار داد.

https://twitter.com/Azadi2494/status/902040536659394560

دیگری نوشته است که هشتگِ از مهر جا نمانند، یکی از بهترین هشتگ‌هایی است که تابحال دیدم. او ابراز امیدواری کرده که هیچ کودکی از مدرسه و درس جا نماند، چه افغان باشد و چه غیر افغان.

حسن احمد خان کاربر دیگری نوشته است ” به پدران شان، مهری که در خورشان باشد ندادیم… حداقل کودکان از مهر جا نمانند.”

https://twitter.com/kharabatiha/status/902037863008796672

ورود چهره‌های سرشناس

علاوه بر شهروندان عادی، برخی از چهره‌های شناخته شده ایران نیز به این فراخوان پیوستند و در حمایت از حق تحصیل کودکان مهاجر افغان نوشتند.

مهناز افشار از بازیگران معروف سینمای ایران نوشته است که “کودکان همسایه به ما پناه آورده‎اند، حداقل بهشون فرصت آموختن و خواندن بدهیم تا بتوانند تاریخ سرزمین‌شان را بخوانند.”

https://twitter.com/AfsharMahnaz/status/901880023665147905

ژبلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری ایران نیز نوشته که ” هر کجا به دنیا آمده باشند حق تحصیل دارند، ایران و افغانستان ندارد.”

https://twitter.com/jilabani/status/901872664997904384

ترانه بنی یعقوب خبرنگار ایرانی برای واکنش به وضعیت دانش‌آموزان مهاجر، به مصراعی از یک شعر نجیب بارور شاعر افغان اشاره کرده که گفته است ” هر کجا مرز کشیدند شما پل بزنید”

https://twitter.com/baniyaghub/status/901905196585975812

این فراخوان پای برخی شهروندان و چهره‌های سرشناس افغانستان را نیز به این موضوع کشانده است.

ناهید فرید نماینده مجلس افغانستان با انتشار عکسی از کودکان افغان در حالی‌که کتابی در دست دارند، نوشته است “او رویایی دارد که غیر ممکن نیست، اگر از مهر جا نمانند.”

https://twitter.com/FaridNaheed/status/902026115035877376

پاسخ مثبت وزیر

بسیاری از کاربران در نوشته‌های شان به مقامات این کشور و بخصوص وزیر آموزش و پرورش ایران اشاره کرده و از آن‌ها خواسته اند که در این مورد اقدام کنند.

سید محمد بطحایی که به تازگی توانسته از مجلس این کشور رای اعتماد بگیرد و وزیر آموزش و پرورش ایران شود، به این درخواست کاربران پاسخ داده و گفته است که برای حل مشکل دانش‌آموزان تلاش می‌کند.

او نوشته است ” تحصیل علم و دانش در هر شرایطی حق تمام افراد است، تلاش می‌کنم تا دانش‌آموزان هیچ ملیتی از مِهر جا نمانند.”

https://twitter.com/sm_bathaei/status/901873245539983360

این پاسخ وزیر با استقبال شهروندان روبرو شده است. آن‌ها گفته‌اند که امیدوارند این گفته‌های وزیر تحقق یابد و مشکلات دانش‌آموزان مهاجر افغان به زودی حل شود.

کاربر دیگری با استقبال از پیام وزیر آموزش و پرورش ایران، خطاب به او نوشته است که ” دمت گرم. به قول کابلی‌ها : خانه‌ات آباد.”

https://twitter.com/Smile3plz/status/902034664659066880

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان