قتل عام مسجد امام زمان؛ ششمین حمله و ابراز نگرانی یوناما از هدف قرار گرفتن شیعیان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل، حمله روز گذشته بر مسجد امام زمان در شهر کابل را ششمین حمله بر مساجد شیعیان در سال جاری میلادی دانسته و گفته است که در مجموع این حملات، 64 غیرنظامی کشته و 118 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

دفتر سازمان ملل با انتشار اعلامیه‌ای به 4 حمله در هرات و 2 حمله در شهر کابل اشاره کرده است که مسوولیت 3 حمله آن را گروه داعش برعهده گرفته است.

توبی لنزر معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان از حملات پی در پی، بر شیعیان افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است “حملات پی در پی که شیعیان را در عبادت‌گاه‌های ‌شان هدف قرار می‌دهد، قابل توجیه نیستند.”

روز گذشته مهاجمان انتحاری بر مسجد امام زمان در منطقه قلعه نجارهای خیرخانه در شمال کابل حمله کردند. این حمله پس از ۵ ساعت درگیری و با کشته شدن مهاجمان انتحاری به پایان رسید.

آمارهای متفاوت

آمارهای منتشر شده در مورد قربانیان این حمله تروریستی متفاوت است. با اینکه قربانیان این حمله مرگبار ۴۰ کشته و بیش از ۹۰ مجروح گزارش شده است اما برخی رسانه‌ها به نقل از شاهدان عینی، از میزان بسیار بالای تلفات این حمله گزارش می‌دهند.

دفتر سازمان ملل در کابل نیز میزان تلفات این حمله تروریستی را، حداقل 20 کشته و 30 زخمی دانسته و گفته است که ” امکان افزایش این آمار ابتدایی وجود دارد.” در گزارش سازمان ملل آمده است که 7 زن و یک کودک در میان کشته‌شدگان این حمله شامل هستند.

گروه داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفت.

جرایم جنگی

علاوه بر این، نماینده سازمان ملل در کابل کشتار غیرنظامیان را جرایم جنگی خوانده و گفته است “حملاتی که علیه تجمعات و عبادت‌گاه‌ها انجام می‌شود، ناقض جدی قانون بین المللی بوده و می‌توانند جرایم جنگی محسوب گردند.”

kabul-attack
شماری از قربانیان حمله روز گذشته در صحن مسجد امام زمان امروز به خاک سپرده شدند

یوناما گفته است که قوانین بشردوستانه بین المللی، حمله عمدی بر غیرنظامیان و دارایی‌های‌شان به شمول عبادتگاه‌ها را ممنوع قرار داده و طرف‌های درگیر را موظف ساخته است.

در یک سال اخیر حملات هدفمند تروریستی بر مراکز مذهبی و تجمعات شیعیان افغانستان افزایش یافته و تبدیل به یکی از نگرانی‌های جدی در این کشور شده است. اما با وجود همه این نگرانی‌ها، تاکنون تدابیر مشخص امنیتی برای مقابله با این شیوه‌ها از سوی حکومت افغانستان در نظر گرفته نشده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *