از سال 2001 تاکنون؛ هزار مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که از سال 2001 تاکنون، بیش از یک هزار مورد خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌های این کشور ثبت شده است. او افزود که در یک ماه گذشته نیز، خشونت علیه خبرنگاران به 15 مورد رسیده است.

فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از سه ماه گذشته، هر حادثه‌ای که برای خبرنگاران و رسانه‌ها رخ می‌دهد به صورت هم‌زمان، مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود که برای بررسی و رسیدگی به وضعیت کاری رسانه‌ها و خبرنگاران کمیته‌های مشترکی از نمایندگان رسانه‌ها و حکومت افغانستان ایجاد شده است. او افزوده است که “غیر از چهار ولایت، در سراسر افغانستان کمیته‌های مشترک میان رسانه‌ها و حکومت ایجاد شده است.”

Fahim Dashti
فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان

تلاش برای کاهش فشار مالیاتی

فاضل سانچارکی معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم‌چنان در این نشست از عملکرد این کمیته در 10 ماه گذشته گزارش داد و گفت که در این مدت، به پرونده‌های مختلفی از خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده است.

براساس اظهارات آقای سانچارکی کمیته مشترک روزنامه‌نگاران و حکومت افغانستان، در مورد ایجاد سهولت در کار خبرنگاران و رفع ابهام در استخدام و حقوق خبرنگاران این کشور کار می‌کند.

معاون نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در بخشی از سخنانش به مالیات رسانه‌ها اشاره کرد و افزود که “ما از حکومت خواسته‌ایم تا برای معاف شدن بخشی از مالیات رسانه های افغانستان و بخصوص رسانه‌های چاپی، تلاش کند.”

در روزهای گذشته نیز نهاد نی یا دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان از مشکلات امنیتی، وضع مالیات بر رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات به عنوان چالش‌های عمده بر سر راه فعالیت رسانه‌های این کشور نام برده بود.

journalists-3
براساس گزارش نی، مشکلات امنیتی، وضع مالیات بر رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات سه چالش عمده فراروی رسانه‌ها در افغانستان است

مجیب خلوت گر رییس عمومی نهاد نی، گفته بود که از سال ۱۳۹۳ تاکنون در حدود ۲۰۰ رسانه به دلیل مشکلات مالی بسته شده است. او افزوده بود که بسیاری از رسانه‌های افغانستان، خواستار لغو این مالیات از سوی حکومت این کشور هستند.

معاون نشراتی وزارت فرهنگ افغانستان هم‌چنین از ایجاد طرحی جدید برای شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت که “ما برای شبکه‌های اجتماعی نیز طرز العمل‌های جدیدی ایجاد خواهیم کرد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *