جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

التهاب سیاسی پایتخت افغانستان؛ واکنش بی‌سابقه رهبران جمعیت اسلامی به اظهارات رهبر حزب اسلامی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سخنان دو روز پیش گلبدین حکمتیار در مورد احمد شاه مسعود و اتهام این که او با سازمان استخبارات پاکستان رابطه داشته، موجی از واکنش‌های تند اعضای ارشد حزب جمعیت اسلامی و رهبران وابسته به قوم تاجیک را در پی داشته است.

حکمتیار دو روز قبل در میان جمعی از هوادارانش گفته بود که “شما به یاد دارید که آمر مسعود بدون سلاح به استقبال طالبان به میدان رفت؛ کمربند و تفنگچه‌ی خود را باز کرد و در برابر فرمانده طالبان گذاشت. گفتند کابل از شماست فقط برای حزب چاره‌‌ای بسنجید. کسی از او پرسید که چطور به طالبان اعتبار می‌کنید؟ گفت دوستای ما از آی اس آی اطمینان دادند که طالبان با شما مشکلی ندارد.”

او هم‌چنین در اعتراض به ساختار تشکیلاتی نهادهای امنیتی این کشور گفته بود که بسیاری از جنرال ها از منطقه پنجشیر هستند و کلینر این ولایت نیز به رتبه جنرالی رسیده است.

حکمتیار که پس از پیوستن به روند صلح و ورود به کابل، اظهارات تندی علیه سایر رهبران و احزاب سیاسی افغانستان داشته، پس از این گفته ها با واکنش های تندی مواجه شده است.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان، عطا محمد نور والی بلخ، احمد ضیا مسعود نماینده پیشین رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود، امرالله صالح رییس سابق امنیت ملی افغانستان و یونس قانونی معاون رییس جمهور در حکومت حامد کرزی با واکنش های تندی، گفته‌های حکمتیار را نفاق افکنی، دامن زدن به اختلافات قومی و زبانی و پروژه ای از سوی سازمان استخبارات پاکستان دانسته اند.

داکتر عبدالله

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان در جلسه امروز شورای وزیران، سخنان حکمتیار را “تهمت و نفاق افکنانه” دانست.

او در جلسه امروز شورای وزیران از برخی شهدای افغانستان مانند برهان الدین ربانی، احمد شاه مسعود، عبدالعلی مزاری و حاجی عبدالحق یاد کرد و گفت که “تاریخ درباره آن‌هایی که قربانی دادند، قضاوت خواهد کرد و قضاوت‌های عقده مندانه جایی را نخواهد گرفت.”

او با اشاره به سخنانی که در مورد احمد شاه مسعود از سوی حکمتیار مطرح شده است گفت ” تبصره های ناشی از عقده حقارت، نام پاک و جایگاه بزرگان این کشور را خدشه دار نمی سازد.”

عطا محمد نور

عطا محمد نور والی بلخ گفته است که در برابر افرادی مانند حکمتیار که به گفته او بی محابا به ارزش ها، افتخارات و قهرمان ملی افغانستان احمد شاه مسعود می تازند، خاموش نخواهد بود.

والی بلخ به مذاکرات صلح حکومت افغانستان با حکمتیار اشاره کرده و گفته است که از حامیان این مذاکرات بوده با امید این که “پس از سال‌های دراز جنگ و خصومت، حالا فرصتی دست داده است تا یک مخالف دولت بتواند با پذیرش قانون اساسی در کنار دیگر شهروندان زندگی مسالمت آمیز داشته باشد و از تخریب، ویران‌گری و انتحار بپرهیزد.”

عطا محمد نور افزوده که بر خلاف انتظارها، حکمتیار پس از تسلیم شدن به حکومت افغانستان به صورت مداوم در پی دامن زدن به مسایل منطقه‌ای، قومی و زبانی می باشد. آقای نور با صراحت گفت که حکمتیار “در پی انجام یک ماموریت توسط بیگانه‌هاست.”

احمد ضیا مسعود

احمد ضیا مسعود برادر احمد شاه مسعود که تا چند ماه قبل نماینده خاص رییس‌جمهور غنی در بخش اصلاحات و حکومت‌داری خوب بود، گفته‌های اخیر حکمتیار را “عقده مندی و هذیان‌گویی” دانسته است.

او در واکنش به سخنان گلبدین، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که “انتقاد حكمتيار كه گويا مردم پنجشير كلینر بوده اند و با تخنيك موتر سر و كار داشته اند، يك انتقاد طبقاتي و متاثر از افكار مبتني به تعصب نژادي است… در همه‌جای دنیا یک راننده با عزت از یک سیاست‌گر خائن و یک کلینر انسان‌دوست از یک تروریست مدعی رهبری، نیک‌نام و با عزت و مورد حرمت همه انسان‌ها است.”

احمد ضیا مسعود در سخنان تندتری به حکمتیار تاخته و گفته است که حکمتیار پس از “تسلیم شدن به نظام با حمایت و پشتیبانی حلقات مشکوک بیرونی و داخلی روزگار می گذراند. او افزوده است که رهبر حزب اسلامی اکنون به مسایل قومی روی آورده است.”

برادر شهید احمد شاه مسعود نسبت به بخشی از سخنان حکمتیار که در آن به احمد شاه مسعود اشاره شده بود واکنش نشان داده و گفته است “وي كسي بود كه بيشتر عمر خود را در مبارزه عليه متجاوزين خارجي سپري كرد به خصوص عليه دستگاه استخباراتی پاكستان. اگر مسعود مثل حکمتیار در خدمت استخبارات پاکستان می‌بود، امروز وی از زمام‌داران بلا منازع افغانستان مي‌بود. چنانچه که دشمني مسعود با آی.اس.آی سبب شهادت و قتل وي شد.”

احمد ولی مسعود

احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود نیز گفته‌های اخیر گلبدین حکمتیار را پروژه‌ای دانسته است که هدف آن ایجاد شکاف‌های قومی و زبانی در این کشور است و حلقات خارجی استخباراتی در پشت آن قرار دارند.

او گفته است که پیوستن حکمتیار به روند صلح پروژه دیگری است که از ابتدا قابل پیش‌بینی بوده است. احمد ولی مسعود در مصاحبه با طلوع نیوز گفته است ” وقتی با جملات رقیق و توهین آمیز، پُر از خصومت و حسادت و عقده مندی، تجاوزات رسانه ای وی را در مقابل اقوام کشور می شنویم، ماهیت پروژه روشن میگردد، چون دستگاه‌های عقب این پروژه‌ها از قدیم برای مردم معلوم است.

آقای مسعود افزوده است که “حالا نسل جوان می تواند به خوبی درک نماید که عامل جنگ‌های کابل و تفکرات ویران‌گرانه از کجا منشا می‌گرفت.”

به باور احمد ولی مسعود نکته مهم تر این است که “پشت سر این سیاست که مشکلات قومی، تبعیضات زبانی و تعصبات مذهبی را به کار انداخته و دامن می زند، کدام حلقات استخباراتی موقعیت دارند.”

امرالله صالح

امرالله صالح رییس سابق امینت ملی افغانستان در واکنشی بسیار صریح، حکمتیار را فردی “فرو رفته در کینه توزی، حسرت و عقده گشایی” خوانده است.

او افزوده است که “شماری از گورهای شان بر دل ها تسلط دارند و شماری در زندگی با داشتن القاب چون امیر، مرده اند و بی پیام شده اند و فرو رفته اند در کنیه توزی، حسرت و عقده گشایی.”

آقای صالح در بخشی از نوشته فیس‌بوکی خود نوشته است که ” عقده و حس حقارت در سینه این نوع آدم، مانند مار است که هر روز خودش را نیش می‌زند و هر روز درد می‌کشد و می‌سوزد.”

یونس قانونی

یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در حکومت حامد کرزی نیز سخنان حکمتیار را تلاش برای تکمیل نمودن پروژه سازمان استخبارات پاکستان خوانده است.

یونس قانونی گفته‌های حکمتیار را ” اظهاراتی عقده مندانه و غیر واقعی” دانسته و گفته است که ” او به عنوان مامور تکمیل نمودن پروژه ناتمام آی اس آی، به کابل فرستاده شده است.”

به باور آقای قانونی، گلبدین حکمتیار “با دامن زدن به نقاق ملی و درگیری های تنظیمی می خواهد تا افغانستان را یک بار دیگر به دهه هفتاد بازگرداند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان