طرح جدید تولید و مصرف؛ بخشی دیگری از داستان دنباله‌دار بی برقی کابل

فصل زمستان همواره در طول سال‌های اخیر فصل بی برقی بوده است. این موضوع تبدیل به داستان دنباله دار شده و همه شهروندان به ویژه پایتخت افغانستان از قطع برق در زمستان به صورت برنامه ریزی شده آگاه اند. اما اکنون و در سال جاری، برق پایتخت افغانستان در فصل تابستان نیز با مشکل مواجه شده و با برنامه ریزی قطع می‌شود.

نزدیک به سه هفته پیش ریاست برق کابل گفته بود که به دلیل گرمای زیاد در ولایت ننگرهار و کم شدن آب دریای کابل، 60 میگاوات برق بند نغلو که قبل از آن به کابل می‌رسید، به ولایت ننگرهار اختصاص داده شده است.

طرح تازه

هم‌زمان با افزایش قطع برق در شهر کابل، ریاست شرکت برشنا از طرح تازه‌یی برای جلوگیری از کمبود برق در این شهر خبر داده است. این طرح که از آن به عنوان طرح تولید کننده و مصرف کننده یاد می‌شود، با توزیع سولرهای آفتابی برای شهروندان کابلی، نیاز به برق شماری از شهروندان را مرفوع می‌سازد.

energy-in-afghanistan
سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که هزینه‌ی اجرای این طرح را بانک انکشاف آسیایی پذیرفته

بر اساس این طرح در یک سال آینده در گام اول 15 میگاوات برق برای شماری از وزارت خانه‌ها و اداره‌های دولتی فراهم خواهد شد و در گام دوم برنامه‌ی نصب سولر بر بام‌های خانه‌های مسکونی عملی خواهد شد.

وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که هزینه‌ی اجرای این طرح را بانک انکشاف آسیایی پذیرفته اما جزئیات آن در آینده منتشر می‌شود.

این که، این طرح از کجا و چگونه شروع می‌شود و به کدام شیوه‌ها به ادارات دولتی، تجاری و منزل‌های رهایشی توزیع می‌شود تا کنون مشخص نشده است.

تولید و مصرف

سخنگوی شرکت برشنا به خبرنامه گفت که “این طرح با نصب میتر‌های دو طرفه، شهروندان را قادر می‌سازد که هم تولیدکننده باشد و هم مصرف کننده، به این معنا که اگر به کمبود برق مواجه شد از شرکت برشنا برق می‌گیرند و اگر برق زیاد ضرورت نداشتند، می‌توانند برق اضافی را به شرکت برشنا بفروشند.”

مسولان برشنا می‌گویند که کابل در زمستان بیش از 190 میگاوات برق نسب به روزهای تابستان نیاز دارد
مسولان برشنا می‌گویند که کابل در زمستان بیش از 190 میگاوات برق بیشتر نسبت به روزهای تابستان نیاز دارد

در این طرح تیم‌های فنی شرکت برشنا با نصب سولر‌های آفتابی بر بام‌ خانه‌ها و نصب سیستم و میتر‌ها در خانه‌ی مشترکین انرژی برق را آماده‌ی استفاده می‌کنند و سیستم عملیاتی و فنی طی دوره آموزش کوتاه مدت آغاز به کار می‌نماید.

با این حال آقای توحیدی می‌گوید که اداره‌ی برشنا امیدوار است که با تطبیق این طرح در جریان 9 ماه آینده مشکل کمبود برق را در شهر کابل مرفوع سازد.

طرح بلندمدت

اداره‌ی برشنا همچنان از برنامه‌های دراز مدت این شرکت تا سال 2018 نیز خبر می‌دهد.

وحیدالله توحیدی در این مورد می‌گوید که از برنامه‌های دراز مدت این اداره آماده سازی لین 500 کیلوولت برق وارداتی است که کار حدود 65 درصد آن تکمیل شده و 35 درصد دیگر آن نیز ادامه دارد.

TUTAP
مقامات شرکت برشنا می‌گویند که حدود 65 درصد کار پروژه توتاپ تکمیل شده و 35 درصد دیگر آن نیز ادامه دارد

به گفته‌ی توحیدی از این طریق 1000 میگاوات برق به افغانستان وارد می‌شود که 13 ولایت مرکزی، شمالی، جنوبی، جنوب غربی  و حدود 2.3 میلیون نفر را از انرژی برق مستفید می‌سازد.

پایتخت افغانستان به ۵۵۰ میگاوات برق نیاز دارد، اما به گفته‌ی مسوولان ریاست برق کابل اکنون ۲۶۵ میگاوات برق به این شهر می‌رسد و حدود نیمی از نیاز شهروندان کابل به انرژی را تامین می‌نماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *