غیرنظامیان هدف نیستند؛ نگرانی سازمان ملل از افزایش حمله بر مراکز درمانی در افغانستان

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از افزایش حملات بر مراکز درمانی و نهادهای امداد‌رسان در افغانستان گفته است که در هر ماه به طور متوسط، بیش از 12 حمله بر این مراکز صورت می‌گیرد.

سازمان ملل متحد هم‌زمان با روز جهانی بشردوستی یا امور بشردوستانه با شعار “غیرنظامیان هدف نیستند” این شعار را به مصوون بودن غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه اختصاص داده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل، فعالیت کارمندان امدادرسانی در افغانستان را دشوار دانسته و می‌گوید که با گذشت هر روز، شرایط کار نهادهای فعال در امور بشردوستانه، خطرناک تر می‌شود.

taliban
دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته است که در هر ماه به طور متوسط، بیش از 12 حمله بر مراکز درمانی صورت می‌گیرد

شرایط سخت

براساس اظهارات مسوولان دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد، هدف قرار دادن بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، آمبولانس‌ها و امدادرسانان،  ادامه فعالیت‌های امداد رسانی در این کشور را دشوارتر ساخته است.

سازمان ملل می‌گوید که از اول جنوری سال 2017 تا ماه جون، 206 رویداد علیه گروه‌های امداد‌رسان ثبت شده و تقریبا 80 حمله دیگر بر مراکز و نهادهای درمانی در افغانستان صورت گرفته است.

این بخش از سازمان ملل گفته است که “از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 12 امداد‌ رسان در افغانستان کشته شده و در حدود 12 تن دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد، از طرف های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که قواعد و قوانین جنگ را مراعات نموده و به مصوونیت غیرنظامیان به ویژه کودکان، زنان، امداد رسانان و فعالیت نهادهای بشر دوستانه توجه کنند.

این سازمان گفته است که طرفین درگیر در افغانستان موظف هستند که شفاخانه‌ها، مکتب‌ها، کلینیک‌ها و زیرساخت‌های بشر دوستانه را محافظت نمایند.

دو سال قبل، در حمله هوانیروی آمریکا بر بیمارستان شهر قندوز در شمال شرق افغانستان حدود 22 تن از کارمندان سازمان پزشکان بدون مرز و 10 بیمار دیگر کشته شدند. این حمله اندکی پس از سقوط مرکز قندوز به دست طالبان اتفاق افتاد.

hospital
دو سال قبل، در حمله هوانیروی آمریکا بر بیمارستان شهر قندوز حدود 22 تن از کارمندان سازمان پزشکان بدون مرز و 10 بیمار دیگر کشته شدند

در آن حمله بیش از 37 تن دیگر از غیرنظامیان به شمول داکتران مجروح شدند و ساختمان این بیمارستان نیز به شدت آسیب دید.

77 هزار قربانی

این در حالی است که هفته گذشته دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته بود که از سال ۲۰۰۹ تا کنون، بیش از ۷۷ هزار غیرنظامی در این کشور کشته و زخمی شده‌اند. این نهاد گفته بود که این غیرنظامیان در مساجد، مکتب‌ها و کلینیک‌ها قربانی شده و یا به صورت هدفمند مورد حمله قرار گرفته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *