3 چالش عمده رسانه‌های افغانستان؛ ناامنی، وضع مالیات و دسترسی به اطلاعات

نهاد نی یا دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان از مشکلات امنیتی، وضع مالیات بر رسانه‌ها و دسترسی به اطلاعات به عنوان چالش‌های عمده بر سر راه فعالیت رسانه‌های این کشور نام برده است.

این نهاد گفته است که خبرنگاران در افغانستان با چالش‌های سختی روبرو هستند که آزادی بیان و اطلاع‌رسانی به موقع  را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وضعیت بد امنیتی

دفتر نی یا حمایت کننده‌ی رسانه‌های آزاد، ناامنی در افغانستان را بزرگ ترین چالش در برابر خبرنگاران این کشور دانسته و از ادامه یافتن این روند ابراز نگرانی کرده است.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس عمومی دفتر نی از افزایش ناامنی‌ها در ولایت‌های شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که “در چند روز اخیر، 5 مورد تهدید علیه خبرنگاران تنها در یک ولایت صورت گرفته است.”

journalists-3
براساس گزارش دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، ناامنی یکی از چالش‌های عمده فراروی رسانه‌ها در این کشور می‌باشد

رییس این نهاد حمایت از رسانه‌ها، افزایش ناامنی در ولایت سرپل را نگران کننده دانست و گفت که خبرنگاران در این ولایت، از دفتر والی گزارش می‌دهند و هرگاه بخواهند برای تهیه‌ی گزارش به بیرون بروند با تهدید‌هایی مواجه می‌شوند.

دفتر نی هم‌چنین از فرار یک خبرنگار در ولایت هلمند به دلیل تهدید‌های امنیتی به کشور هندوستان خبرداده است.

وضع مالیات

چالش دیگری در برابر رسانه‌ها که از سوی دفتر نی مطرح شده، وضع مالیات از سوی وزارت مالیه بر رسانه‌ها و مشکلات مالی رسانه‌ها است.

آقای خلوت‌گر در این مورد گفته است که از سال 1393 تا کنون در حدود 200 رسانه به دلیل مشکلات مالی بسته شده است.

بر اساس قانون رسانه‌های همگانی افغانستان، رسانه‌های چاپی از پرداخت مالیات به دولت افغانستان معاف هستند، اما به تازگی وزارت مالیه افغانستان قانونی با عنوان «مالیات بر عایدات» را عملی کرده است که مطابق آن، رسانه‌ها نیز مکلف به پرداخت مالیات از زمان شروع فعالیت‌شان به دولت افغانستان هستند.

Khelwatgar
عبدالمجیب خلوتگر، رییس عمومی دفتر نی

مطابق این قانون رسانه‌های افغانستان حدود 180 میلیون افغانی به دولت افغانستان بدهی دارند که مربوط به قبل از زمان توشیح قانون جدید مالیات است. اما وزارت مالیه افغانستان از رسانه‌های این کشور، به ویژه رسانه‌های چاپی می‌خواهد که مالیات گذشته خود را به دولت افغانستان بپردازند.

با این‌حال آقای خلوت‌گر می‌گوید که در ولایت غزنی، طالبان از رسانه‌ها مالیات می‌گیرند و رسانه‌ها در بدل فعالیت‌های‌شان به طالبان پول می‌دهند. به گفته او، با این وجود رسانه‌های افغانستان برای ادامه‌ی فعالیت‌هایشان باید هم به طالبان پول بدهند و هم به دولت افغانستان.

آقای خلوت‌گر می‌افزاید که بسیاری از رسانه‌های افغانستان خواستار لغو این مالیات از سوی حکومت این کشور هستند.

دسترسی به اطلاعات

به باور آقای خلوتگر پس از امنیت و مالیات، مهم‌ترین چالشی که در برابر رسانه‌های افغانستان قرار دارد، دسترسی به اطلاعات است.

رییس عمومی دفتر نی گفته است که “این مساله زمانی داغ شد که دیروز در شمال کابل، زمانی که از روز استقلال تجلیل می‌کردند و نیز در هنگام سفر رییس جمهور غنی به هرات فیسبوک، تویتر، انستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی مسدود شد. این بزرگ‌ترین چالش برای دسترسی به اطلاعات می2باشد.”

journalists
به باور آقای خلوتگر، دسترسی به اطلاعات یکی از چالش‌های مهم دیگری است که در برابر رسانه‌های افغانستان قرار دارد

دفتر نی از حکومت افغانستان، به ویژه از کمیته‌های مشترک امنیت و مصوونیت خبرنگاران می‌خواهد که امنیت و مصوونیت خبرنگاران را تامین و به رسانه‌ها اطمینان بدهند که دچار مشکل امنیتی نخواهند شد تا کار آزادی بیان و چرخش آزاد اطلاعات آن گونه که در قانون تاکید شده است، عملی گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *