فردا در آمریکا؛ امیدواری برای تفاهم روی استراتیژی جدید واشنگتن در جنگ افغانستان

پس از تاخیر زیاد واشنگتن در اعلام استراتیژی جدید آن کشور در جنگ افغانستان، رسانه‌ها گزارش داده اند که فردا دونالد ترامپ همراه با مایک پنس معاون اش، جنرال جمیز متیاس وزیر دفاع، رییس سی آی ای و مشاور امنیت ملی آن کشور روی استراتژی جدید برای افغانستان گفتگو می کند.

در ماه های اخیر دونالد ترامپ بارها گفته بود که استراتژی جنگ امریکا در افغانستان را نهایی می کند اما این موضوع تا به حال تحقق نیافته است.

رییس جمهوری آمریکا، فردا در کمپ دیوید استراحتگاه آقای ترامپ در ایالت مریلند، با مقامات ارشد حکومت اش در مورد استراتژی جنگ در افغانستان، بحث خواهد کرد.

اما هنوز مشخص نیست که آقای ترامپ با مقامات آمریکای تصمیم نهایی اش را در باره استراتژی جدید آمریکا خواهد گرفت یا نه.

هفته گذشته رییس جمهوری آمریکا در ایالت نیوجرسی پیرامون تغییر استراتژی امریکا در افغانستان گفته بود که “این برایم یک تصمیم بسیار بزرگ است. یک وضعیت بهم خورده (در افغانستان) برایم به میراث رسید و اما این وضعیت را بهتر خواهیم ساخت.”

دونالد ترامپ دومین فرد قدرت‌مند جهان
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود می خواهد بداند که چرا نیروهای امریکایی نزدیک به 17 سال در افغانستان حضور دارند.

حضور بی هدف

با این حال، جان مکین رییس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای امریکا که هفته قبل راهبرد جدیدش را در باره جنگ افغانستان اعلام می کرد گفته بود که “آمریکا در افغانستان هدف مشخصی را دنبال ” نمی کند.

استراتژی جدید آقای مکین فرستادن سربازان بیشتر آمریکایی برای ماموریت های ضد شورشی، به شمول افزایش قدرت دفاعی نیروهای آمریکایی در افغانستان، کمک به نیروهای افغان و دادن صلاحیت بیشتر به ارتش آمریکا برای هدف قرار دادن دشمنان نیروهای امریکایی به شمول طالبان، شبکه حقانی، شبکه القاعده و داعش گفته شده است.

این سناتور جمهوری خواه آمریکا گفته است که این کشور در حال باخت در جنگ افغانستان است و اکنون زمان آن رسیده تا این وضعیت تغییر کند.

آقای مکین هم‌چنان پیشنهاد کرده بود که حضور سربازان امریکایی در افغانستان باید تقویت شود تا ضمن سرکوب عناصر شورشی و افراطی، شرایط مناسب برای تفاهم سیاسی ایجاد گردد.

جان مکین، رییس کمیته خدمات تسلیحاتی سنای امریکا

در همین حال، جان نکلسن فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان هم گفته است که جنگ در افغانستان به بن بست رسیده و برای بیرون رفت از این وضعیت، به اعزام نظامیان بیشتر ضرورت است.

در حال حاضر نیروهای حمایت قاطع، بیش از 13 هزار سرباز در افغانستان دارد. از این میان حدود 8500 سرباز آن متعلق به ارتش آمریکا می باشد.

نیروهای ناتو مستقر در افغانستان به رهبری آمریکا تا پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی، به بیش از ۱۰۰ هزار تن می رسیدند اما در پایان این سال، گفته شد که ماموریت جنگی ناتو در افغانستان به پایان رسیده و بخش بزرگی از این نیروها از افغانستان خارج شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *