سرمایه گذاری بر بند شاه‌توت؛ گفتمان بحران آب کابل و آینده وخیم بهداشت در پایتخت افغانستان

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که هند و بانک جهانی برای سرمایه‌گذاری روی بند شاه‌توت اعلام آمادکی کرده‌اند.

این مقام‌ها تاکید می‌کنند که هند در بخش ساخت این بند و هم‌چنان بانک جهانی در بخش ساخت شبکه‎های آب‎رسانی و تصفیه‌خانه‌‏های آن کمک خواهند کرد.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که “دولت هندوستان بر اساس کمک‎های که داشت، علاقه‌مند شد که در ساخت این بند مشارکت داشته باشد. درحال حاضر، گفت‌وگوها جریان دارد؛ بانک جهانی هم، علاقه مندی نشان داده که در بخش ساخت تأسیسات آب رسانی و تصفیه خانه و سایر مراحل مشارکت داشته باشد، در حال حاضر ما هم با هند و بانک جهانی گفت‌وگو داریم.”

بند شاه توت روی رودخانه میدان- وردک (دریایی کابل) در منطقه تنگی للندر موقعیت دارد. طرح این برنامه اقتصادی سال گذشته‌ی خورشیدی از سوی یک شرکت ایرانی با هزینه ی ۱.۶ میلیون دالر به پایان رسید؛ این پول اما از سوی خود وزارت پرداخت شده بود.

ظرفیت مجموعی ذخیره آبی این بند از سوی وزارت انرژی و آب افغانستان، 146میلیون متر مکعب آب اعلام شده ‌است که به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، این بند می‌تواند بیش از ۴ هزار جریب زمین را در شهرستان‌های چهار آسیا و خیرآباد کابل آبیاری کند.

نمایی از بند شاه‌توت در ولسوالی چهارآسیاب کابل
نمایی از بند شاه‌توت در ولسوالی چهارآسیاب کابل

آقای عظیمی گفت که “مطالعات فنی و اقتصادی و هم‌چنان طراحی بند شاه‌توت سال گذشته‌ی خورشیدی به پایان رسید و وزارت انرژی و آب امیدوار است که توجه هند و بانک جهانی را برای سرمایه‌گذاری روی این بند، جلب کند.”

آب بهداشتی

قرار است بند شاتوت برای بیش از 2 میلیون نفر آب آشامیدنی بهداشتی را تامین نماید. مقام‌های حکومت افغانستان امیدوار اند که ساخت این بند بتواند در کاهش بحران آب کابل کمک کند.

شهر کابل در حال حاضر باکمبود جدی آب آشامیدنی بهداشتی و کاهش آب‌های زیرزمینی روبرو می‌باشد. با این وجود کارشناسان مسایل محیط زیستی افغانستان، نگرانی شدید خود را از پایین رفتن سطح آب زیرزمینی در پایتخت افغانستان ابراز داشته اند.

 بر اساس مطالعه ابتدایی شرکت خدمات معدن و جفرافیایی که سال گذشته در شهر کابل صورت گرفته است، دریک سال سطح آب زیرزمینی در این شهر از ۴ تا ۱۰ متر پایین رفته است.

وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه های مدیریت آب های زیر زمینی می داند
وزارت انرژی و آب افغانستان ساختن بندها را یکی از راه‌های مدیریت آب‌های زیر زمینی می‌داند

محمد میرزایی، استاد دانشگاه و معاون شرکت مهندسی و فنی معدن و جفرافیایی افغان‌ایت، حین اعلام نتیجه این مطالعه ابتدایی به خبرنامه گفت که افزایش جمعیت شهر کابل و عدم مدیریت دقیق آب‌های زیر زمینی، باعث شده تا در یک سال گذشته، سطح آب زیر زمینی این شهر به گونه‌ی بی سابقه پایین برود.

به گفته‌ی این کارشناسان محیط زیست افغانستان، بر اساس برآوردها در شهر کابل ۳۰۰ هزار خانواده از آب چاهای عمیق که به آب زیرزمین وصل است، استفاده می‌کنند.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان تایید می‌کنند که از سال ۲۰۰۱ به این ینسو، سطح آب در شهر کابل به گونه‌ی چشم‌گیری نشسته است.

محمد فهیم توخی، رییس مدیریت آب‌های زیر زمینی وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که “در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ به گونه اوسط، سطح آب در شهر کابل، ۲ متر پایین رفته اما بعد از ۲۰۱۱ تا حالا از ۲ تا ۱۰ متر نشست داشته است که این نشست آب به گونه اوسط ۳٫۵ متر بوده است.”

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که این وزارت برای ثابت نگه داشتن سطح آب شهرکابل راه حل‌های را از جمله ساخت بند و هم‌چنان پروژه ای به نام تغذیه مصنوعی روی دست دارند.

به گفته مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، آب‌های زیر زمینی کابل به گونه چشم‌گیری از سال 2001 به این‌سو نشسته است
به گفته مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، آب‌های زیر زمینی کابل به گونه چشم‌گیری از سال 2001 به این‌سو نشسته است

فهیم توخی، مسوول بخش مدیریت آب‌های زیر زمینی این وزارت به خبرنامه گفت که وزارت انرژی و آب افغانستان تصمیم دارد که در کنار استفاده از آب‌های زیر زمینی، با اعمار بند‌ها، آب‌های سطحی را نیز قابل استفاده کنند.

آقای توخی می‌گوید که اعمار دو بند شاه توت و گلبهار برای مدیریت آب‌های شهر کابل درنظر گرفته شده است. او افزود تا زمانی که این دو بند ساخته نشود، مشکل آب کابل حل نشدنی است.

بحران آب کابل

از سوی هم اداره محیط زیست افغانستان سال گذشته‌ی خورشیدی هشدار داد که اگر دولت این کشور برای ساخت فاضلاب کابل و سایر شهرها اقدام نکند، تا پنج‌سال آینده بخش اعظم آب‌های زیر زمینی در شهرهای بزرگ به ویژه کابل، پایتخت افغانستان آلوده خواهد شد.

به گفته مسوولان اداره محیط زیست افغانستان، در حال حاضر ۴۰ درصد آب‌های زیر زمینی در کابل غیربهداشتی است؛ با این وجود مردم ناچارند از آن استفاده کنند.

نبود کانالازیسیون منظم باعث شده است که آب های زیرزمینی افغانستان ملوس و آلوده شود
نبود کانالازیسیون منظم باعث شده است که آب‌های زیرزمینی افغانستان کابل آلوده شود

در اول ماه اگست سال جاری خورشیدی، تیمی از خبرنگاران بی‌بی‌سی آب پایتخت افغانستان را آزمایش کرده‌اند و دریافته‌اند که در ۱۰۰ میلی‌لیتر از این آب، در بهترین حالت دست‌کم ۲۰ باکتری مضر برای بدن وجود دارد.

با این وجود کارشناسان محیط زیست تاکید دارند که آب زیرزمینی کابل نه تنها از نگاه کمی مورد تهدید قرار دارد بل که از نگاه کیفی نیز با چالش بزرگی روبرو است.

محمد میرزایی، استاد دانشگاه می‌گوید که ساختمان چاهای جذبی که در بلند منزل‌ها و شهرک‌های کابل ساخته می‌شود، نبود کانالازسیون، تانک‌های تیل و سایر منابع از جمله مواردی است که آب‌های زیرزمینی کابل را آلوده کرده است.  او تاکید می‌کند اگر این روند به همین‌سان پیش برود، در آینده نزدیک آب زیر زمینی کابل آشامیدنی نخواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

نظر برای “سرمایه گذاری بر بند شاه‌توت؛ گفتمان بحران آب کابل و آینده وخیم بهداشت در پایتخت افغانستان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *