جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

اتاق تجارت و صنایع: حکومت افغانستان در پرداخت خسارات بازرگانان میوه همکاری می‌کند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فاسد شدن محصولات میوه بازرگانان افغان که قرار بود از طریق دهلیز هوایی به هند صادر گردد، حکومت افغانستان برای جبران بخشی از خسارات وارد شده وعده همکاری داده است.

مقام های اتاق تجارت و صنایع افغانستان با انتشار اعلامیه‌‎ای گفته اند که ” به تاریخ 29 و 30 جولای قرار بود تا 45 تن میوه‌جات تازه و جوس و به   مقدار 45 تن نباتات طبی از طریق دهلیز هوایی صادر گردد که در اثر تأخیر پرواز‌ها، از 32 تن میوه تازۀ قابل انتقال، متأسفانه به مقدار 11.669 تن آن در گدام های گمرک میدان هوایی کابل فاسد گردید که خوشبختانه حکومت در مورد جبران قسمتی از خسارات وارده وعده همکاری داده است. “

با این وجود مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید می‌کنند که به‌زودی دهلیز هوایی افغانستان-هند شروع به کار می‌کند و میوه‌های باقی مانده را به هند انتقال خواهد داد.

صیام الدین پسرلی، سخن‌گوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که “این پروسه یک تجربه جدید بوده طبعا عاری از مشکلات تخنیکی نیست. اتاق تجارت و صنایع افغانستان برای جلوگیری از تکرار این‌گونه مشکلات با ارگان‌های ذیربط دولتی، هماهنگی‌های لازم را انجام داده و اطمینان حاصل نموده است که در آینده چنین مشکلات تکرار نخواهد شد.

rotten-fruits1
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان از شروع به کار دوباره دهلیز هوایی افغانستان هند خبر می‌دهند

او افزود “در حال حاضر مشکلات فنی که در بخش پروازها وجود داشت رفع شده و برعلاوه شرکت آریانا، قرارداد جدید با شرکت هوایی کام‌ایر نیز عقد شده است.”
فاسد شدن 50 درصد میوه

دهلیزهوایی افغانستان-هند ماه جوزای سال جاری خورشیدی به‌گونه‌ی رسمی با حضور رییس جمهوری افغانستان، بازرگانان این کشور و مقام‌های هندی گشایش یافت. نخستین هواپیمای حامل کالاهای بازرگانی افغانستان در این ماه، کابل را به ‌سوی هند ترک کرد.

اما وجود مشکلات فنی در دهلیز تازه ‌تاسیس هواپیمایی افغانستان و هند سبب شد که مشکلات زیادی برای بازرگانان افغان در بخش ترانزیت ایجاد شود. مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان تاکید دارند که به دلیل متوقف شدن این دهلیز هوایی، 50 درصد میوه‌های تازه افغانستان در میدان‌های هوایی کابل، قندهار، هرات و مزارشریف فاسد شده است.

air-cargo-india1
تاخیر در پروازهای دهلیز هوایی افغانستان-هند باعث بروز خسارت‌های زیادی به بازرگانان افغان شد

کاهش صادرات میوه

در همین حال نهادهای بازرگانی افغانستان می‌گویند که بازرگانان افغان به امید شروع فعالیت‌های دهلیزهای هوایی از افغانستان به هند، هنوز از راه زمینی ترانزیت قابل توجهی نداشته اند.

بر اساس گفته‌های مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، تاکنون تنها ۶۰ تُن میوه و سبزی به ارزش ۵ میلیون دالر از طریق اولین پرواز به هند انتقال داده شده است. مقام‌های افغان در جریان بازگشایی این مسیر هواپیمایی به بازرگانان افغان وعده داد بودند که با فرا رسیدن زمان برداشت محصولات میوه، پروازها از این طریق افزایش خواهد یافت.

اما مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته اند که فصل برداشت میوه در حال پایان یافتن است اما بازرگانان افغان از این طریق، تنها ۴۰ تا ۶۰ تُن میوه صادر کرده اند.

fruits2
براساس گفته‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان در سال جاری خورشیدی مقدار کمی از میوه‌های تازه افغانستان به بیرون از کشور صادر شده است

تهدیدات توسعه 

با آن که تولید میوه تازه در افغانستان رشد چشم‌گیری داشته اما نگهداری و حفاظت از آن با چالش‌های جدی نیز مواجه است.

کمبود سردخانه و عدم بازاریابی درست، ازجمله چالش‌های عمده فراروی بازار میوه افغانستان است. اما تلاش‌ها برای جلب سرمایه گذارها در این بخش جریان دارد و مقام‌های رسمی این کشور می‌کوشند تا این وضعیت در بازار میوه تازه افغانستان را تغییر دهند.

با این حال، تنها چالش عمده فراراه میوه تازه و حتی میوه خشک افغانستان، سردخانه و محلات نگهداری حرفه‌ای نیست. گزارش شده است که بخش بزرگی از این میوه‌ها به صورت غیررسمی از افغانستان به پاکستان انتقال داده می‌شود. این موضوع بازار افغانستان را به شدت متاثر می‌سازد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفته است که “ما تلاش می‌کنیم در قسمت بازاریابی محصولات زراعتی افغانستان کارهای بنیادی کنیم. از سوی دیگر ما تلاش کرده‌ایم که تعرفه‌های گمرکی را بر میوه‌های وارداتی زیاد کنیم تا در داخل کشور نیز از محصولات خود ما استفاده شود.”

rotten-fruits2
مقام‌های وزارت زراعت افغانستان نبود سردخانه‌ها را یکی از چالش‌های عمده فراروی تجارت میوه افغانستان می‌دانند

مسوولان وزارت زراعت تاکید دارند که این وزارت با وزارت‌های دفاع و داخله نیز طی قراردادی تصمیم گرفته‌اند که بعد از این، میوه‌های مورد نیاز اردو و پولیس افغانستان نیز، از میوه و تولیدات داخلی این کشور تهیه شود تا از کاهش قیمت‌های میوه‌های تازه افغانستان جلوگیری کنند.

آقای راشد تاکید کرد که ” وضع تعرفه‌های گمرکی بیشتر بر میوه‌های وارداتی سبب می‌شود که میزان واردات این میوه‌ها در افغانستان کاهش پیدا کند و همه‌ی مصرف داخلی از میوه‌های خود افغانستان تهیه شود؛ امری که سبب می‌شود بعد از این میوه‌های افغانستان کمتر فاسد شود و تاجران افغان کمتر در فکر صادرات آن باشد. “

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان