5 روز بعد از فاجعه انسانی در میرزا اولنگ؛ عملیات نظامی به زودی آغاز می‌شود

در حالی که روز گذشته مقامات سپاه 209 شاهین از آغاز عملیات نظامی برای بازپس گیری منطقه میرزا اولنگ در سرپل خبر داده بودند اما، مقامات محلی این ولایت می گویند که عملیات نظامی در این منطقه هنوز آغاز نشده است.

روستای استراتژیک میرزا اولنگ در شهرستان صیاد ولایت سرپل، در تاریخ 14 اسد به تصرف طالبان و داعش در آمد. مقامات محلی از نرسیدن نیروهای کمکی به شدت انتقاد کرده و دلیل اصلی سقوط این روستا را بی توجهی به این امر دانستند.

 ذبیح الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل به خبرنامه گفت که نیروی کمکی به این ولایت فرستاده شده، اما تاکنون عملیات آغاز نشده است. او افزود “نیروهای قول اردوی 209 شاهین حالا در سرپل است و عملیات نظامی در میرزا اولنگ به زودی آغاز می شود.”

این در حالی است که صبح روز گذشته فرماندهی سپاه 209 شاهین ارتش افغانستان گفته بود که عملیات نظامی ‌برای آزاد سازی روستای استراتژیک میرزا اولنگ آغاز شده است. همچنان این فرماندهی گفته بود که با آغاز عملیات در این روستا، 3 تن از شورشیان طالبان را کشته‌اند.

mirzaolang10
مقامات سرپل می‌گویند، بعد از گذشت 5 روز از سقوط روستای میرزا اولنگ تا هنوز عملیات بازپس‌گیری این روستا آغاز نشده است

روز گذشته محمد ظاهر وحدت والی سرپل نیز از اعزام نیروی کمکی به این ولایت خبر داده و گفته بود که تلاش های جدی برای بازپس گیری میرزا اولنگ جریان دارد.

فاجعه انسانی

شورشیان پس از تسلط بر میرزا اولنگ دست به کشتار ساکنان این منطقه زد که بسیاری‌ها آن را جنایت جنگی و فاجعه انسانی دانستند.

براساس گزارش‌ها، طالبان پس از تسلط بر میرزا اولنگ بیش از 50 غیرنظامی ‌که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز شامل بودند را تیر باران کرده و 150 تن دیگر را نیز به اسارت گرفتند.

سخنگوی والی سرپل می‌گوید که میرزا اولنگ در کنترل شورشیان است و اجساد برخی از ساکنان بر روی سرک‌های این روستا باقی مانده است.

taliban17
سخن‌گوی والی سرپل می‌گوید که کنترول میرزا اولنگ هنوز به دست طالبان است

واکنش‌های گسترده

تسلط گروه طالبان و داعش بر میرزا اولنگ و خلق فاجعه بزرگ انسانی در این روستا، واکنش‌های گسترده‌ا‌ی را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشت.

مقامات ناتو شرایط حاکم در این منطقه را نگران کننده خواندند. کاربران شبکه های اجتماعی با راه اندازی طوفان تویتری، خواهان رسیدگی و توجه جامعه جهانی به فاجعه صورت گرفته در میرزا اولنگ شدند.

روز گذشته گروه همگاهنگی عدالت انتقالی هم، کشتار غیرنظامیان را یک جنایت جنگی خواند و افزود که “قتل عام غیرنظامیان، به صورت هدف‌مند و بدون رعایت اصل تفکیک، مصداق عینی جنایت جنگی می‌باشد.”

mirzaolang2
تسلط گروه طالبان و داعش بر میرزا اولنگ و خلق فاجعه بزرگ انسانی در این روستا، واکنش‌های گسترده‌ا‌ی را در داخل و خارج از افغانستان در پی داشت

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *