جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

بازنگری مراکز رای‌دهی؛ کمیسیون انتخابات افغانستان و ادامه نگرانی‌ها در مورد تامین امنیت و بودجه

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته‌اند که روند ارزیابی مراکز رای‌دهی و متوازن‌سازی این مراکز را آغاز کرده و تا 45 روز آینده آن را به پایان می‌رسانند. این روند روز گذشته آغاز شده است.

هدف از این روند، مشخص نمودن مراکز رای‌دهی در سراسر افغانستان و همچنان انتقال مراکز از املاک شخصی به مکان‌های عمومی مانند مکتب، بیمارستان، کلینیک و مدارس است.

وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات امروز در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که “مراکز رای‌دهی در سال 1383 خورشیدی تعیین شده بود و پس از آن به‌صورت مقطعی ارزیابی شده است. همچنان مراکز رای‌دهی در خانه‌های شخصی است و بعضا در اماکن مربوط به ملک یا ارباب قریه.”

او گفت براساس قانون جدید انتخابات، مراکز رای‌دهی باید به اماکن عمومی انتقال پیدا کند و فاصله مراکز رای‌دهی با محل زندگی مردم تعیین شود.

خانم بادغیسی افزود: «باید مشخص شود که در کدام منطقه افغانستان مراکز رای‌دهی کم است که باید اضافه شود و کدام مناطق افغانستان با تعدد و تراکم مراکز رای‌دهی مواجه است که باید تنظیم شود.»

badghisi6
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

روند ارزیابی مراکز رای‌دهی یک میلیون و 200 هزار دالر امریکایی هزینه بر می‌دارد که از سوی دولت افغانستان پرداخت می‌شود. در این روند یک هزار نفر مصروف کار می‌باشند و همچنان تلاش می‌شود مراکز خیالی رای‌دهی نیز مشخص شود.

کمیسیون مستقل انتخابات  افغانستان، 16 سرطان سال 1397 خورشیدی را تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام کرده است و از حکومت خواسته تا امنیت و بودجه برگزاری انتخابات را تامین کند.

بودجه

این کمیسیون پیش از این گفته بود که برای برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به بودجه‌ای در حدود 210 میلیون دالر امریکایی نیاز است که از این میان، 40 میلیون دالر آن در وزارت مالیه افغانستان موجود است و مبلغ باقی‌مانده نیز با کمک تمویل‌کنندگان خارجی تامین خواهد شد. اما هنوز بودجه لازم برای برگزاری انتخابات سال آینده تامین نشده است.

وسیمه بادغیسی در این مورد گفت که حکومت افغانستان در ماه‌های گذشته با نهادهای تمویل کننده بین‌المللی رای زنی هایی را در این مورد آغاز کرده است.

election-commission
وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که تامین بودجه نگرانی اصلی این کمیسیون است

او گفت: «اما در مورد این‌که به ‌صورت واضح، چه مقدار و چه زمانی، بودجه‌ای مشخص در اختیار کمیسیون قرار داده شود، تصمیم گرفته نشده است.»

معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افزود که تامین بودجه نگرانی اصلی این کمیسیون است. او افزود که تامین به موقع بودجه کمک می‌کند تا کمیسیون نیز بتواند انتخابات را مطابق تقویم پیش‌بینی شده برگزار کند.

شیوه رای‌دهی

شیوه رای‌دهی در افغانستان پیش از این به‌صورت دستی انجام می‌شد. این شیوه اما شفافیت و جلوگیری از تقلب را در افغانستان با چالش‌های بسیاری مواجه کرده بود تا آن‌جا که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 خورشیدی، تخلف‌های صورت گرفته در جریان انتخابات سبب بحران شد. نتیجه این بحران تشکیل حکومت وحدت ملی با حضور دو رقیب انتخابات بود که یکی رییس جمهور و دیگری رییس اجراییه شد.

election
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده است که برای جلوگیری از تجارب تلخ گذشته، این کمیسیون ثبت نام رای‌دهندگان را به شکل بایومتریک انجام می‌دهد

پس از بحران به وجود آمده، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روی طرحی کار می‌کند که بتواند از تکرار تخلف‌های گذشته جلوگیری کرده و شفافیت انتخابات را تضمین کند.

در همین راستا کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به تاریخ 15 اسد سال جاری در مورد ثبت نام بایومتریک و تهیه فهرست رای‌دهندگان با احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی جلسه مشورتی برگزار کرد و اعلام کرد که برای جلوگیری از تجارب تلخ گذشته این کمیسیون، ثبت نام رای‌دهندگان را به شکل بایومتریک و با استفاده از وسایل و تکنالوژی جدید انجام می‌دهد.

داکتر شهلا حق، رییس آموزش و ارتقای ظرفیت‌های کمیسیون انتخابات در این جلسه گفته بود که تیم مطالعات فنی این کمیسیون در چهار بخش، مخصوصا بخش تهیه فهرست رای‌دهندگان استفاده از تکنالوژی را موثر دانسته است. او گفته بود که هدف کمیسیون کاهش جعل هویت، جلوگیری از ثبت نام مکرر و تهیه فهرست بر اساس مراکز رای‌دهی است.

IECA
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روی طرحی کار می‌کند که بتواند از تکرار تخلف‌های گذشته جلوگیری کرده و شفافیت انتخابات را تضمین کند

به گفته‌ی رییس آموزش و ارتقای ظرفیت‌های این کمیسیون: «فهرست رای‌دهندگان، کمک می‌کند تا بدانیم که به چه تعداد کارمند و چه مقدار وسایل و مواد ضرورت داریم.»

وسیمه بادغیسی هم در این مورد می گوید که کمیسیون انتخابات تصمیم دارد تا انتخابات را به‌صورت الکترونیکی برگزار کند. او افزود که ابتدا باید تعداد رای دهندگان مشخص شود و سپس با توجه به فهرست تهیه شده، ثبت نام رای دهندگان به صورت بایومتریک انجام خواهد شد. به گفته معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات در این شیوه، رای دهی هم به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

حوزه‌های انتخاباتی

پس از آن‌که انتخابات پارلمانی افغانستان به دنبال راه یافتن 11 نامزد وکیل هزاره از ولایت غزنی به مجلس نمایندگان در سال 1389 جنجالی شد، رای‌زنی‌ها برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی نیز آغاز شد. تشکیل کمیسیون ویژه اصلاح انتخاباتی در سال 1394 این بحث را بیشتر داغ کرد و محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با امضای قانون جدید انتخابات، صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد تعیین حوزه‌های انتخاباتی را به کمیسیون مستقل انتخابات داد.

ghani1
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان با امضای قانون جدید انتخابات، صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد تعیین حوزه‌های انتخاباتی را به کمیسیون مستقل انتخابات داد

کمیسیون مستقل انتخابات در ماه دلو سال گذشته اعلام کرد که پس از مشورت درباره بازنگری حوزه‌های انتخابات پارلمانی، سه طرح را تشخیص داده است؛ طرح اول تقسیم حوزه‌های انتخاباتی به حوزه‌های تک‌کرسی، دوم تقسیم حوزه‌های انتخاباتی به حوزه‌های کوچک‌تر و طرح سوم استفاده از سرحدات ولایات به عنوان حوزه‌های انتخاباتی.

اندکی بعد این کمیسیون گفت بیشتر جریان‌ها موافق کوچک‌تر شدن حوزه‌های انتخاباتی هستند. مسوولان کمیسیون انتخابات افغانستان گفته بودند که براساس این طرح، قرار است تا حوزه‌های انتخاباتی دوباره تقسیم‌بندی شده و در ولایت‌هایی که جمعیت بیشتر دارند، حوزه‌های رای‌دهی آن افزایش یابد.

از سوی دیگر وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات افغانستان به خبرنامه گفت که این کمیسیون طرحی را به حکومت سپرده است که تاکنون در مورد آن تصمیم گرفته نشده است. عملی شدن این طرح مرتبط با ارگان‌های محل، مرکز ثبت احوال و نفوس و بسیاری از ارگان‌های دولتی دیگر است.

او گفت: «بنابراین دولت باید تصویب کند و مکتوب بفرستد که این ارگان‌ها با کمیسیون در همکاری باشند. اما تاکنون هیچ تصمیم از سوی دولت گرفته نشده است.»

election-line
حکومت افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی نتوانست انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین آن برگزار کند

براساس قانون اساسی افغانستان، مدت کار اعضای پارلمان در اول ماه سرطان سال پنجم کاری‌شان، بعد از اعلام نتایج انتخابات پایان می‌یابد و باید 30 تا 60 روز قبل از پایان دوره کاری مجلس نمایندگان، انتخابات برگزار شود.

با توجه به مواد قانون اساسی، انتخابات پارلمانی افغانستان باید در ماه ثور یا جوزا سال 1394 برگزار می‌شد اما دولت قادر به برگزاری انتخابات نشد و رییس جمهور غنی دوره کاری پارلمان فعلی را تا زمان اعلام نتایج انتخابات دور بعدی تمدید کرد.

امنیت

حکومت افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی نتوانست انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها را در زمان معین آن برگزار کند. اکنون که جنگ در افغانستان بیش از گذشته شدت یافته و طالبان و داعش از جنوب تا شمال افغانستان در برابر نیروهای امنیتی افغان سنگر گرفته‌اند، بسیاری‌ها تردید دارند که انتخابات یک‌بار دیگر در زمان تعیین شده برگزار شود.

IEC-afghanistan
کمیسیون انتخابات در ماه سرطان امسال توافق‌نامه‌ای را برای تامین امنیت انتخابات با نهادهای امنیتی افغانستان امضا کرد

کمیسیون انتخابات در ماه سرطان امسال توافق‌نامه‌ای را برای تامین امنیت انتخابات با نهادهای امنیتی افغانستان امضا کرد. در آن زمان رییس این کمیسیون از نهادهای امنیتی و دفاعی خواست که امنیت حوزه‌های انتخاباتی را تامین کرده و دست زورمندان محلی را از مداخله در انتخابات کوتاه نمایند.

نجیب‌الله احمدزی، رییس این کمیسیون گفته بود که تامین امنیت مهم‌ترین بخش از روند انتخابات است که بدون آن، اعتبار انتخابات زیر سوال خواهد رفت.

اکنون که کمیسیون مستقل انتخابات بازنگری در مورد مراکز رای‌دهی را آغاز کرده است، نبود امنیت در افغانستان همچنان از چالش‌های عمده در برابر این کمیسیون است. درصورتی که امنیت در افغانستان تامین نشود، این کمیسیون قادر نیست تا مطابق تقویم از پیش تعیین شده انتخابات را برگزار کند.

وسیمه بادغیسی در مورد تامین امنیت مراکز رای‌دهی، رای‌دهندگان و مواد انتخاباتی گفت در ابتدا کمیسیون تصمیم دارد مراکز رای‌دهی را ارزیابی کند، بعد تلاش می‌کند تا فهرست رای‌دهندگان را تهیه کند تا متناسب با آن، مراکز رای‌دهی طوری تنظیم شود که در امنیت کامل باشد.

او گفت بعد از مشخص شدن مراکز رای دهی، کمیسیون انتخابات افغانستان برنامه‌های مشترک را با ارگان‌های امنیتی شریک می‌کند تا امنیت انتخابات از طرف آنان تامین شود.

شورای عالی صلح گفته بود که برای برقراری آتش‌بس در مناطق ناامن در زمان برگزاری انتخابات روی یک طرح کار می‌کند

این درحالی است که پیش از این شورای عالی صلح افغانستان از برقراری آتش‌بس میان طالبان و دولت افغانستان در روز برگزاری انتخابات خبر داده بود. شورای عالی صلح گفته بود که برای برقراری آتش‌بس در مناطق ناامن در زمان برگزاری انتخابات روی یک طرح کار می‌کند.

از سوی دیگر وسیمه بادغیسی، معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات افغانستان از روی دست گرفتن تدابیری خبر می‌دهد که شیوه‌های محکم‌تر و قابل اطمینان‌تری را برای جلوگیری از مداخله افراد زورمند در بسیاری مناطق پیش‌بینی می‌کند. این شیوه‌ها پس از تصویب در اختیار عموم قرار داده می‌شود تا از آن اطلاع کافی داشته باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان