نشست کارآفرینان افغانستان؛ ابتکار نو برای مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری

نشست تجاری افغانستان به هدف افزایش همکاری میان سرمایه‌گذاران خصوصی، تشویق برای سرمایه‌گذاری بیشتر و بحث روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، با حضور مقام‌های دولتی و تعداد زیادی از بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغان در کابل برگزار شد.

مرتضی ادریس، مسوول نشست تجاری افغانستان (Afghanistan Business Summit) به خبرنامه گفت که یکی از اهداف همایش تجاری افغانستان، تشخیص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور بوده است. او گفت با این حال در شرایط فعلی، نهادهایی که برای رشد فضای سرمایه‌گذاری در افغانستان کار می‌کنند به جای فرصت ها بیشتر بر چالش‌های موجود تمرکز کرده‌اند.

آقای ادریس تاکید کرد که ” همه‌ی شرکت‌ها و بخش‌‍‌هایی  خصوصی که در افغانستان کار می‌کنند، برای  سرمایه‌گذاری در این کشور در شرایط یکسانی از لحاظ فساد، امنیت، عدم ثبات سیاسی و مانند آن قرار دارند، اما شماری از شرکت‌های در این محیط، رشد کرده و موفقیت چشم‌گیری داشته‌اند اما، شماری دیگر در همین شرایط، پیشرفتی نداشته‌اند.”

او افزود “با این وجود ما فضای گفت‌وگو را میان بازرگانان موفق و بازرگانانی که موفقیت کمی داشته‌اند، مساعد کردیم تا همه بتوانند با استفاده از تجربه‌های همدیگر، کار و بار بهتری برای خودشان بسازند.”

ABS6
در این نشست شمار زیادی از کار آفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان شرکت کرده بودند

برگزار کنندگان این نشست هم‌چنان تاکید دارند که این نشست می‌تواند فضایی را ایجاد کند که شرکت‌های مختلف بتوانند با یکدیگر آشنا شوند، از محصولات یکدیگر شناخت پیدا کرده و بتوانند محصولات همدیگر را خریداری کنند.

از سوی دیگر شرکت کنندگان در این برنامه روی طرحی گفت‌وگو کرده‌اند که چگونه بخش خصوصی بتواند با نهادهای حکومتی به صورت مشترک کار کند. آنان تاکید کردند که، بخش‌های خصوصی نیز باید نفع و نقش خود را در همکاری با بخش حکومتی به خوبی بیابند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری

در این برنامه که بیشتر روی یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری متمرکز بود، سرمایه‌گذاری در بخش ساختمانی، انرژی، زراعت و فایبر نوری از جمله فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری در افغانستان عنوان شد.

مقام‌های حکومتی افغانستان نیز که در این برنامه شرکت داشتند، از برنامه‌های حکومت این کشور در مورد ایجاد سهولت‌های سرمایه‌گذاری برای بازرگانان افغان در بخش‌های مختلف خبر دادند.

ABS4
بازرگانان در این برنامه توانستند روی فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان بیشتر صحبت کنند

سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان گفت که ” فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان بسیار گسترده است.. در این میان نکته‌ای که اهمیت دارد این است که، شرایط نوین افغانستان بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف، یعنی سرمایه گذاری کلان، متوسط و کوچک را در اختیار دارد. از این رو در نوع و مقدار سرمایه‌گذاری در افغانستان هیج نوع محدودیتی وجود ندارد.”

وزیر شهرسازی افغانستان تاکید دارد که در همه بخش‌های خصوصی، فرصت‌ها و چالش‌هایی وجود دارد اما افغانستان گنجی از فرصت‌ها است.

او می‌گوید که توجه زیادی در راستای رشد اقتصادی افغانستان در سطح بالا وجود دارد و حکومت افغانستان تلاش دارد تا چالش‌های موجود را به فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

چهارراه دیجیتالی

از سوی دیگر مرتضی ادریس، مسوول نشست تجاری افغانستان می‌گوید که این کشور از نگاه ترانسپورت، چهار راه آسیا است. او می‌افزاید “یکی از موضوعاتی که در این همایش بحث شد این بود که افغانستان با توجه به فرصت‌هایی که در بخش فایبر نوری وجود دارد، بازرگانان افغانستان تلاش دارند تا این کشور را به چهار راه دیجیتالی نیز تبدیل کنند.”

ABS2
در این برنامه یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در افغانستان، سرمایه گذاری روی بخش دیجیتال عنوان شد

آقای ادریس گفت ” افغانستان همان طور که از نگاه ترانسپورت آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی وصل می‌کند، در بخش فایبر نوری نیز اگر کار شود، از این طریق می‌تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد داشته باشد.”

پیش از این مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان نیز گفته بودند که این وزارت برای خرید انترنت، مسیرهای بدیل پاکستان را از کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان و ایران فراهم ساخته است تا این کشور به چهارراه دیجیتالی هم تبدیل گردد.

از سویی ‌هم حکومت افغانستان در ماه سنبله‌ی سال گذشته‌ی خورشیدی، طرح دسترسی باز (Open Access Policy) را نهایی کرد.

با این وجود مقام‌های حکومتی افغانستان تاکید می‌کنند که این پالیسی، سبب کاهش انحصار دولت در بخش‌های تکنولوژی مخابرات، گسترش سریع منطقه پوشش خدمات و هم‌چنان ایجاد محیط مناسب سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی در عرصه زیربناها می‌شود.

در این برنامه 250 کار آفرین، سرمایه گذار و روسای شرکت‌ها، حضور داشتند که برای اولین بار به صورت مشترک با مقام‌های حکومتی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بحث و گفت‌وگو نمودند.

minister-of-finance
پالیسی دسترسی باز سال گذشته خورشیدی توسط حکومت افغانستان نهایی شد

تشویق حکومت
مسوولان برگزارکننده این برنامه می‌گویند که حکومت افغانستان از برگزاری این نشست استقبال کرده و برای پیش‌برد برنامه‌های مورد نظر اعلام همکاری کرده اند.

در این نشست پیام تصویری محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان منتشر شد که گفته بود “حکومت وحدت ملی افغانستان، در طرح و تطبیق برنامه‌های انکشافی جدی است و تطبیق این برنامه‌ها نیز، بدون توجه به بخش خصوصی ممکن نیست. بخش خصوصی با این‌که رشدی آهسته دارد ولی در پیشرفت این کشور مفید بوده است.”

علاوه بر همه این‌ها، در این نشست بیش از 15 شرکت خصوصی اجناس شان را به نمایش گذاشته و بیشتر از 150 شرکت دیگر برای بازاریابی اشتراک ورزیده بودند.

برگزارکنندگان این نشست می‌گویند که آنان این برنامه‌ها را در ولایات مختلف نیز ادامه خواهند داد تا زمینه گفت‌و‌گو و تبادل تجربه میان بازرگانان را مساعد سازند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *