جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

رحمت الله نصیری؛ محرومیت تاریخی، زندگی درخشان و مرگ نابهنگام

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

در سال‍‌های اخیر جنگ اعلام نشده در کوچه پس کوچه‌های شهرهای مختلف افغانستان، نیروهای انسانی زیادی از این کشور را قربانی گرفته است. در این میان، اما یکی از این قربانیان که در زمره 20 استعداد درخشان این کشور در حوزه حسابداری و مالی بوده نیز شامل می‌باشد. او کسی نیست جز رحمت الله حسیب نصیری!

آقای نصیری کنترول کننده عمومی مالی شرکت روشن بود؛ شرکتی که حدود 600 میلیون دالر در افغانستان سرمایه گذاری کرده و بیش از 30 هزار شغل در این کشور ایجاد کرده است. حسیب تمام بخش مالی این شرکت 600 میلیون دالری را در افغانستان کنترول می کرد. چنین جوانی را خانواده ای متوسط از دست داده است. اعضای خانواده او می‌گویند که ناله و زاری برای از دست دادن آن عزیز شان، دل دشمنان این سرزمین را شاد می‌کند و به این جهت آنان نمی‌خواهند دشمنان مردم خود را دل خوش نمایند.

آقای نصیری استاد دانشگاه در دانشگاه آمریکایی افغانستان بود که در سال 1366 خورشیدی در ولایت غزنی متولد گردیده بود. او آموزش‌های ابتدایی را در زادگاهش سپری کرد و سپس دوره‌های متوسط و لیسه را در کابل به اتمام رساند.

Rahmatullah-Nasery0
حسیب نصیری استاد دانشگاه در دانشگاه آمریکایی افغانستان بود

آموزش‌های عالی

رحمت‌الله حسیب نصیری، بعد از پایان دوره مکتب، درسال 1383 خورشیدی از رشته حساب‌داری دوساله از دانشگاه البرونی فارغ شد. اما او به این مدرک تحصیلی بسنده نکرد و رشته اقتصاد را در یکی از دانشگاه‌های خصوصی خواند. او در عین حال، مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز از انگلستان بدست‌آورد.

آقای نصیری پس از اتمام دانشگاه، در موسسه کیر انترنشل مشغول کار می‌شود و در کنار حمایت از خانواده‌اش، هزینه تحصیلات عالی تا سطح ماستری را برایش مهیا می‌کند. او پس از آن که از وضعیت مالی خود اطیمنان می‌یابد، تحصیلات تخصصی مالی را در اندونیزی آغاز می کند. او در این کشور می‌تواند عنوان و مدرک “حسابدار خبره” که دارای روند طولانی از آزمون‌های سخت مالی است را به دست آورد.

آقای نصیری بنا بر اشتیاق شدید در رشته حساب داری، یکی از نام‌های فامیلی خود را حسیب می‌گذارد و در سال 2010 میلادی می‌تواند از دانشگاه سن وی مالیزیا در رشته حسابداری مالی عنوان حسابدار خبره را به دست آورد.

Rahmatullah-Nasery2
رحمت‌الله حسیب نصیری از سال 2013 تا 2015 میلادی سرپرست مالی پروژه دی ایف آی موسسه مسیفا-متحد بود

رشد سریع

حسیب این‌بار پله‌های صعود را زودتر طی کرد. او به موسسه اکشن اید افغانستان پیوست و تا دسامبر سال 2012 میلادی با این موسسه کار خود را ادامه داد.

او از سال 2013 میلادی به بعد سرپرست مالی پروژه دی ایف آی موسسه مسیفا-متحد شد و تا سال 2015 میلادی در این شغل خود ادامه داد. با این حال، اوج کار او از سال 2015 شروع شد زمانی که به شرکت مخابراتی روشن پیوست.

حسیب بنا بر درخواست شرکت روشن، از سال 2015 تا حادثه چهارراهی زنبق به عنوان کنترول کننده‌ی عمومی مالی این شرکت کار کرد و در کنار آن در دانشگاه امریکایی افغانستان نیز تدریس می‌نمود.

عشق به افغانستان

عنایت الله نصیری برادر حسیب نصیری می‌گوید که او در صدد ایجاد مرکز متفاوت آموزش حساب داری و مالی برای دریافت عنوان حسابدار خبره بود. او که با تلاش خود توانسته بود از یک خانواده متوسط معتبرترین مدارک تحصیلی را در حوزه مالی به دست آورد، اخیرا، عضویت بورد عالی محاسبین افغانستان نیز به دست آورده بود. به این جهت، حسیب حتی برای خانواده خود به یک انسان نمونه تبدیل شده بود.

Rahmatullah-Nasery1
عنایت الله نصیری، برادر رحمت‌الله حسیب نصیری

برادر آقای نصیری می‌گوید که “در افغانستان شاید تعداد خیلی کمی از افراد با هزینه شخصی شان تحصیل کرده به افغانستان برگشته و برای افغانستان زحمت بکشند. اما حسیب با تمام وجود تلاش کرد و برای خودش و افغانستان فردی شده‌بود. با وجودی که می‌توانست همانند تعداد دیگر زندگی در خارج را برگزیند ولی او متعهد به افغانستان بود و برای پیشرفت و درست شدن افغانستان رویا داشت.”

مادر این جوان نخبه افغان در گفتگو با خبرنامه می گوید که همواره به فرزندش تاکید داشته که افغانستان را ترک کند و زمینه زندگی در کشور ثالثی ایجاد نماید. اما او تاکید می‌کند که هیچگاهی فرزندش این درخواست را نپذیرفت و تاکید داشت که باید در افغانستان بماند و این جا زندگی نماید تا به سهم خود تغییری را به میان آورد. این مادر اضافه می‌کند که “هر بار که من این حرف را می‌گفتم حسیب در جوابم می‌گفت: مادر من نکنم، کسی دیگر نکند، افغانستان رشد نمی‌کند. من به انگیزه و نیت که او از خود در مقابل مردم و کشورش نشان می‌داد. شاد بودم.”

رحمت‌الله حسیب نصیری در سال 2013 ازدواج کرده و یک پسر دو ساله دارد. حالا مادر حسیب غم آینده نوه و عروسش را دارد. تا کنون آنان نتوانسته اند در نبود عزیز شان به زندگی عادت کنند. همیشه غصه نبودن حسیب را می‌خورند.

این خانواده اکنون انتظار دارند که پسر حسیب همانند خود او الگویی برای افغانستان شود و آرزو‌های ناتمام پدرش را به بار بنشاند.

Rahmatullah-Nasery5
مادر رحمت‌الله حسیب نصیری

میزبان جوانان

حسيب نصیری را که بسیاری‌ها مثل خانواده‌اش سرمايه‌ای افغانستان می‌خوانند، همزمان با کار و مشاغل متعددش، برای تربیت نسل دیگر متفاوت همواره میزبان جوانان بوده است. او همواره به جوانان دیگر در راستای تغییر زندگی شان مشورت می‌داده و آن‌ها را در وضعیت فعلی افغانستان انگیزه آموزش‌های عالی و تخصصی می‌داده است. با همه این مشلغه‌ها، اخیرا با توجه به تخصص منحصر به فرد حسیب در حوزه حسابداری، وزارت مالیه افغانستان نیز او را در فهرست یکی از بهترین‌های خود شامل ساخته بود تا از تخصص این جوان افغان استفاده نماید.

حسیب اخیرا، عضو بورد عالي محاسبين افغانستان شده بود كه از سوي وزارت ماليه به تازگي ايجاد شده است. قرار بود او همراه با سایر همکاران متخصص خود، ساختار و قوانين محاسبه را در افغانستان كاراتر نماید و نوسازی کند.

Rahmatullah-Nasery11
حسیب یکی از قربانیان حادثه مرگبار چهارشنبه خونین کابل است که بیش از 600 تن کشته و زخمی برجای گذاشت

نیروی انسانی اندک

گزارش شده است که اکنون در افغانستان تعداد انگشت شماری از متخصصان افغان با مدرک A.C.C.A  می‌باشند. مقام‌ها در وزارت مالیه افغانستان به خبرنامه می‌گویند که تا سال 2010 میلادی، 22 افغان، مدرک A.C.C.A بدست آورده بودند اما اکنون این رقم به 700 نفر رسیده که تعداد آن به صورت آنلاین این مدرک را گرفته اند.

با این حال، مقام‌های این وزرات می‌گویند که از سال گذشته برنامه‌ی تحصیلی A.C.C.A را راه اندازی‌کرده و تا کنون حدود 700 نفر برای آموزش‌های این بخش ثبت نام کرده اند.

رییس خزاین وزارت مالیه به خبرنامه گفت که “برنامه تحصیلی A.C.C.A را سال گذشته بنا بر نداشتن افراد مسلکی مالی برای 1000 نفر راه‌ ‌اندازی کردیم و تا حال 700 نفر برای تحصیل ثبت نام کرده‌اند.”

Rahmatullah-Nasery8
حسیب اخیرا، عضو بورد عالي محاسبين افغانستان شده بود كه از سوي وزارت ماليه به تازگي ايجاد شده است

این مقام وزارت مالیه می‌گوید که در حال حاضر وزارت مالیه با کمبود افراد مسکلی و فنی که مدرک AC.C.A را داشته باشند، مواجه اند و به این دلیل با مشکلات زیادی روبرو می‌باشند.

با توجه به این وضعیت، انفجار انتحاری چهارشنبه خونین کابل، علاوه بر جوانان زیادی که نیروهای انسانی این سرزمین بودند، یکی از متخصصان مالی افغانستان را نیز گرفت؛ جوانی که آرزوهای بلندی برای کشورش داشت و در صدد زندگی متفاوت در افغانستان بود.

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان