جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

گفتمان امنیت کابل؛ طرح جدید امنیتی، انتقاد گسترده شهروندان و خون بارترین پایتخت جهان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

پس از آن‌که چند روز پیش یک مارکیت میوه در شهر کابل آتش گرفت، کاربران شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه فیسبوک، تصاویری را همرسانی کردند که نشان می‌داد موتر آتش‌نشانی در یکی از موانع امنیتی گیر کرده و نمی‌تواند از آن عبور کند. این کاربران با نشر تصاویر دیگر از سطح شهر کابل که نشان می‌داد موترهای کلان باربری نیز در این موانع بند مانده‌اند، طرح جدید امنیتی کابل را به چالش کشیدند.

این کاربران در نقد طرح امنیتی کابل گفتند که با نصب موانع امنیتی نه‌تنها امنیت در این شهر تامین نمی‌شود بلکه این موانع مشکلات دیگری را برای موترهای باری، آمبولانس‌ها و موترهای آتش‌نشانی خلق کرده است.

حکومت افغانستان به تازگی طرحی را برای تامین امنیت شهر کابل اجرا کرده که با نصب موانع امنیتی در جاده‌ها و کوچه‌ها از ورود موترهای کلان باربری جلوگیری می‌کند. این طرح پس از وقوع انفجار یک موتر تانکر فاضلاب در شهر کابل برای تامین امنیت شهر کابل روی دست گرفته شده است.

یک و نیم ماه پس از انفجار انتحاری در منطقه دیپلوماتیک‌نشین کابل که در آن بیش از 150 تن کشته شدند، پولیس کابل برنامه جدید برای تامین امنیت منطقه دیپلماتیک نشین کابل وزیر اکبرخان و ارگ ریاست جمهوری، اعلام کرد. براساس این برنامه، جاده‌ها به روی رفت‌وآمد موترهای باربری و بزرگ مسدود می‌شود و این موترها از مسیر دیگر رفت‌وآمد خواهند کرد.

blast-loss1
حمله انتحاری در چهارراهی زنبق در روز 10 جوزای سال جاری بیش از 600 تن کشته و زخمی برجای گذاشت

بصیر مجاهد، سخنگوی فرماندهی پولیس کابل در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که ایجاد موانع متحرک و ثابت از سوی یک کمیسیون که در راس آن شهرداری کابل قرار دارد، راه‌انداخته شد.

تیم امنیتی کابل برای جلوگیری از وقوع رویداد مشابه چهارشنبه خونین کابل و تامین امنیت ساحه سبز پایتخت این موانع امنیتی را نصب کرده است. تیم امنیتی کابل شامل فرماندهی پولیس کابل، گارنیزیون کابل، شهرداری کابل و فرماندهی فرقه 111 وزارت دفاع است.

به گفته‌ی آقای مجاهد پولیس کابل مصمم به تامین امنیت مردم در تمام ولایت کابل است اما مناطق دیپلوماتیک‌نشین در اولویت کاری این اداره قرار دارد.

موانع امنیتی که در روزهای اخیر مشکلات خلق کرده مورد بازنگری قرار گرفته و در ساحاتی که ضرورت احساس می‌شد، موانع متحرک نصب شده است که در مواقع ضرورت از سر راه برداشته می شود.

بصیر مجاهد گفت که “به‌خاطر سهولت هرچه بیشتر مردم تلاش‌ها جریان دارد و مشکلات آهسته آهسته برچیده می‌شود.”

در همین حال شهرداری کابل گفته است که نصب موانع امنیتی در شهر کابل تصمیم این اداره نبوده بلکه از سوی نهادهای امنیتی است که توسط یک کمیسیون مشترک و شرکت خصوصی برای بهبود امنیت زون سبز نصب می‌شود.

عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل در فیسبوک خود این موضوع را اعلام داشته است.

5

طرح ناقص

طرح جلوگیری از ورود موترهای کلان و باربری توسط نصب موانع امنیتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته است. این کاربران گفته‌اند که امنیت با نصب چنین موانعی تامین نمی‌شود بلکه باید نهادهای امنیتی نیرومند شوند.

بسیاری‌ها گفته‌اند این طرح پیش از آن که اجرا شود، کارشناسی نشده و نصب موانع امنیتی که حالا دوباره باید در آن تغییرات آورده شود، هزینه مالی زیادی را هدر داده است.

وحیدالله سلیمان‌خیل، یکی از کاربران فیسبوک پای یادداشت سرپرست شهرداری نگاشته که:

wahidullah-sulaimankhel

روح‌الله انتظار نیز در کمنتی خطاب به شهردار کابل گفته که:

2

شمار دیگر اما گفته‌اند نصب موانع امنیتی در جاده‌های شهر کابل تنها مشکلات مردم را بیشتر می‌سازد و هیچ دردی را دوا نمی‌کند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با زبان طنز نوشته اند که:

syed-murid-rafi

راه بدیل

شمار دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در نقد این طرح نوشته‌اند که به جای این موانع، باید از امکانات مدرن امروزی برای جلوگیری از ورود موتربمب به جاده‌ها و کوچه‌ها کار گرفته شود.

عبدالهادی صافی، یکی از کاربران فیسبوک برای شهرداری کابل پیشنهاد کرده که به‌خاطر تامین امنیت باید از وسایل فنی کار گرفته شود زیرا به گفته او، حالا وسایل مدرن وجود دارد که با نصب آن می‌توان امنیت همه ساحات را تامین کرد.

abdulhaid-safi

وزرای نابغه

در واکنش به این طرح نهادهای امنیتی، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به گونه ای ظنز آمیز طراحان این موانع امنیتی را “نابغه” خوانده و گفته‌اند باید این طراحان تقدیر شوند. شماری دیگر نیز گفته‌اند برای حل مشکل باید به کاشف بزرگ ریاضی فلسفی جهان، صدیق افغان، مراجعه کرد.

مختار وفایی، روزنامه‌نگار است. او نوشته است که حکومت افغانستان پس از انفجار تانکر آب در وزیر اکبرخان، اکثریت جاده‌ها را با موانع آهنی به روی موترهای بزرگ‌تر بند کرده است

6

آثار حکیمی یکی از سران جنبش رستاخیز تغییر نیز در نقد این طرح نوشته که این موانع خود مانع و مشکل ساز می باشد

7

موانع امنیتی در کابل درحالی مشکل‌ساز شده که پیش از این فرماندهی پولیس کابل از نصب چهار دستگاه اسکن امنیتی خبر داده و گفته بود که تمام مسیرهای فرعی که به کابل راه دارد، شناسایی شده و ماموران پولیس در آن جابه‌جا می‌شوند.

با این حال هنوز کابل پایتخت افغانستان یکی از ناامن ترین شهرهای این کشور است که در تازه ترین بررسی ها، این شهر برای غیرنظامیان ناامن تر از هلمند برآورد شده بود؛ هلمندی که منبع بازخیزش و پایگاه اصلی طالبان در افغانستان پنداشته می شود. در چنین حالتی این هفته نیز پایتخت افغانستان شاهد انفجار مهیبی بود که در آن بیش از 60 تن کشته و زخمی شدند. تمام این کشته شدگان غیرنظامیان افغان بودند. اکنون با این وضعیت، شهروندان کابلی منتظر تامین امنیت شهرشان می باشد. اما به نظر می رسد که به این زودی نمی توان نگاه مثبت نسبت به امنیت آینده شهر کابل داشت. با این حال، اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی اخیرا تنها شش ماه فرصت خواسته است تا امنیت شهر کابل را تامین کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان