پس از 35 سال فعالیت بشردوستانه؛ توقف خدمات بهداشتی کمیته سویدن در لغمان

مدلین یوفورس، رییس عمومی کمیته سویدن برای افغانستان اعلام کرده که خدمات بهداشتی این کمیته پس از دریافت تهدیدهای متعدد از سوی گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان، در ولایت لغمان تا زمان نامعلومی متوقف می‌شود.

در هفتم ماه جون 2017 میلادی گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان برای وادار ساختن کمیته سویدن برای افغانستان در امر تغییر موقعیت و تسهیلات کلینیک، 40 باب کلینیک این کمیته را در ولایت لغمان بستند. اما کمیته سویدن گفته است که با توجه به پالیسی‌های بهداشتی ملی، قادر به آوردن تغییرات نیست.

خانم یوفورس در این مورد گفته که ” من از بابت پیامد ناگواری که این وضعیت بالای حدود نیم میلیون طفل، زن و مرد به‌جا می‌گذارد نگران هستم زیرا این امر باعث می‌شود که حق آن‌ها برای داشتن دسترسی به خدمات بهداشتی که در واقع حیات را نجات می‌بخشد، نادیده گرفته شود.”

این کمیته با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از چند هفته تلاش‌های بی‌نتیجه با میانجی‌گری افراد محل برای بازگشایی مراکز بهداشتی، 20 باب کلینیک بار دیگر گشایش یافت اما 20 باب کلینیک دیگر در شهرستان‌های علیشنگ، علینگار و مهترلام ولایت لغمان همچنان مسدود باقی مانده است.

swdish-committee3
مدلین یوفورس، رییس عمومی کمیته سویدن برای افغانستان

در بخشی از اعلامیه این کمیته آمده است که “تهدیدات بر علیه برخی از کارمندان ما در حال افزایش است که این امر باعث گردید چنین یک تصمیم ناگواری برای بستن دفتر اداری صحت در ولایت لغمان اتخاذ گردد.”

توقف کامل فعالیت‌ها

مدلین یوفورس، رییس عمومی کمیته سویدن برای افغانستان گفته است که درصورت شدت گرفتن تهدیدات و یا آماج‌گیری، نه تنها خدمات بهداشتی این کمیته بلکه فعالیت‌های کمیته سویدن برای افغانستان در بخش‌های آموزش و پرورش، بازتوانی معلولان و توسعه روستایی در سطح ولایت لغمان از بین خواهد رفت و این تهدیدات می‌تواند تاثیر ناگوار و ویران کننده‌ای را بر روی باشندگان این ولایت به‌جا بگذارد.

کمیته سویدن برای افغانستان از طریق دفتر اداری صحت در ولایت لغمان،‌ بیمارستان ولایتی مهترلام و ۵۴ کلینیک بهداشتی در تمام شهرستان‌های این ولایت را که برای حدود ۴۶۰ هزار نفر خدمات ارایه می‌کند، مدیریت می‌کند.

کمیته سویدن برای افغانستان از تمامی گروه‌های درگیر در جنگ خواسته است که با رعایت اصل حرمت‌گذاری به کلینیک‌ها، کارمندان بهداشتی و حفاظت از حق دسترسی همه به خدمات بهداشتی، از حقوق بشردوستانه و کنوانسیون جینیوا پیروی کنند.

swdish-committee4
این کمیته گفته است به دلیل تهدیدهای گرو‌ه‌های مخالف مسلح فعالیت بهداشتی خود را در لغمان متوقف می‌کند

35 سال فعالیت

کمیته سویدن برای افغانستان 35 سال پیش در اعتراض به حمله شوروی سابق به افغانستان ایجاد شد و در سال 1981 میلادی این کمیته جمع‌آوری پول برای حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان را آغاز کرد. یک سال بعد این کمیته دفتری را در پیشاور پاکستان باز کرد و با فرستادن دارو و تجهیزات برای چهار باب کلینیک کوچک در افغانستان شروع به فعالیت کرد.

در سال 1984 این کمیته اولین مکتب ابتداییه خود را در افغانستان فعال کرد و پس از گذشت سه سال، این کمیته کار در محلات روستایی افغانستان را آغاز کرد. در سال 1992 میلادی برنامه حمایت از افراد دارای معلولیت را شروع کرد.

از آن زمان تاکنون این کمیته برای افغانستان عاری از فقر، خشونت و تعبیض کار می‌کند و در حال حاضر از یک نهاد صرفاً تحویل‌دهنده خدمات بشردوستانه، به یک نهاد انکشافی مبدل شده است.

دفاتر ولایتی این کمیته در شهرهای مزار شریف، تالقان، وردک، جلال‌آباد و غزنی موقعیت دارد. این کمیته همچنان 5 دفتر منطقه‌ای در شمال، شمال شرق، مرکز، شرق و جنوب شرق افغانستان دارد.

swdish-committee
در حال حاضر حدود 70 هزار دانش آموز در مکاتب کمیته سویدن آموزش می‌بییند

ارایه خدمات به 2 میلیون افغان

کمیته سویدن برای افغانستان نزدیک به 70 هزار دانش‌آموزش افغان را در مکاتب خود آموزش می‌دهد. سالانه بیش از 2 میلیون افغان دیگر از خدمات بهداشتی کلینیک‌ها و بیمارستان‌های این کمیته بهره‌مند می‌شوند. افزون بر این زنان، کودکان و اشخاص دارای معلولیت از فعالیت‌های کمیته سویدن برای افغانستان استفاده می‌کنند.

در بخشی از گزارش فعالیت‌های این کمیته آمده است که “موجودیت مکاتب برای کودکان،‌ موجودیت قابله‌ها برای کاهش میزان مرگ‌ومیر مادران و اتصال اعضای مصنوعی بر بدن اشخاص دارای معلولیت، زندگی را در محلات روستایی آسان‌تر می‌سازد. ما مردم را قادر می‌سازیم تا بتوانند زندگی خویش را تغییر دهند – رفع گرسنگی و زندگی با عزت یک حق است، نه یک هدیه‌ی فردی.”

swdish-committee1
کمیته سویدن برای افغانستان 433 مکتب در سراسر افغانستان دارد

433 مکتب

کمیته سویدن برای افغانستان در حال حاضر 433 مکتب محلی را که در مجموع دارای 1938 صنف درسی می‌شود، حمایت می‌کند. 5529 کودک کوچی، به‌شمول 3184 دختر، در این مکاتب آموزش می‌بینند.

همچنان این کمیته 9 مکتب محلی و 5 میدان بازی کریکت را که قابل استفاده کودکان دارای معلولیت جسمی می‌باشد، اعمار کرده است. افزون بر این، 104 آموزگار در بخش خط بریل و زبان اشاره از سوی این کمیته آموزش دیده‌اند.

به رغم تهدیدهای موجود در افغانستان، کمیته سویدن گفته است که تا زمانی که مردم افغانستان به این نهاد ضرورت داشته باشند، در افغانستان باقی می‌ماند.

کمیته سویدن برای افغانستان بیش از 5 هزار کارمند در افغانستان دارد که در 14 ولایت فعالیت دارند. این کمیته 12 هزار عضو و تمویل کننده در سویدن دارد.

swdish-committee2
کمیته سویدن در بخش توسعه روستایی نیز فعالیت می‌کند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *