جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

داستان شورش‌گری در شمال؛ گسترش دامنه جنگ و افزایش فشار شورشیان

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در شمال افغانستان می‌گویند شورشیان طالب در چندین ولایت از جمله بدخشان، بغلان، قندوز و فاریاب حملات گروهی گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند. این مقام‌ها هشدار می‌دهند اگر به این مناطق به‌زودی رسیدگی صورت نگیرد، ممکن است برخی از جغرافیای در ولایات شمالی افغانستان به‌دست طالبان سقوط نماید.

فرماندهی زون 808 سپین‌زر در شمال شرق افغانستان گفته است که طالبان از دو سمت بر پاسگاه‌های امنیتی فرماندهی پولیس ولسوالی راغستان ولایت بدخشان و پاسگاه‌های امنیتی ولسوالی تگاب این ولایت حمله کرده‌اند. همچنان در ولایت قندوز نیز گروه طالبان بر پاسگاه‌های امنیتی ولسوالی خان‌آباد و مسیر شاهراه قندوز-تخار حمله کرده‌اند.

این فرماندهی گفته است که گروه طالبان در 2 روز اخیر بر مرکز ولسوالی بغلان مرکزی، پاسگاه‌های امنیتی در مناطق بالادوری و فابریکه شهر پلخمری، ولسوالی برکه، ولسوالی نهرین و مرکز ولسوالی گذرگاه نور در ولایت بغلان نیز حمله کرده‌اند.

taliban4
شورشیان طالب در چندین ولایت از جمله بدخشان، بغلان، قندوز و فاریاب حملات گروهی گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند

بدخشان

مقام‌های محلی در ولایت بدخشان گفته‌اند که در حمله طالبان بر ولسوالی تگاب این ولایت دست‌کم 35 پولیس محلی و خیزش مردمی کشته شده‌اند. این مقام‌ها گفته‌اند که غفلت وظیفه ای شماری از مسئولان امنیتی در بدخشان باعث وقوع این رویداد شده است.

در همین حال محمد نور خاوری، رییس صحت عامه ولایت بدخشان به رسانه‌ها گفته است که در درگیری نیروهای دولتی و طالبان در ولسوالی تگاب، 35 تن کشته و 10 دیگر زخمی شده‌اند.

اما محمد نبی بیان، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت بدخشان در گفت‌وگو با خبرنامه وقوع این رویداد را تایید می کند. این مقام پولیس بدخشان می‌گوید در این رویداد 18 جنگجوی گروه طالبان نیز کشته شده‌اند.

نیروهای پولیس پس از آن محاصره و کشته شدند که طالبان از ولسوالی یمگان ولایت بدخشان به ولسوالی همجوار آن، تگاب، حملات هدفمندی را انجام دادند.

ده‌ها تن از سربازان پولیس در یک کمین طالبان در بدخشان کشته شدند

اکنون، جنگ در چندین منطقه ولایت بدخشان جریان دارد و طالبان در نبرد با نیروهای افغان قرار دارند. گزارش‌های می رساند که حدود 400 تا 600 جنگجوی خارجی در این ولایت در کنار جنگجویان داخلی طالبان با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌جنگند.

از سوی دیگر پولیس زون 808 سپین‌زر در شمال شرق افغانستان می‌گوید عملیات مشترک نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های خاش و ارگو موفقانه انجام شده و روستاهای این دو ولسوالی پاکسازی شده است.

این فرماندهی در خبرنامه‌ای گفته است که دو روز قبل طالبان حملات تهاجمی خود را از دو سمت بر پاسگاه‌های فرماندهی پولیس ولسوالی راغستان آغاز کردند و در نتیجه 2 تن از فرماندهان طالبان به نام‌های عابدی و بهارستانی کشته و 4 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

محفوظ‌الله اکبری، سخنگوی فرماندهی زون 808 سپین‌زر در شمال‌شرق افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید طالبان از ولسوالی‌های مختلف ولایت بدخشان متواری شده‌اند.

این سربازان پولیس درحالی به قتل می‌رسند که چندی پیش گروه طالبان 2 پولیس زن را در ولایت بدخشان نیز تیرباران کرده بودند.

female-police2
منورا و نورحیا، دو سرباز پولیس بدخشان که از سوی طالبان تیرباران شدند

بغلان

ولایت استراتژیک بغلان در شمال افغانستان از چند سال به این طرف شاهد درگیری‌های شدید گروه طالبان با نیروهای امنیتی این کشور بوده است. پیش از این چندین بار مناطقی در این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده بود.

به تازگی گروه طالبان در چندین ولسوالی این ولایت حملات تهاجمی گسترده را راه‌اندازی کرده‌اند که در شماری از این مناطق تا کنون، جنگ جریان دارد.

فرماندهی پولیس زون 808 سپین‌زر در شمال افغانستان گفته است که طالبان در دو روز گذشته حملات گروهی را از چندین مسیر بر مرکز ولسوالی بغلان مرکزی، پاسگاه‌های امنیتی در مناطق بالادوری و فابریکه شهر پلخمری، ولسوالی برکه، ولسوالی نهرین و مرکز ولسوالی گذرگاه نور در ولایت بغلان راه‌اندازی کرده‌اند.

این فرماندهی در خبرنامه‌ای گفته است که در این درگیری‌ها بیش از 40 عضو گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند. مولوی شمس‌الدین والی نام‌نهاد طالبان برای بغلان و قاری مصطفی ولسوال نام‌نهاد طالبان در ولسوالی برکه نیز در میان زخمیان قرار دارند.

forces-Baghlan1
نیروهای امنیتی افغان حملات تهاجمی طالبان را در بغلان عقب زدند

در همین حال سپاه 209 شاهین در بلخ که امنیت چندین ولایت، از جمله بغلان، در شمال افغانستان را بر عهده دارد، گزارش داده است که حمله طالبان بر ولسوالی نهرین ولایت بغلان را دفع کرده و درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان 4 طالب مسلح کشته و 2 دیگر زخمی شده‌اند.

دفتر مطبوعاتی ولایت بغلان نیز روز گذشته از شکست حملات طالبان بر ولسوالی‌های نهرین، گذرگاه نور و ساحات فابریکه قند خبر داده است. این دفتر گفته است که طالبان با راه‌اندازی حملات تهاجمی در روزهای اخیر به دنبال تصرف ولسوالی بغلان مرکزی بوده و می خواستند شاهراه تدارکاتی حوزه شمال‌شرق را به چالش بکشند.

در همین حال محفوظ‌الله اکبری، سخنگوی پولیس زون 808 سپین‌زر در گفت‌وگو با خبرنامه گفت که شورشیان در روزهای اخیر، از چندین سمت حملات شان را بر مرکز ولایت بغلان و چندین ولسوالی این ولایت آغاز کرده بودند اما تا حدی زیادی شکست خورده اند.

او می‌گوید در حال حاضر جنگ‌های پراکنده در ولسوالی بغلان مرکزی میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان جریان دارد اما شورشیان تاکنون دستاوردی نداشته‌اند.

Mahfuzullah-akbari
محفوظ الله اکبری، سخنگوی زون 808 پولیس سپین‌زر

قندوز

ولایت قندوز در شمال افغانستان در سال‌های اخیری از ولایت‌های ناامن و خبرساز بوده است. این ولایت در گذشته دو بار به دست طالبان سقوط کرده است. به تازگی گروه طالبان حملات تهاجمی را در ولسوالی خان‌آباد این ولایت راه‌اندازی و شاهراه قندوز-تخار را به روی رفت‌وآمد بسته‌اند.

دفتر مطبوعاتی ولایت قندوز در خبرنامه‌ای گفته است که نیروهای امنیتی افغان در حال سرکوب طالبان در مسیر شاهراه قندوز-خان‌آباد هستند. شورشیان صبح امروز بر چندین پاسگاه نیروهای امنیتی در این مسیر حمله کرده‌اند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان گفته است که در جریان عملیات زمینی و هوایی نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور در ولایت قندوز 14 شورشی به‌ شمول قاری عبدالوهاب ولسوال خودخوانده طالبان در ولسوالی بنگی ولایت تخار و مولوی عزیز از فرماندهان این گروه کشته و 11 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

forces-Kunduz
عملیات مشترک نیروهای افغان در مرکز ولایت قندوز و ولسوالی خان‌آباد جریان دارد

در همین حال محفوظ‌الله اکبری می‌گوید عملیات مشترک نیروهای افغان در مرکز ولایت قندوز و ولسوالی خان‌آباد جریان دارد. به گفته‌ای او در حال حاضر عملیات در مرکز ولسوالی خان‌آباد جریان دارد و شاهراه قندوز-خان‌آباد بسته است.

پیشتر شماری از مقام‌های محلی قندوز از سقوط این ولایت به دست گروه طالبان هشدار داده و گفته بودند اگر به وضعیت قندوز رسیدگی نشود، این ولایت برای سومین بار به دست شورشیان سقوط خواهد کرد.

فاریاب

ولایت فاریاب نیز از چندی به این طرف ناامن است و در چند ماه اخیر شورشیان در این ولایت فعالیت های شان را افزایش داده اند.

جاوید بیدار، سخنگوی والی فاریاب در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید در هفته گذشته، شورشیان در ولسوالی‌های خواجه سبزپوش، قیصار، شیرین تگاب و دولت‌آباد تحرکات شدید داشتند.

آقای بیدار گفت نیروهای امنیتی حملات طالبان را عقب زده‌اند که در نتیجه بیش از 20 شورشی که در میان آنان جنگجویان خارجی نیز شامل اند، کشته شده‌اند.

Faryab
نیروهای خیزش مردمی در ولایت شمال غربی فاریاب

او از شمار جنگجویان موجود در ولایت فاریاب آماری مشخص ارائه نکرد اما گفت که “این‌ها از چندین ولسوالی و ولایت همجوار شاید کمک بخواهند. تعداد دقیق شان مشخص نیست ولی همین شب و روزها تمرکز شان روی خواجه سبزپوش، شیرین تکاب و دولت‌آباد است اما با مقاومت نیروهای ما روبرو اند.”

براساس گزارش‌ها، در حال حاضر طالبان کنترل 11 پاسگاه امنیتی و 10 روستا را در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب به‌دست دارند. اما جاوید بیدار می‌گوید که “در روزهای آینده دولت یک برنامه وسیع خواهد داشت به‌خاطر برچیدن نگرانی‌های موجود در فاریاب به‌خصوص در مسیر شاهراه نمبر یک.”

جنگ در فاریاب درحالی شدت گرفته است که پیش از این جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته بود جنگ فاریاب، جنگ نجات شمال و جنگ افغانستان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان