خط کشی‌های بی‌سابقه عطا محمد نور؛ از قاطعیت در اصلاح حکومت وحدت ملی تا پیام صریح به بازیگران بین‌المللی

عطا محمد نور والی بلخ پس از بازگشت از سفر ترکیه و تشکیل ائتلاف نجات افغانستان، می‌گوید که این جریان سیاسی بدون حمایت کشورهای خارجی شکل گرفته و تنها به منظور “اصلاح حکومت افغانستان” است؛ با این حال او هشدار می‌دهد که در صورت بی توجهی به خواسته‌های آن‌ها برای ایجاد اصلاحات، این ائتلاف و دیگر حامیانش از هر وسیله و کمکی در این زمینه استفاده و استقبال خواهد کرد.

عطا محمد نور والی قدرت‌مند بلخ و رییس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی که بعد از ظهر امروز وارد شهر مزار شریف شده بود با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف نجات افغانستان گفت که این ائتلاف برای سقوط نظام نبوده بل که برای ایجاد اصلاحات در حکومتی است که به گفته او، رهبرانش “در مسیر استبداد، دیکتاتوری و انحصار قدرت” قدم گذاشته اند.

او به صورت واضح گفت که “اگر حکومت اصلاح نشود، استبداد باشد، مردم همه روزه کشته شوند و شرکای بین المللی افغانستان نسبت به این وضعیت بی‌توجه باشند، در آن صورت از هر وسیله ای کار می‌گیریم و هیچ کمکی در این زمینه، از هر جایی که باشد رد نخواهد شد بلکه، از آن برای آزادی مردم این کشور استفاده می‌شود.”

ائتلاف “نجات افغانستان” چندی پیش با حضور جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، عطا محمد نور والی بلخ، محمد محقق معاون ریاست اجرایی و صلاح الدین ربانی وزیر خارجه و رییس جمعیت اسلامی افغانستان در ترکیه شکل گرفت.

Atta-Mohammad-Noor
عطا محمد نور، والی ولایت بلخ و رییس شورای اجرایی حزب جمعیت اسلامی

والی بلخ تاکید کرد که شکل‌گیری این جریان سیاسی تازه، ائتلاف افراد نیست بلکه ائتلافی میان اقوام و ملت‌هاست. او در ادامه خطاب به حامیان بین المللی افغانستان گفت که ” هیچ کشوری خود را با مردم این کشور روبرو نسازد.”

اعضای این ائتلاف که در حکومت افغانستان حضور داشته و از رهبران پرنفوذ و دارای پایگاه اجتماعی وسیع در این کشور هستند، سران حکومت وحدت ملی و بخصوص رییس جمهور اشرف غنی را متهم به “انحصار گرایی و تمرکز قدرت” نموده و خواهان تغییرات و اصلاحات فوری در ساختارهای امنیتی و دفاعی افغانستان هستند.

ائتلافی برای اصلاح نظام

عطا محمد نور از اعضای برجسته ائتلاف نجات افغانستان می‌گوید که شکل‌گیری این اتحاد میان احزاب جمعیت اسلامی، جنبش اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان برای سقوط نظام نبوده بلکه، به  منظور ایجاد اصلاحات اساسی در شیوه حکومت‌داری و باز گرداندن تمامی صلاحیت‌های وزرا و مسوولان حکومتی و خارج ساختن قدرت از انحصار یک حلقه مشخص است.

dostum
اعضای این ائتلاف که در حکومت وحدت ملی حضور داشته و از رهبران پرنفوذ و دارای پایگاه اجتماعی وسیع در این کشور هستند

آقای نور تاکید کرد که ائتلاف نجات افغانستان، با قدرت به میدان می‌آید و با حمایت مردمی گسترده، فشارها بر حکومت این کشور به منظور ایجاد اصلاحات گسترده را افزایش خواهد داد.

پرونده جنرال دوستم سیاسی است

بخش دیگری از صحبت‌های آقای نور در پیوند با پرونده ای علیه جنرال دوستم است که حالا برای رسیدگی به دادگاه این کشور فرستاده شده است. در این پرونده جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان متهم به بد رفتاری جنسی با احمد ایشچی معاون سابق حزب جنبش ملی است.

آقای نور در صحبت‌های امروز خود از متحد تازه اش دفاع کرد و گفت، پرونده ای که برای جنرال دوستم ایجاد شده، یک پرونده سیاسی می‌باشد و هر تصمیمی در این مورد گرفته شود غیرقانونی بوده و برای آن‌ها پذیرفتنی نیست.

او با صراحت اعلام کرد که دوستم و متحدانش تنها نیستند و دیگر کسی نمی‌تواند برای آن‌ها به صورت جداگانه، دسیسه سازی کند.

عطا محمد نور سپس به کشورهای خارجی هشدار داد تا از دخالت در این قضیه خودداری کنند. او از شرکای بین المللی افغانستان خواست تا علیه این ائتلاف “دانه چینی” نکنند.

dostum1
جنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان متهم به بد رفتاری جنسی با احمد ایشچی معاون سابق حزب جنبش ملی است

والی بلخ پرونده ایجاد شده علیه دوستم را سیاسی دانست و گفت که” به سفارت خانه‌های خارجی دیگر کشورها چه ارتباطی دارد که در این مورد دخالت می‌کنند و اعلامیه می‌دهند.”

چندی پیش سفارت آمریکا با انتشار اعلامیه‌ای، خواستار رسیدگی حکومت افغانستان به اتهامات علیه جنرال دوستم شده و از رسیدگی به آن حمایت کرده بود.

توطئه‌های خطرناک

آقای نور از توطئه‌های خطرناک و عمیقی در این کشور خبر داد که به گفته او “به شکل مرموزانه و زیرکانه” برای هدف قرار دادن بزرگان و رهبران سیاسی این کشور راه اندازی شده است. او در این مورد به حمله ناکام علیه جنرال دوست در سال گذشته در ولسوالی غورماچ فاریاب و هم چنین انفجارهای صورت گرفته در مراسم جنازه فرزند معاون مجلس سنا در ماه گذشته اشاره کرد.

او از افزایش ناامنی‌ها و گسترش جغرافیای جنگ در این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت در شرایطی که مردم افغانستان همه روزه قربانی می‌شوند، برخی‌ها در حکومت این کشور به فکر اندوختن پول، تبعیض و انحصار قدرت هستند. به گفته او تمام قدرت در حکومت وحدت ملی در انحصار چند فرد مشخص است.

suicide5
آقای نور می‌گوید ائتلاف نجات افغانستان برای اصلاح حکومت افغانستان با قدرت وارد میدان می‌شود

خارجی‌ها طرف واقع نشوند

آقای نور در حالی که می‌گوید ائتلاف نجات افغانستان برای اصلاح حکومت افغانستان با قدرت وارد میدان می‌شود، از شرکای بین المللی افغانستان نیز خواست تا بی طرفی‌شان را حفظ کرده و به گفته او “طرف واقع نشوند.”

او شکل گیری جریان‌های سیاسی تازه در این کشور را، نشان دهنده نارضایتی بزرگان سیاسی و مردم افغانستان از رهبران حکومت وحدت ملی دانست.

والی بلخ خطاب به کشورهای حامی افغانستان گفت که طرف واقع نشوند و در حمایت‌شان از حکومتی که به گفته او در تامین امنیت ناکام است، تحمل حرکت‌های مدنی را ندارد و به تظاهرات با گلوله جواب می‌دهد و فاصله اش با مردم به شدت زیاد شده است تجدید نظر کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *