تولد اپوزیسیون تازه؛ سپنتا حکومت افغانستان را به خیره‌سری در مقابل جنبش‌های مدنی متهم کرد

مشاور پیشین امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد شدید از شیوه برخورد حکومت این کشور با جنبش‌های شهروندی، کارنامه رهبران حکومت وحدت ملی را در سرکوب این جنبش‌ها را “سیاه ترین کارنامه” در تاریخ این کشور عنوان کرد.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا، برخورد خشونت آمیز با جنبش‌های شهروندی شکل گرفته در سال‌های اخیر را “خیره سری‌هایی” خوانده است که به گفته‌ی او در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

او در صحبت‌هایش به گونه مشخص به سرکوب جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز تغییر اشاره کرد که حرکت مدنی آن‌ها با خشونت روبرو شد و کشته و زخمی‌های بسیاری برجای گذاشت.

 آقای اسپنتا که پیش از این در حکومت حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی او فعالیت کرده است، امروز در کابل گفت که حکومت وحدت ملی افغانستان “به گونه عمدی از تامین امنیت جنبش‌های شهروندی خودداری کرده است.”

مشاور پیشین امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان افزود که بی توجهی حکومت در تامین امنیت موجب شد تا “دشمنان بتوانند نزدیک به 100 تن از جوانان جنبش روشنایی را به خاک و خون بکشانند.”

Spanta1
داکتر رنگین دادفر اسپنتا، برخورد خشونت آمیز با جنبش‌های شهروندی شکل گرفته در سال‌های اخیر را خیره سری‌های حکومت خوانده است

تظاهرات جنبش روشنایی که در اعتراض به تغییر مسیر لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان به سالنگ شکل گرفته بود، در تاریخ 2 اسد سال گذشته هدف حمله دو فرد انتحاری قرار گرفت که در نتیجه، بیش از 100 تن کشته شدند و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند.

آقای اسپنتا هم چنین به حرکت اعتراضی جنبش رستاخیز اشاره کرد و گفت که “توسل به سرکوب خونین و استفاده از قوه قهریه دولتی” موجب شد تا تظاهرات جوانان جنبش رستاخیز به “خاک و خون” کشیده شود.

پس از انفجار خونین ماه گذشته در مرکز شهر کابل، تظاهرات اعتراض آمیزی در این شهر نسبت به افزایش ناامنی‌ها و ناتوانی مسوولان حکومتی در تامین امنیت این کشور شکل گرفت که با دخالت پولیس، به خشونت گرایید و 5 تن از معترضان کشته شده و بیش از 10 تن دیگر زخمی شدند. این حرکت اعتراضی شهروندان کابل که با عنوان ” جنبش رستاخیز برای تغییر” شکل گرفت، خواهان برکناری وزرای دفاع، داخله و محمد حنیف اتمر مشاور فعلی امنیت ملی رییس جمهور افغانستان بودند. اما باز هم خیمه اعتراضی آن‌ها در مرکز شهر کابل مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفت که در نتیجه آن نیز 1 معترض کشته شده و چندین تن دیگر زخمی و بازداشت شدند.

dehmazang
تظاهرات جنبش روشنایی در دوم اسد سال گذشته نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفت که بیش از 100 تن کشته و زخمی برجای گذاشت

دادفر اسپنتا که امروز در مراسم اعلام موجودیت یک جریان اپوزیسیون سیاسی با عنوان “محور مردم افغانستان” در کابل صحبت می‌کرد، از عمل‌کرد رهبران حکومت وحدت ملی به شدت انتقاد کرد و کارنامه حکومت وحدت ملی را در شیوه حکومت داری و سرکوب جنبش‌های شهروندی، سیاه تر از دوره حکومت عبدالرحمان یکی از شاهان سابق تاریخ افغانستان دانست که به خودکامگی و استبداد مشهور است.

این جریان سیاسی که با حضور برخی شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شکل گرفته است، به صف منتقدان رهبران حکومت وحدت ملی پیوسته است. اعضای این اپوزیسیون، حکومت وحدت ملی را در تامین امنیت ناکام دانسته و خواهان تغییرات بنیادین در شیوه حکومت داری، استراتژی مبارزه با تروریسم و نوع رابطه با کشورهای منطقه هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *