تازه‌ترین موضع‌گیری گلبدین حکمتیار؛ حزب اسلامی به دنبال تشکیل مجمع تفاهم ملی

گلبدین حکمیتار، رهبر حزب اسلامی افغانستان از توافق پیرامون تشکیل گروهی به نام “مجمع تفاهم ملی” خبر داد و گفت که در عین حال “در مورد شورای اجرایی موقت برای حزب اسلامی توافق صورت گرفته است.”

گلبدین حکمیتار رهبر حزب اسلامی افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که آنان می خواهند همه احزاب زیر یک سقف گردهم آمده و پیرامون موضوعات مهم افغانستان صحبت کنند.

آقای حکمتیار تصریح کرد که “ما نه جنبش را تشکیل میدهیم و نه رهبری را راه خواهیم انداخت. ما خواهان جمع شدن تمام احزاب چپ و راست زیرنام مجمع تفاهم ملی هستیم اما خواهان ائتلاف نیستیم.”

بر اساس اظهارات اقای حکمتیار در نشست مجمع تفاهم ملی از همه احزاب سیاسی به شمول جمعیت اسلامی، جنبش ملی اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز دعوت شده است.

آقای حکمتیار هم‌چنان افزود که حزب اسلامی در تشکیل شورای جدیدش با اعضای اجرایی سابقش متحد باقی می‌ماند و از هم نه پاشیده است.

نه مخالف و نه موافق

رهبری حزب اسلامی افغانستان همچنان در این نشست گفت که با تشکیل ائتلاف سه گانه جدید مخالف نیست؛ اما او بیان داشت که باید این کار در داخل افغانستان انجام می‌شد.

dostum3
گلبدین حکمتیار با تشکیل شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان مخالفتی نشان نداده است اما تاکید کرد که باید این کار در داخل افغانستان صورت می‌گرفت

آقای حکمتیار گفت که از صحبت‌ها و موضع گیری‌هایش پیرامون تشکیل ائتلاف برای نجات افغانستان سوء برداشت شده و او در مورد این ائتلاف جدید نگرانی ندارد. آقای حکمتیار افزود که “از به میان آمدن ائتلاف برای نجات افغانستان نگران نیستم و نیز مخالف آن نیستم.”

در عین حال، این رهبر حزب اسلامی تصریح کرد که ترجیح می‌دهد احزاب باهم یکجا شوند.

هفته گذشته “شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان” از سوی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، جنبش اسلامی و حزب جمعیت اسلامی در ترکیه ایجاد شد.

واکنش در مقابل ایران

رهبری حزب اسلامی افغانستان هم‌چنان در این نشست در برابر سخنان اخیر حسن روحانی رییس جمهوری ایران واکنش‌های مقام‌های افغان را الزامی دانست و گفت که روی تقسیم آب باید از راه‌های سیاسی و بر بنیاد قوانین و تعهدات بین المللی گفتگو شود.

آقای حکمتیار تصریح کرد که “افغان‌ها مالک آب‌های‌شان هستند و هیچ کس حق ندارد که از بیرون به ما دستور بدهد، هشدار بدهد و یا در مورد مسایل داخلی ما نظر بدهد.”

rouhani
گلبدین حکمتیار واکنش مقام‌های افغان در برابر سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری ایران را الزامی دانسته است

او هم‌چنان از هر دو کشور خواست که آنان در کارهای داخلی یک دیگر مداخله نکنند و تلاش کنند از راه دوستی باهم ارتباط مثبت داشته باشد.

این درحالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز دوشنبه در یک همایش مقابله با گرد و غبار در تهران، با انتقاد از پروژه های ساخت بند در افغانستان گفت که “ما نمی‌توانیم در برابر آنچه که محیط زیست ما را خراب کند بی‌تفاوت باشیم. ساخته شدن سدهای متعدد در افغانستان و بندها از کجکی، کمال خان، سلما و دیگر بندها در شمال و جنوب افغانستان، در استان خراسان ما، سیستان و بلوچستان ما تاثیرگذار است.”

واکنش در مقابل نیروهای خارجی

گلبدین حکمیتار در نشست امروز فرستادن نیروهای بیشتر حمایتی به افغانستان را ناشی از سیاست‌های ناکام حکومت افغانستان دانسته و افزود که نیروهای بیشتر ناتو در افغانستان حساسیت زا است.

رهبر حزب اسلامی اظهار داشت که “در چند سال اخیر سیاست‌های نظامی دولت و ناتو در افغانستان ناکام بوده و نتیجه نداده است. و باید از لحاظ نظامی و سیاسی تجدید نظر کنیم.”

Hekmatyar
رهبر حزب اسلامی افغانستان فرستادن نیروهای بیشتر حمایتی به افغانستان را ناشی از سیاست‌های ناکام حکومت افغانستان دانست

توزیع سلاح در شمال

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از توزیع سلاح در شمال این کشور اظهار نگرانی کرد و گفت که “من اطلاع دارم که در شمال سلاح می‌آید.”

آقای حکمتیار از دولت و رسانه ها خواست که باید پیرامون این موضوع تحقیق کرده و  منابع تمویل آن را مشخص کنند. او اما، خود در مورد این موضوع و اتهام چیزی بیشتری نگفت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *