جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

تصمیم بزرگ بروکسل؛ 9 نکته مهم در مورد آینده ناتو در افغانستان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو فردا در نشستی در مورد این‌که چگونه کمک نمایند تا افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان تبدیل نشود، گفت‌وگو می‌کنند.

تصمیم فردا

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری در بروکسل، گفت که وزیران دفاع عضو این سازمان در نشست فردا در مورد آینده ماموریت خود در افغانستان و شمار نیروهایش در این کشور تصمیم می‌گیرند.

نشست وزیران دفاع ناتو امروز در بروکسل برگزار شده و تا فردا ادامه دارد. ماموریت پشتیبانی ناتو از نیروهای افغانستان یکی از محورهای اصلی این نشست است.

ادامه حضور

دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری امروز خود گفت ناتو توافق دارد حضور خود را در افغانستان حفظ کند. او افزود که “تصمیم گرفتیم که حضور نظامی خود را در افغانستان افزایش دهیم؛ هرچند حضور ما در میدان‌های نبرد نه بل که آموزشی و مشورت‌دهی خواهد بود.”

به گفته‌ی او ناتو در مورد این‌که چگونه بتواند بیشتر نیروهای نظامی افغانستان را در امر مبارزه علیه گروه طالبان آموزش دهد، فردا تصمیم می‌گیرد.

afghan-army
وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که فشار آوردن بر پاکستان و برخورد جدی با گروه‌های تروریستی در آن‌سوی خط دیورند، خواست اصلی این کشور است

خواسته مهم

در همین حال وزارت دفاع افغانستان گفته است “در نشست وزیران دفاع ناتو فشار آوردن بر پاکستان و برخورد جدی با گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا در قلمرو آن کشور” خواست اصلی این کشور است.

محمد رادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفته است که “باید کشورهایی که با افغانستان در مبارزه با تروریزم همکاری دارند، بدون این که تروریزم خوب و بد باشد، نیروهای دفاعی افغانستان را کمک کنند. تعهد قسمی باشد که باید کشورهای منطقه که با تروریزم همکار بودند این همکاری‌ها را قطع کنند نه شعارگونه بلکه در عمل.”

حمایت از نظامیان افغان

نشست سران ناتو در بروکسل درحالی برگزار شده است که در سال جاری میلادی نیروهای نظامی افغانستان چالش‌های سختی را پشت سر گذاشته و هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌اند. حمله طالبان بر مقر فرماندهی سپاه 209 شاهین در ولایت بلخ، توانایی دفاعی نیروهای نظامی افغانستان را به چالش کشید و حملات اخیر در کابل نیز نگرانی‌های زیادی را خلق کرد.

اکنون دبیر کل ناتو می‌گوید این سازمان نیروهای افغان را کمک می‌کند تا امنیت کشور خود را بگیرند و با طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح مقابله کرده و در مقابل آنان از خود شجاعت نشان دهند.

آقای استولتنبرگ افزود که “ما می‌خواهیم ظرفیت نیروهای ویژه افغان را تقویت کنیم. ما در جریان ساخت نیروهای امنیتی هوایی افغانستان هستیم.”

Elite forces of Afghanistan
دبیر کل ناتو می‌گوید این سازمان می‌خواهد ظرفیت نیروهای ویژه افغانستان را تقویت کند

به گفته‌ی او افزایش هزینه‌های دفاعی ناتو بیان‌گر حضور آن‌ها در افغانستان است و این سازمان را قادر می‌سازد که نیروهای امنیتی افغانستان را تمویل مالی کند.

شمار سربازان

در ماه دلو سال گذشته خورشیدی جنرال جان نکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان از بن‌بست جنگ در این کشور خبر داده و خواهان اعزام نیروی بیشتر به افغانستان شد. او گفته بود برای شکست این بن‌بست نیاز به نیروهای بیشتر است.

پس از آن دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان را به جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور سپرد. وزیر دفاع امریکا گفته بود که در مشوره با متحدان امریکا این تصمیم را خواهد گرفت. اکنون او به بروکسل رفته تا با سران ناتو در این مورد نیز گفت‌وگو کند.

در همین حال دبیر کل ناتو نیز می‌گوید ماموریت بعدی این سازمان در افغانستان و درخواست فرستادن نیروی بیشتر به این کشور بررسی خواهد شد. او گفت که “در حال رای‌زنی هستیم که چقدر سرباز می‌تواند به افغانستان کمک کند.”

او گفت فرماندهان ناتو از ما درخواست نیروی بیشتر کرده‌اند و در مورد شمار دقیق سربازان ناتو در افغانستان تصمیم گرفته می‌شود.

nato-summit
ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است

تلفات غیرنظامیان

ینس استولتنبرگ در بخشی از صحبت‌هایش گفت ناتو در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان نگران است و تمامی متحدان ناتو روی این متمرکز شده‌اند که چگونه بتوانند از تلفات غیرنظامیان در افغانستان جلوگیری کنند.

ناتو درحالی از تلفات غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که افغانستان در چند ماه گذشته روزهای خونینی را پشت سر گذاشته است. پیشتر سازمان ملل متحد نیز خواستار اقدامات عاجل برای توقف چرخ خشونت در افغانستان شده بود.

براساس گزارش‌ها، از شروع سال 2017 میلادی تاکنون بیش از 500 تن در شهرهای کابل، مزار شریف، قندهار، لشکرگاه، خوست و هرات کشته شده و بیش از 1100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

ماموریت جنگی

ناتو در سال 2014 میلادی به ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان داد و در حال حاضر آموزش نیروهای افغان را بر عهده دارد و همچنان این نیروها را تجهیز و تمویل می‌کند. پس از سال 2014 میلادی نزدیک به 13 هزار نیروی نظامی ناتو در افغانستان در چارچوب برنامه حمایت قاطع در این کشور حضور دارند.

اکنون ینس استولتنبرگ می‌گوید هیچ درخواستی برای رفتن دوباره به ماموریت جنگی در افغانستان وجود ندارد و ناتو نیز این برنامه را ندارد که به ماموریت جنگی برود هرچند در افغانستان هنوز چالش‌ها و مشکلات زیادی وجود دارد.

NATO
آقای استولتنبرگ می‌گوید که ناتو هیچ برنامه‌ای برای بازگشت نیروهای این پیمان به ماموریت جنگی در افغانستان روی دست ندارد

به گفته‌ی او ناتو برای سال‌های زیادی در افغانستان ماموریت نظامی داشته و در سال 2015 میلادی مسئولیت امنیت را به نیروهای امنیتی افغان سپرده است. او افزود که “ما ماموریت آموزش، مشورت‌دهی و کمک را ادامه خواهیم داد و می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که شمار دقیق سربازان را در افغانستان داریم تا این ماموریت را به درستی به پیش ببریم.”

صلح افغانستان

ینس استولتنبرگ در پاسخ به سوالی در مورد رابطه روسیه با طالبان گفت که ناتو چگونگی تماس روسیه و طالبان را تایید نمی‌تواند اما تنها روی این تاکید می‌کند که از روند صلح به رهبری افغان‌ها و دریافت راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند.

دبیر کل ناتو افزود که دولت افغانستان طرحی را برای مصالحه دارد و با وجود حملات و خشونت‌های موجود در افغانستان، این پیمان می‌خواهد راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران و جنگ افغانستان وجود داشته باشد.

او گفت که “… اما باید یک روندی به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد و ما از آن استقبال می‌کنیم. به نظر ما بسیار مهم است که افغان‌ها خودشان مشکلات‌شان را حل کنند.”

روند کابل

دبیر کل ناتو درحالی از روند صلح به رهبری افغانستان سخن می‌زند که به تازگی این کشور روند کابل را به منظور گفت‌وگو در مورد صلح و مبارزه با تروریزم راه‌اندازی کرده است؛ روندی که نخستین نشست آن با حضور بیش از 20 کشور و سازمان بین‌المللی در ماه جوزا در کابل برگزار شد.

kabul-process
نخستین نشست روند کابل به منظور گفت‌وگو در مورد صلح و مبارزه با تروریزم، با حضور بیش از 20 کشور و سازمان‌های بین‌المللی در ماه جوزای سال جاری در کابل برگزار شد

وزیران دفاع ناتو در حالی در بروکسل در مورد حمایت‌شان از افغانستان بحث خواهند کرد که این کشور با شورشگری روزافزون روبرو است و نیروهای نظامی آن در برابر 20 گروه هراس‌افگن در سرتاسر افغانستان می‌جنگیدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان