محاصره درزاب؛ شهرستان استراتژیک در تمرکز داعش و طالبان

مقام‌ها در ولایت جوزجان می‌گویند نیروهای امنیتی و دفاعی حملات تهاجمی شب گذشته جنگجویان داعش و طالبان را در ولسوالی درزاب این ولایت عقب زده و کنترل این ولسوالی را به دست دارند.

ساعت 5 عصر دوشنبه، 29 جوزا صدها تن از جنگجویان گروه داعش و طالبان بر مرکز ولسوالی درزاب از چندین جهت حمله کردند و جنگ تا چند متری دروازه فرماندهی پولیس این ولسوالی رسیده بود.

طالبان اما ادعا دارند که این ولسوالی را به تصرف خود درآورده و مقدار زیادی اسلحه و مهمات نیز به‌دست آورده‌اند.

شهرستان استراتژیک

درزاب یکی از ولسوالی ولایت جوزجان است که ولایت‌های سرپل و فاریاب را به جوزجان وصل می‌کند. مسیرهای منتهی به این ولسوالی دشوارگذر است و نسبت به هشت ولسوالی دیگر جوزجان، سفر به این ولسوالی سخت. درزاب و قوش تپه دو ولسوالی در کنار هم هستند که در یک مسیر قرار دارند و در سال‌های اخیر تبدیل به جولانگاه تروریستان شده است.

باز محمد داور، سرپرست ولسوالی درزاب به خبرنامه می‌گوید دو روز پیش حوالی ساعت 5 عصر داعشی‌ها بر پاسگاه‌های امنیتی این ولسوالی حمله کرده و 6 پاسگاه را تصرف کردند. داعشی‌ها پس از آن به سمت پاسگاه سنگر پیشروی کردند.

isis
براساس گفته‌های سرپرست ولسوالی درزاب حدود 600 جنگجوی طالب و داعش بالای درزاب حمله کرده اند

به گفته‌ی او حدود 600 جنگجوی این گروه از سراسر ولایت‌های شمال افغانستان جمع شده و بالای این ولسوالی حمله کرده بودند.

او می‌گوید داعش از ساحه متواری شده اما در قریه‌ها و خانه‌های مردم داخل شده و فیرهای پراکنده ادامه دارد. به گفته‌ی او “کلاً نمی‌توانیم بگوییم که شکست خورده. بازهم در داخل قریه‌ها و خانه‌ها درآمده و فیرهای پراکنده ادامه دارد. ما سر پوسته خود حاکم هستیم. شهر ولسوالی درزاب، تعمیر قومندانی و ولسوالی برحال است و ما سر پوسته هستیم و مقاومت می‌کنیم.”

در همین حال محمد رضا غفوری، سخن‌گوی والی جوزجان نیز با تایید این خبر می‌گوید شب گذشته جنگجویان داعش و طالبان بر مرکز ولسوالی درزاب حمله کرده و تا نزدیکی شهر و فرماندهی پولیس پیشروی نمودند.

گروه داعش در جنوب و شرق و طالبان در شمال و غرب درزاب مستقر اند و از این مواضع بر مرکز این ولسوالی حمله کردند. این گروه‌ها باهم به‌صورت مشترک عملیات شان را انجام داده اند.

اما آقای غفوری می‌گوید دو گروه در جریان حمله بالای مرکز ولسوالی باهم درگیر شدند و این درگیری فرصت داد تا نیروهای امنیتی افغان آنان را شکست دهند. او می‌افزاید که “هر دو حمله داشتند از چند استقامت. هرکدامش می‌خواستند ولسوالی را در اداره خود داشته باشند از این خاطر باهم درگیر شدند. نیروهای ما از این درگیری استفاده خوب کردند.”

در همین حال مولوی عبدالحی حیات، رییس شورای ولایتی جوزجان به خبرنامه گفت که در شکست حمله داعش و طالبان بر شهرستان درزاب نقش شهروندان به شدت مهم بود و آنان توانستند این شهرستان را نجات دهند.

ghafuri
محمد رضا غفوری، سخن‌گوی والی جوزجان

تلفات سنیگن

دفتر مطبوعاتی ولایت جوزجان با نشر خبرنامه‌یی گفته است که این درگیری تا ساعت 12 شب گذشته ادامه داشت که در آن 30 جنگجوی داعش کشته و بیش از 10 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که در بین کشته شدگان گروه داعش دو فرمانده مشهور آنان به نام‌های بشیر و محمود که یک تن آن شهروند کشور ازبکستان است، شامل اند و جسد 9 جنگجوی این گروه در میدان نبرد باقی مانده است. داعش قادر به انتقال بقیه اجساد جنگجویانش از میدان نبرد شده است.

سرپرست ولسوالی درزاب اما می‌گوید در 10 ساعت درگیری 25 عضو گروه داعش کشته شده و چند تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

براساس خبرنامه ولایت جوزجان، در این درگیری دو تن از نیروهای امنیتی افغان نیز شهید و دو تن دیگر زخمی شده‌اند. اما سرپرست ولسوالی درزاب می‌گوید در این درگیری 8 تن از نیروهای امنیتی افغان شهید شده و 4 تن دیگر زخمی شده‌اند.

سرپرست ولسوالی درزاب در مورد تلفات افراد ملکی در این درگیری می‌گوید که “در هر حویلی یک هاوان خورده است. کشته و زخمی داریم. زیاد زخمی داشتیم که به ولایت روان کردیم. شهر و دکان‌ها بسته‌اند. با مردم صحبت کرده نمی‌توانیم. اگر ببینند کسی تفلن به گوشش است سرش ضربه می‌کنند.”

taliban
طالبان ادعا کرده اند که این گروه درزاب را تصرف کرده اند

داعش و جنگجویان خارجی

حضور داعش در شمال افغانستان یکی از نگرانی جدی مقامات افغانستان، به‌ویژه مقامات در ولایت‌های شمالی افغانستان است. در دو ولسوالی ناامن ولایت جوزجان تنها دو گروه داعش و طالبان حضور گسترده دارند. در این میان شهروندان خارجی نیز حضور دارند.

سخنگوی والی جوزجان به خبرنامه می‌گوید در میان داعش تعدادی از شهروندان ازبکستانی، پاکستانی و چچینی حضور دارند و در میان طالبان شهروندان چچینی و پاکستانی دیده شده و نیروهای اطلاعاتی افغان نیز حضور این افراد را تایید کرده‌اند.

اما سرپرست ولسوالی درزاب در این مورد می‌گوید “خارجی اند. ازبکستانی، چچینی، عراقی، سوریایی به سرکردگی پنج تن از داعشیان که در صفحات شمال آمر زون، والی و بزرگ اند. قاری حکمت، غضنفر، ابراهیم قومندان، قاری شجاع، این‌ها شش پوسته ما را از قسمت شرق ولسوالی سقوط داده‌اند.”

در همین حال رییس شورای ولایتی جوزجان نیز حضور شهروندان خارجی در صفوف داعش و طالبان را در این ولایت تایید می‌کند و می‌گوید که “در این‌جا جنگ‌جویان خارجی استند. ازبکستانی اند. زنان هم مین می‌سازند. یک جای بسیار اساس است و آنان کوشش می‌کنند درزاب را سقوط بدهند و بگیرند.”

hayath
مولوی عبدالحی حیات، رییس شورای ولایتی جوزجان

طالبان اماراتی

در ولایت جوزجان گروه طالبان نیز به دو شاخه تقسیم شده است. یک شاخه به‌نام طالبان اماراتی یاد می‌شود و شاخه‌ی دیگر که به داعش پیوسته‌.

مولوی عبدالحی حیات در این مورد می‌گوید که “در دو ولسوالی دو گروه فعالیت دارد، داعش و طالبان. اما طالبان هم برای فعلاً که به گروه داعش پیوسته‌اند، قبلاً طالب بودند. حالا طالب هم دو شاخه شده است. یکی داعش و دوم طالب امارتی. اکثراً مناطق در ولسوالی درزاب به‌دست داعش است و اکثر مناطق قوش تپه هم به‌دست داعش است.”

بازمحمد داور، سرپرست ولسوالی درزاب نیز به خبرنامه می‌گوید این ولسوالی چند سال است که در محاصره است و نیروهای امنیتی و کارمندان دولت نمی‌توانند در آن رفت و آمد نمایند. او می‌افزاید که “دو طرف امارت و دو طرف داعش اند. چهار ماه یک راه فرعی قاچاقی داشتیم که هشت ساعت پیاده با خر (الاغ) به فاریاب می‌رسیدیم. حالا او را هم گرفته است اماراتی‌ها.”

چرایی درزاب

ولسوالی درزاب با توجه به دشوارگذر و استراتژیک بودن آن برای تروریستان طالب و داعش از اهمیت بالایی برخوردار است. درزاب سه ولایت را بهم وصل می‌کند و این باعث می‌شود این گروه‌ها بتوانند به ولایت‌های سرپل و فاریاب از این مسیر عبور و مرور کنند.

Darzab1
درزاب سه ولایت را در شمال افغانستان به هم وصل می‌کند

سخنگوی والی جوزجان در این مورد می‌گوید که “سه ولایت را بهم وصل می‌کند. جوزجان، فاریاب و سرپل. این‌ها تلاش می‌کنند در این‌جا نفوذ بکنند. هسته‌گذاری بکنند تا نقاط بیشتر را هدف قرار بدهند.”

رییس شورای ولایتی جوزجان نیز می‌گوید درزاب یک ولسوالی استراتژیک و حساس است که در صورت مسلط شدن طالبان یا داعش، این منطقه می‌تواند یک جای خاص برای بخش نظامی آنان باشد.

سربازگیری محلی

چندی پیش والی سرپل در یک مصاحبه اختصاصی به خبرنامه گفته بود پسر طاهر یولداش در مرز بین ولایت‌های جوزجان، سرپل و فاریاب برای داعش سربازگیری می‌کند.

اکنون سخنگوی والی جوزجان می‌گوید پسر طاهر یولداش در جوزجان فعالیت ندارد اما شماری از شهروندان ازبکستانی مخالف دولت این کشور هستند که افراد را در صفوف داعش در بخش‌های حملات انتحاری و ماین‌گذاری آموزش داده و در جلب و جذب افراد در محل نقش دارند. او در ادامه می‌گوید “تروریستان از مسیر فرعی کوه‌ها و نواحی جوزجان به این ولایت می‌آیند.”

تجهیزات سنگین

همواره بحث این‌که جنگجویان مسلح مخالف دولت افغانستان از سلاح‌های سنگین برخوردار اند، مطرح بوده است. بسیاری‌ها می‌گویند تروریستان امکانات بهتر نسبت به نیروهای امنیتی افغانستان دارند و این یکی از دلایل پیشروی آنان در جنگ است.

taliban
جنگجویان طالب و داعش مجهز با سلاح‌های سنگین هستند

مولوی عبدالحی حیات، رییس شورای ولایتی جوزجان نیز می‌گوید تروریستان داعش و طالب در درزاب و قوش تپه از تجهیزات سنگین برخوردارند و در مقابل نیروهای امنیتی تجهیزات کمتر دارند. آقای حیات می‌گوید که “اسلحه دشمن قوی‌تر از بخش امنیتی ما است. آنان هاوان، دهشکه، زیکویک و توپ و سلاح مختلف‌النوع دارند. اما نیروهای امنیتی این سلاح‌ها را ندارند.”

جوزجان، زادگاه جنرال عبدالرشید دوستم معاون نخست رییس جمهور افغانستان است که از طرف شمال با کشور ترکمنستان هم مرز می‌باشد. این ولایت از شرق با بلخ، از غرب با فاریاب و از طرف جنوب با سرپل وصل است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *