حمله موشکی ایران بر سوریه؛ انتقام از داعش و ورود به مرحله تازه‌ جنگ در خاورمیانه

سپاه پاسداران ایران از حمله موفقیت‌آمیز موشکی به مواضع «تروریست‌ها» در دیرالزور در شرق سوریه خبر داده و گفته است که این حمله در پاسخ به حمله 17 جوزای گروه داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی انجام شده است. رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران ایران گفته است که مخاطب “پیام هشدارآمیز” حامیان بین‌المللی و منطقه‌یی “تروریست‌ها” بوده‌اند.

ایران یک‌شنبه، 28 جوزا اعلام کرد در عملیات “شب قدر” (لیله القدر) شش موشک از استان‌های غربی کردستان و کرمانشاه ایران به سوی دیرالزور در سوریه شلیک کرده و اهداف این موشک‌ها مقر فرماندهی شورشیان داعش و دیپوی تجهیزات انتحاری و لوجستیکی آنان بوده است.

سپاه پاسداران ایران در اعلامیه‌یی گفته است در این حمله شمار زیادی از “تروریست تکفیری” را کشته و تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌های آنان را نابود کرده است. در این بیانیه همچنان به “تروریست‌ها” و حامیان “منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی” آنان هشدار داده که از “تکرار اقدامات پلید و شیطانی علیه ملت ایران” خودداری کنند.

خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، نوشته که استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. این خبرگزاری نوشته که “پس از شکست سنگین تروریست‌ها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آن‌ها در شمال غرب سوریه شد، بسیاری از تروریست‌ها به دیرالزور در شرق و برخی مناطق اطراف آن در سوریه نقل مکان کرده‌اند. همچنین بخش مهمی از تروریست‌هایی که در پی شکست سنگین در موصل عراق به سوریه گریخته بودند در این منطقه حضور دارند.”

خبرگزاری تسنیم تاکید کرده که “با توجه به اجتماع بخش مهمی از تروریست‌ها در منطقه دیرالزور، مقر فرماندهی و مراکز پشتیبانی و عملیاتی آن‌ها نیز در این استان قرار گرفته است، سپاه این منطقه را برای حمله موشکی خود انتخاب کرد.”

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران ایران گفته است که این موشک‌ها در بُردهای 650 تا 700 کیلومتر شلیک شده است. به گفته‌ی او این موشک‌ها، موشک‌های قدرتمند و نطقه‌زن ذوالفقار بودند و با دقت بالایی به اهداف برخورد کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در یک خبر دیگر نوشته است که یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش در این حمله کشته شده است. نام این فرمانده سعد الحسینی، معروف به ابوسعد گفته شده که تابعیت عربستانی داشته است.

پاسخ قاطع

در واکنش به حمله موشکی ایران، جواد ظریف وزیر خارجه این کشور در توییتر خود از توان موشکی ایران دفاع کرده و گفته است که قدرت موشکی ایران، به‌طور مشروع برای دفاع از شهروندانش است و همچنین در جهت پیشبرد مبارزه مشترک برای از بین بردن داعش و خطر افراط‌گرایان.

وزارت امور خارجه ایران اما حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مقر داعش در دیرالزور سوریه را گام بلند در راستای مبارزه با گروه‌های تروریستی و با اطلاع دولت سوریه عنوان کرده و گفته است ایران در برابر اقدامات بی‌ثبات کننده مماشات نخواهد کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است حمله به پایگاه داعش در این منطقه‌ی سوریه پاسخ قاطع و به موقع به تحرکات تروریستی اخیر در تهران است. او به گروه‌های که آن را “تروریستی-تفکیری” خوانده و حامیان آنان گفته که “ایران در برابر هرگونه اقدام بی‌ثبات کننده‌یی که امنیت ملی و امنیت شهروندان کشور را به‌مخاطره بیندازد، مماشات نخواهد کرد و واکنش به این‌گونه اقدامات از سوی ایران قاطع، به موقع و همراه با هوشمندی خواهد بود.”

مرحله تازه در خاورمیانه

پس از حمله موشکی ایران به خاک سوریه، علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی این کشور گفته است که ایران وارد مرحله تازه‌یی از جنگ خاورمیانه شده است. او گفته است که “عربستان و دیگر کشورها که ژست حمایت از تروریست‌ها را می‌گیرند، بدانند جمهوری اسلامی با هیچ کسی شوخی ندارد. در حال حاضر وارد فاز مبارزه جدیدی با تروریست‌ها در منطقه شده‌ایم.”

ایران یکی از حامیان جدی دولت بشار اسد در سوریه است. گزارش‌هایی وجود دارد که حکومت ایران سالانه دست‌کم 6 میلیارد دالر برای نگهداشتن دولت سوریه در قدرت هزینه می‌کند.

تاکنون هیچ کشوری در خاورمیانه به حمله موشکی ایران واکنش نشان نداده است. تحلیلگران به این باور اند که برای مخالفان منطقه‌یی ایران محکوم کردن این حمله کار سختی است زیرا ایران نخستین کشوری نیست که دست به چنین عملیاتی زده است. امریکا، بریتانیا و فرانسه از یک سو روسیه از سوی دیگر در سال‌های گذشته بارها عملیات مشابه انجام داده‌اند.

امریکا و متحدان آن نیز تاکنون به این حمله ایران واکنش نشان نداده‌اند. هرچند امریکا و متحدان آن همواره از گسترش و تقویت موشک‌های ایران نگرانی داشته و تحریم‌هایی را نیز وضع کرده‌اند.

اما سرهنگ ریک فرانکونا، تحلیلگر نظامی سی‌ان‌ان این حرکت ایران را “حساسیت برانگیز” خوانده و گفته است که “انتخات اهداف جالب است. این‌ها (ایران) می‌گویند جایی را هدف قرار داده‌اند که حمله بر تهران در آن برنامه ریزی شده بود اما همچنان این اقدام تلاش‌های ارتش سوریه را نیز تقویت می‌کند.”

یک روز پس از حمله موشکی ایران به خاک سوریه برای نابودی گروه داعش، مقام‌های ایرانی پیش از آن‌که درباره این حمله جزئیات بیشتر بدهند، تلاش کرده‌اند به حامیان داعش هشدار داده باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *