در دل دیوارهای افغانستان؛ از قلب‌های سرخ تا اعتراض‌های مدنی

دیوارنگاری اخیرا در افغانستان به صورت حرفه ای رواج یافته است. پیش از این دیوارنگاری بیشتر در قالب شعارها و تبلیغات غیرمنظم رواج داشت. به این جهت، این موضوع توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

از آن جایی که دیوار نگاری هنر خیابانی است و در بسیاری از شهرها معمول می باشد، توجه به آن اهمیت زیادی دارد. کمتر شهری را در دنیا می‌توان یافت که در گوشه و کنار آن، چشم‌تان به نقاشی های بزرگ بر دیوارها و نگاره های با طرح های مختلف در سطح شهر نیفتد.

امروز بیش از هر زمان دیگر بحث طراحی و دیوار‌نگاری جدی شده. اکثرا برای زیباسازی شهرها و ایجاد آگاهی در میان مردم در باره مسائل مهم و حاد روز، از این روش استفاده می شود.

دیوارنگاری هنری به تصویر کشیدن نقش‌ها، نوشته‌ها، نما و نشانه‌ها بر روی دیوار و سطح شهرها و مکان‌های عمومی است که بخشی از هنر خیابانی به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر، دیوارنگاری بیشتر زمینه حضور در افغانستان را پیدا کرده است. این موضوع از آن جا نشأت می گیرد که شمار زیادی از فعالان مدنی افغان در صدد پیام رسانی برای شهروندان از این طریق شده اند. یکی از دیوارنگاران مشهور افغانستان هنرسالاران افغان است که در سال های اخیر کارهای آن ها توجه بین المللی را جلب کرده و موجب شده تا جایزه های معتبری را نیز بگیرند.

arts7
در سال‌های اخیر، دیوارنگاری بیشتر زمینه حضور در افغانستان را پیدا کرده است

در کابل

در شهر کابل همه نوعه دیوار نگاری را می توان دید؛ از یادآوری عشق شکست خورده در قالب قلب های سرخ و خونین تا شعارهای در حمایت از افراد و شخصیت های سیاسی. همزمان با این، دیوارنگاری حرفه ای یافته گرافیتی، دیوارنگاری‌های بازرگانی، دیوارنگاری صحی، دیوارنگاری اخلاقی – مذهبی و شبیه آن را نیز می توان پیدا کرد.

در کشورهایی مثل افغانستان که بیشتر درگیر جنگ‌اند، هنرمندان با نگارش و طراحی بر مکان‌های عمومی به بیان ایده ها و انتقاداتشان می پردازند. نمونه های از این نوع دیوارنگاری تحت عنوان قلب های سرخ از شمسیه حسنی را می توان در بخشی های از پایتخت دید.

شماری از شهروندان افغان معتقد‌ند که دیوارنگاری‌ها بر زیبایی شهر می‌افزاید و حرف‌های زیادی را بیان می‌کند. آنان تاکید دارند، دیوارنگاری شیوه جدید برای بیان مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌باشد. اما شماری هم با تفکیک بین دیوار‌نگاری‌ها، تعداد آنان را عادات شهروندان می‌دانند که سبب زشتی دیوارهای شهر می‌شود.

arts2
شماری از شهروندان افغان معتقد‌ند که دیوارنگاری‌ها بر زیبایی شهر می‌افزاید

صلح

بیشتر گرافیتی‌هایی که بر در و دیوار شهرهای افغانستان به ویژه پایتخت این کشور به چشم می خورد به موضوعاتی نظیر درخواست ها برای توقف جنگ، برقراری صلح و اتحاد شهروندان در افغانستان متمرکز می باشد.

مبارزه با فساد

فساد اداری در افغانستان یکی از مشکلات بزرگ این کشور است. این کشور در رده 10 کشوری است که بالاترین میزان فساد را دارد. از این رو در دیوارهای سمنتی امنیتی در بسیاری از نقاط پایتخت، شعارهای بزرگ همراه با نقاشی های جالب و دیدنی در باره مبارزه با فساد به چشم می خورد.

arts3
فساد اداری در افغانستان یکی از مشکلات بزرگ این کشور است

حقوق بشر و حقوق زنان

موضوع زنان و حقوق آن‌ها به عنوان یکی از سوژه‌های مهم دیوارنگاری و نقاشی‌های گرافیتی مطرح می‌باشد.  نمونه‌هایی از فعالیت در این زمینه را می‌توان در نقاشی‌های در باره فرخنده دختر افغان که حدود دو سال قبل در مرکز شهر کابل توسط مردان خشمگین به اتهام قرآن سوزی کشته شد، را پیدا کرد.

انرژی پایدار

در کنار دیگر گرافتی‌های نقاشی شده بر دیوار‌های سمنتی، تبلیغ از توسعه انرژی پایدار را نیز می‌توان دید که به مردم در مورد استفاده و بهره‌گیری از انرژی های بدیل توصیه می کند. این نقاشی‌ها انرژی‌های پایدار را منبعی برای صرفه جویی که بر محیط زیست سالم نیز تاثیر گذار است، عنوان می کند.

تمرکز بر محیط زیست

فعالیت‌های دیگر این دیوارنگاران در برخی از نقاط کابل روی موضوع سرسبزی شهر و تاثیر آن بر سلامت محیط زیست متمرکز است. در این باره، به نهال شانی و سرسبزی پایتخت افغانستان توصیه شده است.

arts4
دیوارنگاران در برخی از نقاط کابل موضوع سرسبزی شهر و تاثیر آن بر سلامت محیط زیست را نیز به تصویر کشیده اند

بهداشت و صحت

وزارت صحت افغانستان نیز از قافله عقب نیفتاده و بر دیوار‌های شهر پیام‌ها و توصیه‌های صحی را نقش بسته است. تمرکز بر پولیو و تبلیغ آن برای حفظ سلامت فرزندان یکی از مواردی است که می توان آن را به فراوانی یافت. همزمان با این، توصیه به بهداشت و تاثیر آن بر سلامت نیز مسائلی دیگری می باشد که به آن پرداخته شده است.

حمایت از نیروهای امنیتی افغان

یکی از موارد مهم دیگر که به آن پرداخته شده، شعارها و تصاویری در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است. در این حوزه تلاش شده تا چهره میهن پرستانه از این نیروها ارائه شود.

شهر سالم

یکی از مسائلی که در دیوارنگاری‌ها و گرافیت‌های شهری به آن توجه شده، بهداشت و رعایت محیط اجتماعی سالم می‌باشد. در این زمینه بیشتر روی جمع آوری اشغال‌ها در سطح شهر توجه شده است.

arts6
بهداشت و رعایت محیط اجتماعی سالم، یکی دیگر از مسائلی است که در دیوارنگاری‌ها و گرافیت‌های شهری به آن توجه شده

اعتراض‌های مدنی

پس از شکل گیری جنبش روشنایی، در یک سال اخیر شعارهای در حمایت از این جنبش و در باره عدالت و برابری در شماری از نقاط شهر کابل به عنوان دیوارنگاری های جدی دیده می شود.

یکی از این شعارهای که جالب است دیوارنگاری در باره کانتنرهاست. در جریان تظاهرات های سال اخیر جنبش روشنایی و اکنون رستاخیز تغییر، حکومت افغانستان برای جلوگیری از ورود تظاهرات کنندگان در محوطه نزدیک به مقر ریاست جمهوری، اطراف ارگ را هر از گاهی با کانتر استفاده سد کرده است.

پیام‌های بازرگانی

پیام‌های بازرگانی از سوی شرکت‌ها آن هم به صورت غیر حرفه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی است که در دیوارنگاری ها محسوس می‌باشد. این موضوع شهروندان را در برخی موارد آشفته ساخته و موجب انتقادات آن‌ها شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *