جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

روند کابل؛ میزبانی افغانستان از کشورهای جهان در روزهای پرتنش سیاسی و امنیتی

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

در حالی که افغانستان در روزهای اخیر پرتنش ترین و حساس ترین روزهای سیاسی و امنیتی خود را سپری می کند، قرار است فردا نشستی در پایتخت این کشور با عنوان “پروسه کابل” برگزار شود و افغانستان برای گفتگو در مورد صلح و مبارزه با تروریزم میزبان نمایندگان بیش از 20 کشور جهان باشد.

شکیب مستغنی سخن گوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که این نشست با حضور معاونان وزارت خارجه 24 کشور و هم چنان نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو در مورد صلح و امنیت در افغانستان و منطقه برگزار خواهد شد.

آمریکا، چین، روسیه، آلمان، ایران، هند، عربستان، امارات، فرانسه و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که افغانستان از آن‌ها برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

محورهای اصلی

شکیب مستغنی بعد از ظهر امروز در یک  کنفرانس خبری در کابل گفت که هدف از برگزاری این نشست، دست یافتن به اجماع و توافق منطقه ای و جهانی برای مبارزه با تروریزم و تعهد کشورها برای کمک به تامین صلح در افغانستان است.

kabul-process1
هدف از برگزاری پروسه کابل، دست یافتن به اجماع و توافق منطقه ای و جهانی برای مبارزه با تروریزم و تعهد کشورها برای کمک به تامین صلح در افغانستان است

او می‌گوید که تامین امنیت و مبارزه با تروریزم و هم چنین گفتگوهای صلح دو محور اصلی نشست فردا در کابل است. سخن گوی وزارت خارجه می گوید که صلح و ثبات در افغانستان به معنای ثبات در منطقه است و کنفرانس فردا با حضور کشورهای منطقه و جهان بیان گر این است که مبارزه با تهدیدهای امنیتی بدون همکاری صادقانه دیگر کشورها ممکن نیست.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری نیز پروسه کابل را ابتکار جدیدی از سوی دولت افغانستان می‌داند که می‌خواهد برای اولین بار، مالکیت خود را در رابطه با تامین امنیت و پیش برد پروسه صلح افغانستان تبارز دهد.

او گفت که افغانستان در این نشست از کشورهای دیگر می خواهد تا برای مبارزه با پدیده تروریزم با قاطعیت  بیشتری برخورد کرده و خواهان شکل‌گیری اجماع منطقه ای و جهانی برای مبارزه با این تهدیدهاست.

چالش ها

وزارت خارجه افغانستان، نبود دیدگاه مشترک در مبارزه با تروریزم و هم چنین استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورها را از چالش های بزرگی می داند که برای رسیدن به صلح و امنیت در افغانستان و منطقه وجود دارد.

shekeb-mustaghni
شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که تامین امنیت و مبارزه با تروریزم و هم چنین گفتگوهای صلح دو محور اصلی نشست فردا در کابل است

سخن گوی این وزارت گفت که جهان با تهدیدهایی از سوی گروه‌های تروریستی مواجه است که نسبت به گذشته تغییر کرده و این خطر تنها متوجه افغانستان نبوده بلکه دیگر کشورها را نیز تهدید می کند. او افزود که از این رو نیاز است تا برای مبارزه با این تهدید مشترک، اجماع و توافق منطقه ای و جهانی شکل گیرد.

بحران امنیتی در کابل

از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون شهر کابل از حالت عادی و همیشگی خود خارج شده است. در این روز انفجاری سنگین در مرکز دیپلماتیک این شهر، کابل را به لرزه در آورد و صدها کشته و زخمی برجای گذاشت.

اما این انفجار پس لرزه‌هایی نیز داشت که هم چنان نیز ادامه دارد. تظاهرات مردمی در رابطه با مشکلات امنیتی در روز جمعه به خشونت گرایید و عده ای از سوی نیروهای امنیتی افغانستان هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شدند. یک روز بعد باز هم انفجارهایی در این شهر روی داد که می رفت رهبران حزب جمعیت اسلامی را هدف قرار دهد اما هیچ کدام از سران جمعیت در سه انفجاری پی در پی آسیبی ندیدند.

از سوی دیگر ریاست امنیت ملی افغانستان روز گذشته از دستگیری 12 فرد انتحاری در ولایت های  کابل و لوگر خبر داد. گفته شده است که هدف این مهاجمان انجام حملات انتحاری و انفجاری در شهر کابل بوده است.

فردا قرار است کابل میزبان این نشست صلح باشد اما خیمه معترضان در مرکز این شهر هم چنان پابرجاست و خیابان‌های این شهر به دلیل تهدیدهای امنیتی خالی از رفت و آمد شده و بسیاری از جاده های مرکزی این شهر نیز از سوی نیروهای امنیتی بسته است.

kabul-process
مقامات امنیتی این کشور نسبت به تامین امنیت این نشست نیز اطمینان داده اند و گفته اند که این نشست به صورت قطعی برگزار خواهد شد

با همه این نگرانی‌ها اما، شکیب مستغنی سخن‌گوی وزارت خارجه در رابطه به برگزاری این نشست در شرایط کنونی امنیتی این شهر گفت که مقامات امنیتی این کشور نسبت به تامین امنیت این نشست نیز اطمینان داده اند و این نشست نیز به صورت قطعی برگزار خواهد شد.

تنش‌های سیاسی

در آستانه برگزاری پروسه کابل، فضای سیاسی و روابط میان مقامات حکومتی و دیگر شخصیت های این کشور به شدت تیره و متشنج است. هدف قرار گرفتن مراسم تدفین یکی از کشته شدگان تظاهرات روز جمعه گذشته، از سوی 3 مهاجم انتحاری که تمامی سران جمعیت اسلامی در آن حضور داشتند، خشم جمعیت اسلامی و حامیانش را برانگیخته است.

جمعیت اسلامی پس از دو روز گفتگو و برگزاری جلسات اضطراری پس از انفجارهای صورت گرفته، امروز مواضع خود را با صراحت و قاطعیت بیان کرد.

 صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس این حزب، ظهر امروز در کابل گفت که برکناری حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور و دیگر مسوولان امنیتی یکی از خواسته‌های اصلی این حزب است. جمعیت اسلامی معتقد است که این حمله در تبانی و همکاری برخی از مسوولان این نهادها صورت گرفته است. محاکمه افرادی که در حوادث روزهای گذشته دست داشته اند و عملی شدن کامل توافق نامه سیاسی از دیگر خواسته های این حزب اعلام شد.

 با این حال نشست کابل که قرار است از سوی وزارت خارجه افغانستان برگزار شود و کشورهای دیگر نیز در سطح معاونان وزارت خارجه در این نشست حضور یابند، صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه امروز گفت که در مورد شرکت در این نشست تاکنون تصمیم نگرفته است.

او گفت که در این مورد در هماهنگی و مشوره با شورای رهبری جمعیت اسلامی تصمیم خواهد گرفت. با این شرایط، افغانستان در حالی برای گفتگو در مورد صلح و امنیت در منطقه در این نشست شرکت خواهد کرد که تنش سیاسی میان مقامات و جریان‌های اصلی در این کشور پس از حوادث خونین روزهای گذشته، به شدت افزایش یافته است.

rabbani
صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان

حامی تروریزم

با این که در روزهای قبل گفته می شد که افغانستان در این نشست، اسناد و شواهدی مبنی بر مداخلات پاکستان در امور افغانستان و هم چنین دست داشتن این کشور در انفجار خونین روز چهارشنبه به شرکت کنندگان ارائه خواهد کرد اما، حالا سخن گوی وزارت خارجه افغانستان می گوید که تمرکز این کشور در این نشست روی ارائه شواهد و اسناد و مدارک نیست بلکه بیتشری روی راه اندازی بحثی سازنده برای رسیدن به اجماع منطقه ای و جهانی برای مبارزه با تروریزم متمرکز خواهد بود.

پس از انفجار خونین چهارشنبه گذشته در کابل که بیش از 500 کشته و زخمی برجای گذاشت، حکومت افغانستان گفت که شبکه حقانی و سازمان استخبارات پاکستان در آن حمله دست داشته اند.

شکیب مستغنی سخن گوی وزارت خارجه می گوید حضور پاکستان در نشستی که در مورد تهدیدهای گروه های تروریستی برای منطقه و جهان صحبت می شود حضور پاکستان ضروری است. او گفت که هیچ گروه تروریستی نمی تواند ابزار مفیدی برای تامین کشورها باشد و هیچ کشوری نیز از گروه های تروریستی نباید علیه دیگر کشورها استفاده کند. سخن گوی این وزارت تاکید کرد، در کنفرانسی که در این زمینه صحبت می شود پاکستان باید حضور داشته باشد و قرار است هیات عالی رتبه پاکستان در این کنفرانس شرکت کند.

در همین حال شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری به حمایت پاکستان از گروه ها تروریستی اشاره کرد. او گفت اکثریت مطلق تروریستانی که بازداشت می شوند اعتراف می کنند که در پاکستان آموزش دیده اند. مرتضوی هم چنین افزود که سران ارشد گروه های تروریستی نیز در سال های اخیر در پاکستان یا فوت کرده اند و یا کشته شده اند.

mortazawi
شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان

او تمامی این موارد را نمونه‌های عینی مبنی بر حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی دانست که در افغانستان می جنگند.

سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که این کشور از تمامی کشورهای همسایه می‌خواهد تا خطر تروریزم را درک کنند و از آن‌ها به عنوان ابزاری سیاسی علیه دیگران استفاده ننماید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان