جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

وابستگی بیرونی؛ 300 میلیون دالر هزینه سالانه درمان افغان‌ها در خارج از افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

نتایج یک تحقیق تازه در مورد حق دسترسی به خدمات صحی با کیفیت در افغانستان نشان می‌دهد که هزینه دریافت خدمات بهداشتی در این کشور سنگین و خارج از توان دست کم 60 درصد شهروندان افغان است. این در حالی است که در تامین این هزینه ها، دولت افغانستان سهم جدی ندارد.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این مورد نشان می‌دهد که 72 درصد از هزینه‌های صحی توسط خانواده‌های افغان تمویل می‌شود.

این کمیسیون گفته است در جریان تحقیق دریافته که نزدیک به 300 میلیون دالر در سال هزینه درمان بیمارانی می‌شود که به خارج از افغانستان مراجعه می کنند.

یافته‌های تحقیق ملی کمیسیون حقوق بشر افغانستان در مورد حق دسترسی به خدمات صحی باکیفیت نشان می‌دهد در حال حاضر 43 درصد افغان‌ها به خدمات اساسی صحی دسترسی ندارند و 37.6 درصد افغان‌ها از ارایه خدمات صحی ناراضی اند.

از سوی هم 63 درصد از ناراضیان از تبعیض و تعصب قومی در مراکز صحی در افغانستان شکایت دارند و 15 درصد مردم افغانستان وقتی بیمار می‌شوند به دلیل عدم اعتماد به داکتر و مراکز صحی، ملا، طب سنتی و دواخانه را ترجیع می‌دهند.

براساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، دولت افغانستان هیچ‌گونه برنامه مشخصی برای ارایه خدمات صحی به بیجاشدگان داخلی و مهاجران برگشت کننده به این کشور ندارد.

Afghan Refugee
یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که دولت افغانستان هیچ‌گونه برنامه مشخصی برای ارایه خدمات صحی به بیجاشدگان داخلی ندارد

یافته‌های تحقیق این کمیسیون همچنان نشان می‌دهد که 73 درصد افغان‌ها باور دارند که دولت افغانستان تاکنون کار مهمی برای بهبود وضعیت محیط زیست انجام نداده است.

ظرفیت دسترسی به آب آشامیدنی سالم بسیار اندک گفته شده و 33 درصد افغان‌ها مشکل سوءتغذیه دارند و 13 درصد از مادران حامله و کودکان از واکسین محروم اند.

بیش از 3 میلیون معتاد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته است اعتیاد یکی از مشکلات دردناک این کشور است و تقریباً 10 درصد مردم افغانستان (3.2 میلیون نفر) از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

این کمیسیون گفته است: “… این درحالی است که متأسفانه دولت نیز تاکنون نتوانسته موفقیت چندانی در زمینه کنترل آن داشته باشد و در نتیجه اعتیاد به چالش رو به افزایش در سطح ملی تبدیل می گردد.”

نتایج تحقیق این نهاد نشان می‌دهد که در حال حاضر برای هر 1280 متعاد تنها یک بستر ترک اعتیاد در سطح ملی وجود دارد.

drug
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که تقریبا 10 درصد مردم افغانستان معتاد می‌باشند

داروی بی‌کیفیت

تحقیق ملی حق دسترسی به خدمات صحی با کیفیت در افغانستان نشان می‌دهد که بازار دارویی این کشور با مشکلات جدی مواجه است و 79 درصد از مردم افغانستان باور دارند که دولت نظارت و کنترل جدی بر روند تولید و تورید دوا ندارد.

این تحقیق گفته است که 68 درصد از افغان‌ها باور دارند که بخش عمده داروهای موجود در بازار، بی‌کیفت است. همچنان خدمات آزمایشگاهی در این کشور اطمینان بخش نبوده و قابل اعتماد نیست.

دادخواهی

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این تحقیق گفته است که هنوز 66 درصد افغان‌ها به میکانیزم‌های قانونی دادخواهی از حق دسترسی به خدمات صحی با کیفیت باور ندارند.

یافته‌های تحقیق این نهاد نشان می‌دهد که 44 درصد مراکز صحی میکانیزم ثبت شکایت نداشته و 55 درصد دیگر میکانیزم ارجاع قضایای نقض حق دسترسی به خدمات صحی با کیفیت به مراجع امنیتی و طب عدلی را ندارند.

این تحقیق نشان می‌دهد که 77 درصد از مردم از وجود میکانیزم‌های ثبت شکایت در مراکز صحی کاملاً بی‌خبر اند.

human-right
این کمیسیون گفته است که دولت افغانستان باید بودجه‌ی کافی برای بخش صحت اختصاص دهد

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از وزارت صحت عامه این کشور خواسته است که باید در زمینه توسعه فرصت‌ها و ظرفیت‌های آموزشی نخبگان علمی را همگام با روند رو به توسعه طبابت فراهم نماید.

این کمیسیون همچنان گفته است که دولت افغانستان باید بودجه کافی برای بخش صحت اختصاص دهد و برنامه‌های توسعه ای کوتاه‌مدت و بلندمدت ساختاری را طرح و اجرا نماید.

تحقیق ملی وضعیت حق دسترسی به خدمات صحی با کیفیت از ماه جوزای 1395 آغاز شده و در ماه حوت 1395 جمع‌آوری معلومات آن تکمیل شده است. در این تحقیق با 1031 نفر از 29 ولایت افغانستان مصاحبه صورت گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان