جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

3 خواسته تازه جمعیت اسلامی؛ برکناری مشاور امنیت ملی، تحقیق بی‌طرفانه هفته خونین کابل و اجرای موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

پس از حمله بر مراسم تدفین پسر علم ایزدیار معاون اول مجلس سنای افغانستان که در آن اکثر رهبران جمعیت اسلامی حضور داشتند، رییس این حزب خواستار برکناری محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی و وزرای دفاع و داخله و رییس عمومی امنیت ملی افغانستان شد. او در عین حال خواستار تحقیق بی‌طرفانه حوادث هفته اخیر کابل گردید و گفت که به کمتر از اجرای کامل توافق نامه حکومت وحدت ملی افغانستان نیز قناعت ندارند.

این خواسته‌های جمعیت اسلامی پس از وقوع چندین رویداد خونین در شهر کابل مطرح می‌شود.

صلاح‌الدین ربانی، سرپرست جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر خارجه حکومت وحدت ملی امروز در یک نشست خبری گفت برکناری و تغییر مسئولان نهادهای امنیتی برای احیای اعتماد دوباره مردم نسبت به دولت و نهادهای امنیتی این کشور حیاتی است.

برکناری مشاور امنیت ملی

آقای ربانی گفت که “ما نه تنها خواهان برکناری مشاور امنیت ملی بلکه تمام سران نهادهای امنیتی شده‌ایم و یگانه راه‌حل مشکل فعلی به‌خاطر جذب اعتماد مردم تغییر سران نهادهای امنیتی به‌شمول مشاور امنیت ملی است.”

جمعیت اسلامی افغانستان خواهان برکناری سران نهادهای امنیتی به شمول مشاور امنیت ملی این کشور شده است
جمعیت اسلامی افغانستان خواهان برکناری سران نهادهای امنیتی به شمول مشاور امنیت ملی این کشور شده است

جمعیت اسلامی افغانستان این موضع را پس از آن گرفته که چندین رویداد خونین در شهر کابل دست‌کم 600 کشته و زخمی برجای گذاشته است. روز چهارشنبه انفجار یک موتر تانکر در وزیر اکبرخان شهر کابل جان 100 تن را گرفت و بیش از 400 تن دیگر را زخمی ساخت. دو روز پس از آن پولیس با تظاهرکنندگان درگیر شد که در نتیجه 5 تن کشته و بیش از 10 تن زخمی شدند.

یک روز پس از آن، سه حمله کننده انتحاری خود را در مراسم خاکسپاری سالم ایزدیار، پسر معاون مجلس سنای افغانستان و یکی از کشته شدگان روز جمعه، منفجر کردند که در نتیجه 7 تن کشته و 100 تن دیگر زخمی شدند. در این مراسم شماری از اعضای پلندپایه حکومت و رهبران حزب جمعیت اسلامی افغانستان حضور داشتند.

پس از وقوع این رویداد، صلاح‌الدین ربانی در صفحه فیسبوک خود نوشت به‌زودی با تروریستان داخل نظام تسویه حساب ملی می‌کند.

پیگیری شفاف رویدادهای خونین

پس از وقوع حمله انتحاری در مراسم به خاکسپاری سالم ایزدیار، عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان ادعا کرد که حمله روز شنبه، حمله به یک جریان سیاسی مشخص است. اکنون این حزب خواهان پیگیری شفاف رویدادهای خونین روزهای اخیر کابل شده است.

صلاح‌الدین ربانی امروز تاکید کرد که پیگیری شفاف رویدادهای خونین روز چهارشنبه، جمعه و شنبه شهر کابل و به دادگاه کشاندن عاملان این حوادث از دیگر خواست‌های قاطع جمعیت اسلامی افغانستان است.

kabul-blast
جمعیت اسلامی افغانستان خواسته است رویدادهای خونین اخیر کابل به صورت شفاف بررسی شود

اجرای کامل موافقت‌نامه حکومت وحدت ملی

جمعیت اسلامی افغانستان همچنان خواهان اجرای کامل موافقت‌نامه تشکیل حکومت وحدت ملی به‌عنوان بنیادی‌ترین سند مشروعیت این حکومت و زمینه‌ساز تامین امنیت و ثبات پایدار و استقرار نظام در آینده شد.

آقای ربانی افزود که جمعیت اسلامی افغانستان خواهان عملی شدن هرچه زودتر این خواسته‌ها می‌باشد و اگر چنین نشود در مشوره و تفاهم با سایر احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان جهت تغییر مثبت اوضاع سیاسی و امنیتی تصامیم لازم را خواهد گرفت.

حلقه‌های مرتبط با تروریستان

آقای ربانی امروز گفت رهبری ادارات امنیتی حکومت وحدت ملی از کفایت و اراده لازم در جهت تامین امنیت شهروندان و مبارزه با شبکه‌های تروریستی برخوردار نیستند.

او همچنان گفت که “حلقه‌ها و کسانی در این نهادها وجود دارند که ممکن با تروریستان در تفاهم و تبانی قرار داشته باشند.”

موج دوم ترورهای زنجیره‌یی

صلاح‌الدین ربانی گفت آن‌چه در برگزاری مراسم سالم ایزدیار گذشت، این باور دیگر را تقویت کرد که بدون تفاهم و تبانی شماری از مدیران نهادهای امنیتی ممکن نیست تروریستان به چنین فرصت‌هایی برای راه‌اندازی جویبار خون دست یابند.

rabani
برهان الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان در سال 1390 در خانه اش در یک حمله انتحاری شهید شد

او گفت که “وقتی به موج اول ترورهای زنجیره‌یی شخصیت‌های جمعیت اسلامی طی سال‌های گذشته و مقایسه آن با حادثه انتحاری بادام باغ نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که در موج دوم ترورهای زنجیره‌یی و حملات مشکوک برنامه از ترورهای فردی شخصیت‌های جمعیت اسلامی افغانستان به ترور دسته‌جمعی آن‌ها ارتقا یافته است.”

جمعیت اسلامی افغانستان درحالی این ادعا را مطرح می‌کند که پیش از این، رهبر این حزب در خانه‌اش توسط یک مهاجم انتخاری کشته شد.

اشتراک در پروسه کابل

قرار است فردا نشست “پروسه کابل” با اشتراک 25 کشور و 3 سازمان بین‌المللی به دعوت افغانستان در کابل برگزار شود.

در همین حال صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه می‌گوید تاکنون تصمیم نگرفته است که به‌عنوان وزیر خارجه افغانستان در این نشست شرکت نماید. او گفت در این مورد شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان به‌زودی تصمیم می‌گیرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان