جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

10 هزار قربانی در سال 1395؛ کمیسیون حقوق بشر نگران تلفات غیرنظامیان افغان است

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در جریان منازعات مسلحانه در این کشور، اعلام داشته که سال گذشته یکی از خونین‌ترین سال ها برای افراد ملکی در افغانستان بوده است.

این کمیسیون از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته تا جان و مال مردم را هنگام منازعات مسلحانه حفاظت کنند.

داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز در یک نشست خبری با نشر گزارش “تلفات افراد ملکی در سال 1395 خورشیدی” گفت تلفات غیرنظامیان در سال گذشته بیش از 12 درصد نسبت به سال 1394 خورشیدی افزایش یافته است.

او تاکید کرد که سال جاری نیز یکی از سال‌های دشوار برای وضعیت حقوق بشر است و کمیسیون از افزایش خشونت‌های مرتبط به منازعات مسلحانه به شدت نگران می‌باشد.

خانم سمر افزود که “کشتار افراد ملکی نقض صریح موازین و اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی بوده و عاملان آن قابل تعقیب عدلی می‌باشند.”

سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان،
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

10 هزار کشته و زخمی

براساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان در سال 1395 خورشیدی تلفات غیرنظامیان 12.48 درصد افزایش یافته و آمار تلفات در این سال به 10 هزار و 608 نفر می‌رسد. از این میان 2 هزار و 823 نفر کشته شده و 7 هزار و 785 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

براساس این گزارش در میان قربانیان 5 هزار و 681 نفر مرد، 1 هزار و 137 نفر زن و 2 هزار و 980 نفر دیگر کودک بوده‌اند.

عاملان

یافته‌های گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در جریان سال گذشته خورشیدی در مجموع 67.50 درصد عاملان تلفات افراد ملکی در افغانستان گروه‌های مخالف مسلح دولت افغانستان بوده‌اند. از این میان طالبان عامل 61.2 درصد و داعش عامل 6.23 درصد تلفات غیرنظامیان اند.

در این گزارش آمده است که “عامل ۱۴.۱۳ درصد تلفات ملکی نیروهای حامی دولت (نیروهای دولتی و نیروهای بین‌المللی) بوده‌اند. نیروهای حامی دولت ۴۸۱ نفر را کشته‌اند و ۱۰۱۸ تن را زخمی کرده‌اند.”

Taliban Pakistan
گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که گروه طالبان عامل 61.2 درصد از تلفات غیرنظامیان افغان در جریان سال گذشته خورشیدی بوده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید این افراد در جریان درگیری‌های زمینی و یا فیر راکت یا هم در بمباران هوایی کشته و یا زخمی شدند و مقایسه آمار سال 1395 با سال پیش از آن نشان می‌دهد که تلفات افراد ملکی توسط نیروهای دولتی 70 درصد افزایش یافته است.

عامل ۱۸.۲ درصد دیگر تلفات افراد ملکی افراد و گروه های نامشخص بوده‌اند. این تلفات در نتیجه حوادثی اتفاق افتاده که هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

حملات انتحاری

براساس یافته‌های گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان، بیشترین رقم تلفات افراد ملکی در سال گذشته در نتیجه حملات انتحاری ثبت شده است. در سال 1395 خورشیدی 25.61 درصد تلفات ملکی در اثر حملات انتحاری بوده است.

در این گزارش آمده است: “… در نتیجه این نوع حملات در مجموع 2717 تن کشته و زخمی شده‌اند.”

درگیری‌های زمینی، ترور و قتل، ماین‌های کنارجاده و حملات راکتی و هوایی به ترتیب پس از حملات انتحاری بیشترین تلفات را به دنبال داشته است.

Demonstration blast
بیشترین رقم تلفات افراد ملکی در سال گذشته در نتیجه حملات انتحاری ثبت شده است

افزایش خشونت‌ها

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در جریان سال 1395 خورشیدی نه تنها دامنه ناامنی‌ها و منازعات مسلحانه از نظر جغرافیایی گسترش یافته و شامل مناطق بیشتر شده، بل که خشونت‌های مربوط به زمان جنگ نیز بیش از پیش شدت گرفته است.

این نهاد افزوده است که افزایش تلفات افراد غیرنظامی از سوی مخالفین مسلح دولت نشان می‌دهد که حملات آنان نیز شدت یافته است.

کمیسیون حقوق بشر گفته است دلیل دیگر افزایش تلفات ملکی ظهور و فعالیت گروه داعش است. این گروه در سال گذشته چندین حمله را در برابر جمعیت “کاملا” ملکی در شهر کابل و شرق افغانستان انجام داده است.

افزایش تلفات کودکان

کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که مقایسه ارقام در دو سال (1395 و 1394) نشان می‌دهد که سال گذشته تعداد بیشتری کودکان جان خود را از دست داده و یا زخمی شده‌اند.

براساس گزارش این نهاد، در سال 1395 خورشیدی تلفات کودکان نسبت به 1394 خورشیدی سه برابر شده است.

براساس این گزارش میزان قرانیان کودکان در سال گذشته‌ی میلادی نسبت به سال 2015 افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است
این گزارش گفته است که در سال 1395 خورشیدی تلفات کودکان نسبت به سال 1394 سه برابر شده است

در سال 1394 خورشیدی 1 هزار و 116 کودک کشته و زخمی شده‌اند درحالی‌که رقم تلفات کودکان در سال گذشته به 2 هزار و 980 کشته و زخمی می‌رسد.

تلفات افراد ملکی در سال 1395 نشان می‌دهد که رقم کشته‌شدگان نسبت به یک سال پیش از آن 9 درصد کاهش یافته است اما میزان زخمیان افراد ملکی، 23.5 درصد افزایش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درحالی گزارش تلفات افراد ملکی در سال 1395 را نشر می‌کند که در سه ماه نخست سال جاری شمار زیادی از افراد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. در آخرین مورد، در نتیجه دو حادثه تروریستی و اعمال خشونت آمیز در جریان تظاهرات در شهر کابل، 112 تن کشته و 571 تن دیگر زخمی شده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان