جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

جنگ‌های نیابتی؛ شمال افغانستان به سوریه دوم تبدیل خواهد شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

رهبران و شخصیت‌های سیاسی افغانستان باز هم از افزایش ناامنی ها و احتمال بروز جنگ های نیابتی در این کشور ابراز نگرانی کردند. این رهبران جهادی امروز به منظور گرامی داشت از چهارمین سالروز کشته شدن رسول محسنی رییس پیشین شورای ولایتی بغلان در کابل گرد هم آمده بودند.

سوریه دوم

عطا محمد نور والی بلخ گفت که احتمال تبدیل شدن شمال افغانستان به سوریه دوم وجود دارد. او داعش را گروهی ساخته شده برای جنگ های نیابتی دانست که نتیجه اش، قربانی شدن مردم افغانستان است.

آقای نور با صراحت تاکید کرد که کشورهای قدرتمند در پی حمایت از گروه های داعش و طالبان علیه یکدیگر هستند. او گفت که برخی کشورها در جهت قدرت مند ساختن داعش هستند و برخی دیگر نیز با حمایت از طالبان می‌خواهند از این گروه علیه داعش و حامیانش استفاده کنند.

ata
عطا محمد نور، والی ولایت بلخ از افزایش جنگ در شمال افغانستان نگران است

عطا محمد نور از افزایش نفوذ گروه داعش در ولایت های شمال افغانستان و شکل گیری جنگ های نیابتی در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که در آن صورت ” مردم در شمال زیر پا می شوند. شمال در آتش می سوزد.”

والی بلخ تاکید کرد که اگر برای مقابله با این وضعیت توجه جدی صورت نگیرد “ولایت های شمالی افغانستان به سوریه دوم تبدیل خواهد شد و به نام طالب و داعش، مردم افغانستان قربانی می شوند.”

عطا محمد نور از تمامی احزاب سیاسی خواست تا برای جلوگیری از رفتن به سمت این جنگ، در هماهنگی و همکاری با هم ائتلافی سراسری را شکل دهند چرا که در غیر آن، آتش جنگ افغانستان و مردمش را خواهد سوزاند.

فعالیت های گروه داعش در افغانستان از یک سو و برقراری رابطه میان روسیه و گروه طالبان از سوی دیگر، نگرانی ها از شکل گیری جنگ های نیابتی میان کشورهای غربی و روسیه در افغانستان را افزایش داده است. چند روز قبل هم رهبران و شخصیت های سیاسی افغانستان در یک نشست مشورتی در کابل، شرایط این کشور را نگران کننده دانسته و گفتند که از احتمال بروز جنگ های نیابتی در این کشور نگران هستند.

jamiyat1
احتمال بروز جنگ‌های نیابتی یکی از نگرانی‌های رهبران و شخصیت‌های سیاسی و جهادی افغانستان است

روی دیگر جنگ

عبدالهادی ارغندیوال رهبر یکی از شاخه های‌حزب اسلامی نیز شرایط افغانستان را بسیار حساس دانست که عبور از آن نیازمند قرار گرفتن تمامی احزاب سیاسی در کنار یکدیگر و فراموشی اختلافات گذشته است.

او گفت شرایط در کشور و منطقه نشان می دهد که جنگ در این کشور شیوه و رخ دیگری به خود خواهد گرفت. ارغندیوال به جنگ های سوریه اشاره کرد و خطاب به رهبران سیاسی افغانستان از آن ها خواست تا قبل از این که دیر شود، برای انسجام و هماهنگی با یکدیگر تصمیم بگیرند.

یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری نیز گسترش ناامنی در شمال افغانستان را بخشی از استراتژی جنگی دانست که به باور او، بیان گر توطئه ها و دسایسی برای تداوم جنگ و ناامنی در این کشور است. او توطئه برای گسترش جنگ را، بسیار وسیع تر از آن دانست که تاکنون به آن توجه شده است.

jamiyat3
صلاح الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجه افغانستان از ادامه یافتن گفتگوهای صلح حمایت کرد

تاکید بر صلح

در این میان صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و رییس جزب جمعیت اسلامی از ادامه گفتگوهای صلح در این کشور حمایت کرد و گفت که “این حزب از هر گامی که در راستای پایان دادن به  جنگ برداشته شود، با قاطعیت حمایت می کند.”

با این حال او تاکید می کند که دشمنان این کشور هرگز نمی توانند از راه جنگ بر مردم افغانستان پیروز شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان