جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

مرگ داعش؛ تمرکز بر فرماندهان، نابودی در ننگرهار و مانور در ولایات دیگر افغانستان

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

در تازه ترین اظهارات مقامات افغان، ظاهرا داعش در مرحله حساسی در این کشور قرار گرفته است. شامگاه روز گذشته، حکومت افغانستان اعلام کرد که عبدالحسیب، فرمانده داعش در ولایت ننگرهار و شماری دیگر از سران این گروه در نتیجه‌ی حملات نیروهای امنیتی و دفاعی کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ی شام روز گذشته‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که این افراد به تاریخ هفتم ثور سال جاری در عملیاتی از سوی نیروهای خاص افغان در ولایت ننگرهار کشته شدند و کابل پس از اطمینان از کشته شدن آنان، این خبر را نشر کرده است.

ارگ ریاست جمهوری گفته است عبدالحسیب عامل اصلی طراحی و انجام حمله بالای بیمارستان سردار محمد داوود خان بود که در آن حمله، بیش از 50 تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در تازه‌ترین مورد نیز وزارت داخله افغانستان گفته است که چندین مخفی‌گاه و یک دستگاه رادیویی مربوط به تروریستان داعش در شهرستان‌های نازیان و اچین ولایت ننگرهار نابود شده است. در خبرنامه وزارت داخله افغانستان آمده است که در حمله‌های هوایی نیروهای امنیتی افغان، 34 عضو این گروه نیز کشته شده‌اند.

isk1
مقامات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که حکومت تا ریشه‌کن کردن داعش و همه گروه‌های تروریستی به مبارزه علیه این گروه‌ها ادامه می‌دهد

اطمینان از نابودی

ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفته است این کشور اطمینان دارد که در جنگ جاری پیروز می‌شود. زیرا حکومت افغانستان خود را در این جنگ برحق می داند و خواهان تأمین عدالت می‌باشد. ساختار امنیتی افغانستان از موفقیت عملیات علیه تروریستان در نقاط مختلف این کشور یادآوری کرده و گفته است که هزاران افغان بیجاشده دوباره به خانه‌های شان برگشته‌اند.

ارگ ریاست جمهوری در اعلامیه‌اش نوشته است که “حکومت افغانستان تا ریشه‌کن کردن داعش و همه گروه‌های تروریستی به مبارزه علیه این گروه‌ها ادامه می‌دهد.”

به باور کابل پیام این عملیات‌ها برای گروه‌های تروریستی این است که هیچ گروهی در افغانستان جای مصون ندارد و در هر مکانی از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان سرکوب می‌شوند.

حکومت افغانستان طی دو سال گذشته بارها از نابودی و سرکوب داعش سخن گفته و اعلام کرده است که این گروه را از بین می برد.

ISK
براساس گزارش وزارت دفاع افغانستان، 4 تونل بزرگ که داعش از آن به‌عنوان پناه‌گاه استفاده می‌کرد بر اثر پرتاب بمب مادر تخریب شده است

مادر همه بمب‌ها

خبر کشته شدن این فرمانده گروه داعش در ننگرهار درحالی منتشر می‌شود که به تازگی امریکا بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌یی‌ را بر مخفی‌گاه‌های این گروه در مهمند دره شهرستان اچین در ولایت ننگرهار پرتاب کرد. شام روز پنج‌شنبه، 24 حمل، پنتاگون اعلام کرد “مادر همه‌ی بمب‌ها” برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده است که جنگجویان داعش در آن پنهان شده بودند.

پس از پرتاب این بمب بر مخفی‌گاه‌های داعش، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد 4 تونل بزرگ که داعش از آن به‌عنوان پناه‌گاه استفاده می‌کرد، تخریب شده و 96 عضو داعش کشته شده‌اند.

عملیات شاهین 25

نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صبح روز 24 دلو سال گذشته عملیاتی را به هدف نابودی داعش در شهرستان‌های هسکه مینه و کوت راه‌اندازی کردند.

عطاءالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار گفته بود “عملیات شاهین 25” به دستور رییس جمهور آغاز شده و نیروهای هوایی و زمینی افغانستان به‌صورت مشترک آن را به پیش می‌برند.

khogyani
عطاءالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار

یک ماه بعد مقام‌های محلی ولایت ننگرهار از پایان موفقانه‌ی این عملیات خبر دادند. گزارش شده بود که این عملیات تلفات سنگینی را بر گروه داعش وارد کرد و شهرستان‌های هسکه مینه و کوت از وجود داعش پاکسازی شده است.

حضرت حسین مشرقی‌وال، سخن‌گوی فرمانده پولیس ولایت ننگرهار در آن زمان گفته بود که در عملیات شاهین 25، 198 داعشی کشته و 61 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

همزمان با این تحولات، یک سال پس از حضور داعش در ننگرهار، رییس جمهور غنی به این ولایت سفر کرد و هشدار داد مردم افغانستان هیچ پیوندی با گروه داعش ندارند و این گروه در افغانستان جایگاهی نخواهد داشت.

او به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد تا داعش را در چند هفته نابود سازند. آقای غنی گفت که “داعش همراه ما چه کار دارد؟ پلوان شریکی داریم؟ بچه کاکای ماست؟ چه شراکت همرای ما دارد؟ همرای چه دعوا دارد؟ از همین جا اعلام می‌کنم که شما سربازان تا چند هفته‌ی دیگر، داعش را از بیخ و بن نابود می‌کنید!”

دو هزار داعشی

هرچند تاکنون شمار دقیق جنگجویان داعش در افغانستان معلوم نیست اما برآوردها شمار این جنگجویان را بین 500 تا 3000 تن نشان می‌دهد.

qadam-shah-shaheem
جنرال قدم‌شاه شهیم، رییس پیشین ستاد مشترک ارتش افغانستان

با وجود شک و تردیدها در مورد شمار جنگجویان داعش در افغانستان، در اواخر ماه دلو سال گذشته وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در یک سال نزدیک به 2000 عضو گروه داعش در نبرد با نیروهای افغان کشته شده‌اند.

جنرال قدم‌شاه شهیم، رییس پیشین ستاد ارتش در نشست خبری در ماه دلو سال گذشته خورشیدی در کابل گفت که “ما 1955 نفر از گروه‌های تروریستی به‌نام داعش را از بین برده‌ایم.”

به گفته‌ی او در میان این کشته‌شدگان اعضای افغانی داعش و شماری از اعضای خارجی آن از جمله 4 نفر از تاجیکستان، 11 نفر از ازبکستان، 7 نفر از چچن، 4 نفر از چین و 8 نفر عرب شامل اند.

900 داعشی

اما پس از نشر آمار کشته شدگان داعش در سال 95 خورشیدی، براساس اعلامیه‌های وزارت دفاع این کشور، در کمتر از 3 ماه گذشته حدود 930 عضو گروه داعش در ولایت‌های ننگرهار، زابل و غور کشته شده‌اند. براساس این اعلامیه‌ها، در ماه حوت سال گذشته حدود 244 عضو گروه داعش در شهرستان‌های کوت، نازیان، اچین و لعل‌پور ولایت ننگرهار کشته شده‌اند.

isk
براساس اعلامیه‌های وزارت دفاع، در کمتر از 3 ماه گذشته حدود 930 عضو گروه داعش در ولایت‌های ننگرهار، زابل و غور کشته شده‌اند

در ماه حمل امسال نیز حدود 350 عضو داعش در شهرستان‌های نازیان، اچین و ده‌بالا در ولایت ننگرهار کشته شده‌اند. همچنان از اول ماه ثور تاکنون، 330 عضو گروه داعش در شهرستان‌های غنی‌خیل، ده‌بالا، بتی کوت، اچین، چپرهار، خوگیانی و شهرستان خاک افغان زابل و چهارصده ولایت غور کشته شده‌اند.

تمرکز بر فرماندهان

در جریان دو سال گذشته شماری از فرماندهان گروه داعش در نتیجه‌ی عملیات نظامی نیروهای افغان و خارجی کشته شده‌اند.

در ماه اسد سال 1395 حافظ سعید، رهبر شاخه خراسان گروه داعش  همراه با سه تن از همکارانش در نتیجه‌ی یک عملیات ارتش در شهرستان اچین ولایت ننگرهار کشته شد. ابو عثمان ازبک، قاری عمران پنجاپی، ذبیح‌الله چیچینی، قاری امان باجوری، ملا عبیدالله اورکزی و قاری عزیزالله کنری در نتیجه عملیات نیروهای افغان در ماه حوت سال گذشته کشته شدند.

همچنان فرماندهانی چون ابوبکر، حمزه، شاهد، عمر، ولکان اسامه برادر حافظ سعید، ممتاز افسر متقاعد اردوی پاکستان، محمد، الاگیتا هندی، یاسر خراسانی، عمران، آفتاب خان پنجاپی، شیخ اوقاص از هیبت‌آباد پاکستان در نتیجه‌ی پرتاب “مادر همه بمب‌ها” کشته شدند. یار حبیب برادر حافظ سعید، ملا صلاح قاضی عمومی داعش، صدیق یار و احمد از آموزگاران داعش، لعل جان، خیر محمد مشهور به اسامه و جان محمد از فرماندهان محلی در نتیجه‌ی عملیات نیروهای افغان در ولایت ننگرهار نیز از بین رفتند.

حافظ سعید، رهبر پیشین شاخه خراسان گروه داعش
حافظ سعید، رهبر پیشین شاخه خراسان گروه داعش

هسته‌ی اصلی

عملیات های گسترده در سال گذشته خورشیدی و در عین حال در دو ماه سال جدید مقامات افغان را واداشته تا از نابودی ساختار اصلی فرماندهی و عملیاتی داعش در ولایت ننگرهار سخن به میان آورند. محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید هسته‌ی گروه داعش در ولایت ننگرهار قرار دارد و در حال نابودی می باشد.

به گفته‌ی او پیش از این داعش در 9 شهرستان ولایت ننگرهار حضور داشت اما حالا تنها در سه شهرستان این ولایت، آنهم در منطقه‌های دوردست و نزدیک به خط دیورند، به شکل گروهی حضور دارند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که پیش از این داعش در ولایت‌های فراه، هلمند، قندهار، زابل، پکتیا و پکتیکا نیز فعالیت داشت اما اکنون این ولایت‌ها تصفیه شده است.

ذبیح‌الله زمری، منشی شورای ولایتی ننگرهار نیز در گفت‌وگو با خبرنامه تضعیف داعش در ننگرهار را تایید می‌کند اما می‌گوید هنوز شهرستان‌های ده‌بالا، اچین و نازیان همچنان میدان مانور داعش می باشد.

با آن که مقامات افغان از تضعیف داعش در ننگرهار سخن می گویند اما مقام‌های محلی در ولایت سرپل از حضور گروه‌های تروریستی به‌ویژه گروه داعش، ابراز نگرانی می‌کنند. ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل در گفت‌وگو با خبرنامه می‌گوید بیش تر از 4 هزار تروریست، به‌شمول اعضای گروه داعش، در ولایت سرپل فعالیت دارند.

ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل
ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل

به گفته‌ی او درحال حاضر داعش در نقاط مرزی شهرستان صیاد با شهرستان قوش تپه ولایت جوزجان حضور دارد.

پایان داعش

دو سال از اولین حضور گروه کوچکی در شهرستان شینوار ولایت ننگرهار که خود را وابسته به “خلافت اسلامی” یا “داعش” می‌خواند، می‌گذرد؛ گروهی که به‌زودی در برابر طالبان ایستاد و به‌جای پرچم سفید طالبان، بیرق سیاه داعش را در شهرستان‌های اچین، سپین‌غر، نازیان، هسکه مینه، کوت و بتی‌کوت برافراشت.

این گروه کوچک به ولایات دیگری افغانستان نیز گسترش یافت؛ از ننگرهار تا سرپل، از کنر تا بدخشان و از زابل تا غور. داعش از یک گروه کوچک به یک گروه سه هزار نفری تبدیل شد و سپس شمار آن به نصف کاهش یافت. این گروه علاوه بر طالبان، ارتش، پولیس و نیروهای خارجی مستقر در افغانستان را نیز به چالش کشید.

اما در ماه حمل سال جاری خورشیدی مقام‌های ناتو اعلام کرد که گروه داعش در سال 1396 در افغانستان شکست می‌خورد. ویلیام سلاوین، سخن‌گوی ماموریت حمایت قاطع بعد از ظهر 17 حمل در کنفرانس خبری در کابل گفت که “حملات زمینی و هوایی نیروهای افغان و ناتو در سال ۹۶ نیز با جدیت ادامه خواهد یافت و شکست این گروه در افغانستان هدف ماست.”

isis
ویلیام سلاوین، سخن‌گوی ماموریت حمایت قاطع تاکید کرد که افغانستان دیگر مکان امن برای گروه داعش نخواهد بود

او با تاکید بر این‌که افغانستان دیگر مکان امن برای گروه داعش نخواهد بود، گفت “اگر افراد گروه داعش بعد از شکست از دیگر نقاط جهان به فکر آمدن به افغانستان هستند، پیام ما این است که در صورت ورود به افغانستان کشته و یا بازداشت خواهند شد.”

محمد رضا جعفری هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان