جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

دختران الهام بخش؛ ابتکار متفاوت برای استقلال مالی زنان در افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ستارد اپ گرلز (StartUp Girls)  نام برنامه‌ای است که از سوی گروه “دختران الهام‌بخش” راه‌اندازی شده است. این گروه برای زنان افغان کمک می‌کند تا ایده‌های بازرگانی‌شان را عملی نمایند.

مسوولان این گروه می‌گویند که در این برنامه بیش از 430 دختر با ایده‌های مختلف تجاری اشتراک کرده بودند که از میان آن ها، 80 طرح برتر انتخاب شده است. آنان تاکید دارند که این طرح‌های کلی را به 8طرح عملی تبدیل کرده و نهاد‌های بازرگانی نیز متعهد شده تا این طرح‌های آنان را حمایت مالی کنند.

استقلال مالی

مسوولان این برنامه باور دارند که چنین طرح های می‌تواند زنان را برای رسیدن به استقلال مالی کمک کند. آنان تاکید دارند که برنامه‌های عملی این گروه، گامی برای افزایش مهارت‌ها و توانایی زنان در بخش تجارت و ایجاد کارهای جدید، است.

صدیقه فهیمی، موسس این گروه به خبرنامه گفت که “ما به زنان که ایده‌های شان تا حالا فقط در ذهن شان مانده، کمک می‌کنیم که با حامیان مالی در ارتباط شده و عملا وارد بازار شوند.”

girls1
مسوولان این برنامه باور دارند که چنین طرح های می‌تواند زنان را برای رسیدن به استقلال مالی کمک کند

هشت ایده برتر که در این برنامه انتخاب شده، شامل کارهای خدماتی مانند تاکسی‌رانی، روزنامه‌فروشی و هم‌چنان فعالیت های تولیدی مانند تولید لباس و امثال آن می‌شود.

طرح بکر

دختران شرکت‌کننده در این برنامه می‌گویند که چنین طرحی، برای زنان افغانستان بکر و در عین حال موثر می‌باشد. این بانوان تاکید می‌کنند که درس‌ها و سیمنارهای این برنامه باعث شده که آنان دست‌کم فهمی از چالش‌ها و وضعیت فضای تجاری افغانستان پیدا کنند.

حنا وردک، یکی از شرکت کنندگان این برنامه به خبرنامه گفت که بسیاری از دختران ایده سرمایه‌گذاری و کارفرمایی را در افغانستان دارند اما بخاطر عدم آشنایی آنان با فضای تجاری نمی‌توانند اولین گام را در این عرصه بردارند. او تاکید دارد که چنین برنامه‌ای به آنان کمک می‌کند که چگونه تجارت شان را در فضای تجاری افغانستان شروع کنند.

girls3
آموزگاران این برنامه می‌گویند که فضای تجارت افغانستان متفاوت‌ از آن است که دانشجویان در تیوری و کتاب‌ها می‌خوانند

خانم وردک تصریح کرد که “بیشتر خانم‌های که سرمایه‌گذاری‌های خرد و کوچک راه اندازی کرده اند، چون شیوه‌های پیشبرد آن را بلد نبوده اند، دوباره سرخورده شده اند و دست از کار کشیده‌اند. اما چنین برنامه‌های کمک می‌کند که چگونه زنان یک تجارت مسلکی را آغاز کند.”

فضای متفاوت تجارت

آموزگاران این برنامه می‌گویند که فضای تجارت افغانستان متفاوت‌ از آن است که دانشجویان در درس‌های تیوریک و کتاب‌ها می‌خوانند. آنان تاکید دارند که در این برنامه، شرکت‌کنندگان با کسانی روبرو اند و کار می کنند که عملن تجربه تجارت را در فضای کنونی افغانستان داشته اند.

رضا صادقی، استاد دانشگاه و یکی از آموزگاران این برنامه به خبرنامه گفت که “مهم ادامه این برنامه‌ها است. راه‌اندازی چنین برنامه‌های می‌تواند، این خانم ها را با تاجران بزرگ، آشنا کند که بتوانند از تجارت آنها استفاده بهینه کنند.”

girls7
رضا صادقی، استاد دانشگاه و یکی از آموزگاران این برنامه

او می‌گوید که پیش از این نیز چنین برنامه‌ای در دانشگاه آمریکایی افغانستان برگزار شده بود که تنها برای دانشجویان دانشگاه امریکایی‌ها بود، اما در این برنامه محدودیتی وضع نشده و همه از هر قشر می‌توانند، ایده های خود را شریک کنند.

مژگان افضلی دانشجوی حقوق و علوم سیاسی و یکی از اشتراک کنندگان این برنامه می‌گوید اگر حتی طرح او در این برنامه برنده نشود، اما حالا قادر شده است که چگونه یک طرح تجاری را تدوین نماید و سپس برای کارفرمایی موفق مراحل آن را طی کند.

مژگان می‌گوید که او طرح داشتن یک هوتل و رستوران ویژه بانوان را در سر دارد که می‌خواهد مکان امن و جای که خانم‎‌ها خود را راحت احساس کنند، آماده کند.

girls2
مژگان افضلی، یکی از اشتراک کنندگان این برنامه

دختران الهام‌بخش

گروه دختران الهام‌بخش در دسامبر سال گذشته‌ی میلادی توسط شماری از دختران تاسیس شده است. صدیقه فهیمی موسس این گروه می‌گوید که آنان عدم استقلال مالی زنان را از چالش‌های عمده فراروی این قشر می‌دانند و در این صدد بوده اند که بتوانند از طریقی این چالش بانوان را حل کنند.

خانم فهیمی می‌گوید که “با در نظرداشت چنین چالش‌ها، ما به این فکر افتادیم که این دخترها را کمک کنیم که ایده خود را به شکل عملی پیاده کنند. ما هشت دختر خانم عضو اصلی داریم و در هر برنامه خود، رضا کار می گیریم.”

پیش از این آنان برنامه دیگری را به‌نام شروع یک تجارت برای زنان راه اندازی کرده اند. به گفته‌ی مسوولان این گروه رضاکار، آنان توانسته اند که از این طریق حدود 50 دختر خانم را به برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف «یو اس ای آی دی» شامل کنند.

girls5
صدیقه فهیمی موسس گروه دختران الهام‌بخش می‌گوید که آنان عدم استقلال مالی زنان را از چالش‌های عمده فراروی این قشر می‌دانند

خانم فهیمی گفت که آنان مراحل بعدی را نیز با دختران خانم‌های که تازه شروع به کار کرده اند، پیش خواهند برد. او گفت که “ما با کسانی که تازه تصمیم گرفته اند تجارت شان را شروع کنند، مرحله به مرحله پیش می رویم. ما می‌خواهیم که به آنان آموزش دهیم تا در برابر رقیبان خود از میان مردان بهتر عمل کرده و با دانشی که کسب می‌کنند، موفق‌تر بدرخشند.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان