مسیرهای جدید صادرات به هند؛ از کابل–دهلی تا قندهار-امرتسر

به دنبال وخامت روابط افغانستان و پاکستان و بسته شدن مرزهای زمینی دو کشور از سوی اسلام آباد، افغانستان با آن که در سال گذشته تدابیر آنی را برای انتقال اموال تجارتی خود روی دست گرفت، اما اکنون راه حل دایمی انتقال میوه را به هندوستان روی دست گرفته است.

مقام‌ها در وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که قرار است تا دو ماه دیگر مسیر ویژه انتقالات هواپیمایی بازرگانی با هند فعال شود.

این مقام‌ها تاکید دارد که تا فرا رسیدن زمان صادرات فرآورده‌های زراعتی امسال این مسیر ویژه فعال خواهد شد و میوه‌های افغانستان بدون تاخیر به بازارهای هند و سایر کشورها خواهد رسید.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که علاوه بر طرح دهلیز هوایی کابل-دهلی، طرح دهلیز قندهار-امرتسر هند نیز آماده شده که تا اواسط ماه جوزای سال جاری خورشیدی برای انتقال مواد صادراتی افغانستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با این حال مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که پیش از این کابل از طریق دهلیزهای هوایی به هند و برخی از کشورهای دیگر مانند امارات متحده عربی صادرات داشت، اما دهلیز ویژه‌ی حمل و نقل تجاری وجود نداشت. آنان می‌گویند که اموال از طریق این کارگو با هزینه‌ی کمتر به هند انتقال خواهد یافت.

to-india
مقام‌ها در وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که قرار است تا دو ماه دیگر مسیر ویژه انتقالات هواپیمایی بازرگانی با هند فعال شود

چالش انتقال میوه

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان اما تاکید دارند که این مسیرهای جدید انتقالات هواپیمایی باید تا فرا رسیدن زمان صادرات میوه آغاز به‌کار کند. چرا که به گفته آن ها، در صورت ادامه وخامت روابط افغانستان و پاکستان ، در سال جاری نیز ریسک ضایع شدن مقدار زیادی میوه‌های افغانستان وجود دارد.

صیام الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که “مشکلات که پیش از این سر راه انتقالات اموال تجارتی و زراعتی ما وجود داشت، در حال حاضر هم وجود دارد؛ تا دو ماه دیگر فصل صادرات ما شروع می‎شود و اگر روابط ما با پاکستان همین گونه نامناسب باشد، حکومت باید دست به‎کار شود و راه‎های بدیل و مختلف دیگر را پیداکند.”

پاکستان تنها سال گذشته میلادی، پنج بار مرز تورخم را مسدود نمود و یکبار دیگر مرز سپین بلدک را حدود ۱۲ روز بست. این انسداد مرزی باعث شد تا افغانستان به لحاظ اقتصادی به خاطر ضایع شدن مقدار زیادی میوه های آن آسیب جدیدی ببیند. این شش مورد وضعیت بازار را در افغانستان به شدت متاثر کرد و تاجران افغان ادعا دارند که در سال گذشته دچار ضرر مالی شدیدی از این بابت شده اند.

با این وجود حکومت افغانستان تصمیم گرفت که از مسیرهای هواپیمایی، میوه‌های تازه خود را به کشورهای دیگر از جمله هند صادر کند. به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، این کشور توانسته است تا هنوز به ارزش هزاران دالر اموال از این طریق به هند صادرات داشته باشند.

Chaman-border
پاکستان سال گذشته میلادی، پنج بار مرز تورخم را مسدود نمود و یکبار دیگر مرز سپین بلدک را حدود ۱۲ روز بست

دسترسی آسان

مقام‌های حکومت افغانستان و هند، در حاشیه‌ی ششمین “اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان” برای ایجاد این مسیر حمل و نقل هوایی به توافق رسیدند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای تاکید کرد که “توافق ایجاد دهلیز هوایی برای کارگوهای تجارتی دو کشور، دو طرف را قادر می‌سازد که به تولیدات و خدمات یکدیگر دسترسی پیدا کنند.” محمداشرف غنی در این نشست گفته بود که هدف از این کار، استفاده مردم دو کشور از امکانات یکدیگر است.

رییس جمهوری افغانستان در این نشست تاکید کرده بود که آسیا اکنون در حال انتقال به سمت اقتصاد قاره‌ای است و از طرف دیگر هزینه زیادی را به دلیل خشونت‌های سیاسی، می‌پردازد.

از سوی هم مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که بخش توسعه بین المللی ایالات متحده  نیز در حوزه فنی این دهلیزهای ویژه کابل-دهلی و قندهار-امرتسر همکاری دارد.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، تاثیر گذاری ایجاد این خدمات کارگو در این است که افغانستان می‌تواند در زمان کمتر، با قیمت مناسب تر و بازار خرید خوب، به آن‌جا محصولات و تولیدات داخلی خود را عرضه کند. به باور آقای قوقندی، این کار می تواند صادرات افغانستان را بالا ببرد و تاجران افغان محصولات مانند خربوزه، انگور، چکه -گیلاس افغانستان را از این طریق در زمان اندک به بازارهای مختلف صادر نماید.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

او گفت که هندوستان کشوری‌است که به منطقه نزدیک است و بازار خوبی برای تولیدات و محصولات افغانستان می‌باشد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت تجارت و صنایع، افغانستان سال گذشته به کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس صادارت داشته است.

ساخت ایستگاهای کارگو

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که این وزارت، طرحی را برای ساخت ایستگاه های کارگو در چهار فرودگاه بین المللی افغانستان از جمله، کابل، مزار شریف، هرات و قندهار، آماده کرده است.

به گفته‌ی این مقام‌ها هندوستان و امارات متحده عربی آمادگی خود را برای ساخت این ایستگاه ها اعلام داشته اند. این ایستگاه ها، از آن جا در گوشه‌ای از فرودگاه ها ساخته خواهد شد که تخلیه و بارگیری اموال تجاری را تسهیل می‌کند.

هم‌چنان مذاکراتی میان وزارت تجارت و صنایع افغانستان با شرکت‌های هوایی خصوصی صورت گرفته که کدام شرکت توانایی انتقال کالاهای تجارتی را دارد. مقام های وزارت تجارت می‌گویند که “ما کوشش می‌کنیم که شرکت‌های داخلی را در این روند شامل کنیم که تاهنوز به سه شرکت هوایی توافق‌نامه به امضا رسیده است.”

پیش از این نیز روی طرح ایجاد کارگوی هوایی با هند در جلسه شورای عالی اقتصادی در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی توافق شده بود. برای این منظور علاوه بر شرکت‌های هواپیمایی داخلی، یک شرکت هندی و یک شرکت بین المللی دیگر نیز مدنظر بوده است.

cargo-in-heart-of-asia-conf-2
روی طرح ایجاد کارگوی هوایی با هند در جلسه شورای عالی اقتصادی افغانستان در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی توافق شده بود

افغانستان و هندوستان سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دالر داد و ستد تجارتی دارند.پیش از این، روی طرح ایجاد کارگوی هوایی با هند در جلسه شورای عالی اقتصادی در ماه عقرب سال گذشته‌ی خورشیدی به طور گسترده بحث شد و این شورا تصمیم گرفت که مسیر کارگوی هوایی با هند ایجاد شود.

رییس جمهور اشرف غنی نیز گفته است که  هدف افغانستان، تقویت سکتور زراعت و صادرات محصولات زراعتی این کشور می‌باشد و هند در این بخش آمادۀ همکاری است. او افزوده که شرکت ‌هواپیمایی ‌آریانا نیز تلاش می‌ورزد، تا یک بخش جدیدی را برای کارگو فعال سازد.

آقای غنی بر ایجاد یک نقشه‌ی راه در این خصوص تأکید کرده و افزوده است که باید طرح واضح برای ایجاد خدمت کارگوی هوایی ساخته شود، تا بر اساس این خدمات عرضه شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *