پس از 20 سال؛ گلبدین حکمتیار وارد کابل شد

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که در ماه میزان سال گذشته توافق نامه صلح با حکومت افغانستان را امضا کرد، صبح امروز و پس از 20 سال دوباره وارد کابل شده است و در محل اقامتی که در چند ماه اخیر تدابیر امنیتی جدی در آن گرفته شده در غرب کابل مقیم شده است.

عکس های منتشر شده در صفحات اجتماعی، کاروان موترهای حامیان او را نشان می دهد که با نصب عکس هایی از او، از مسیر پل چرخی وارد این شهر می شوند. نقاط مرکزی شهر کابل به حالت نیمه تعطیل درآمده و حامیان حزب اسلامی با پرچم های این حزب از ولایت های مختلف وارد این شهر شده اند.

قرار است حکمتیار امروز به ارگ رفته و در مراسم استقبالی که از سوی رییس جمهور اشرف غنی تدارک دیده شده شرکت کند. از یک هفته قبل عکس هایی از او در نقاط مختلف شهر کابل نصب شده بود.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اوایل همین هفته که حکمتیار در ولایت لغمان و در میان هوادارانش حضور یافت، از آمدنش استقبال کرد و گفت که پیوستن او می تواند در تامین صلح و ثبات در این کشور تاثیر گذار باشد.

Hekmatyar
نمایی از کاروان حامیان آقای حکمتیار که ساعاتی پیش وارد کابل شدند

هم چنین سخنگویان حزب اسلامی می گویند که قرار است فردا جمعه(15 ثور)، گلبدین حکمتیار به غازی استدیوم شهر کابل رفته و در میان هوادارانش سخنرانی کند.

اولین حضور در لغمان

گلبدین حکمتیار که پیش از امضای توافق نامه صلح در فهرست سیاه سازمان ملل قرار داشت و تمام این سال ها در مکان نامعلومی زندگی کرده است، روز شنبه( 9 ثور)، برای اولین بار در شهر مهترلام ولایت لغمان دیده شد. در اولین سخنرانی خود در برابر رسانه ها، همه گروه های مخالف مسلح حکومت از جمله طالبان را به صلح دعوت کرد و گفت که پیام آور صلح است.

گلبدین حکمتیار که پیش از این، همواره بر خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان تاکید داشت این بار هم در لغمان، مخالفت خود با ارسال نیروهای خارجی بیشتر به افغانستان را نشان داد و پایان جنگ از این طریق را بی نتیجه دانست.

او گفت که کشورهای خارجی با فرستادن سربازان بیشتر، نمی توانند به جنگ در این کشور پایان دهند چرا که به اعتقاد او هیچ کشوری نمی تواند از راه اعمال زور، افغانستان را مدیریت کند.

آقای حکمتیار صبح روز شنبه این هفته برای اولین بار در میان هوادارانش در لغمان حضور یافت و در اولین حضورش گفت که با پیام صلح آمده است

ننگرهار

حکمتیار سپس به ولایت شرقی ننگرهار رفت و در حالی که سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و حنیف اتمر مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری به استقبالش رفته بودند، از شیوه مدیریت افغانستان انتقاد کرد و از رهبران وحدت ملی خواست تا اگر نمی توانند در کنار هم کار کنند، یکی از آن ها از قدرت کناره گیری کند.

او تقسیم قدرت میان رییس جمهور و رییس اجرایی را بخشی از مشکلات این کشور دانست.

حکمتیار در بخش دیگری از صحبت‌هایش در ننگرهار، طالبان را عامل ورود آمریکایی‌ها و ماندن آن‌ها در افغانستان دانست. او خطاب به این گروه گفته بود که ” شما آمریکایی ها را به افغانستان آوردید و با دوام دادن به جنگ، زمینه ماندن آنها را نیز در کشور فراهم ساختید.”

تنش در اجرای توافق نامه

آزادسازی زندانیان وابسته به حزب اسلامی یکی از تعهدات حکومت افغانستان در توافق نامه صلح بود اما عملی شدن مرحله اول آن با تنش هایی میان این حزب و حکومت همراه بود.

رها نشدن 13 زندانی که در جمع 68 زندانی که قرار بود یکجا آزاد شوند موجب شد تا نمایندگان حزب اسلامی به رسم اعتراض هیچ زندانی را تحویل نگرفته و دست خالی برگردند. سخن گویان این حزب گفته بودند که کمیسیون حقوق بشر افغانستان مانع از آزادی این 13 تن شده است.

HIA Presioners
رها نشدن 13 زندانی که در جمع 68 زندانی که قرار بود یکجا آزاد شوند موجب شد تا نمایندگان حزب اسلامی به رسم اعتراض هیچ زندانی را تحویل نگیرند / عکس: ای پی

با این حال در روزهای گذشته، 55 زندانی حزب اسلامی آزاد شدند تا مراحل اجرایی شدن توافق نامه صلح هم چنان با چالش و تنش همراه باشد.

گلبدین حکمتیار که علیه او اتهامات بسیاری مطرح است از جمله نقش داشتن در ویرانی و جنگ های کابل به همراه دیگر گروه های مجاهدین که پس از پیروزی در برابر شوروی گرفتار جنگ های داخلی شدند، حالا وارد شهری شده است که اکنون آثار بسیار کمی از ویرانی های جنگ را می توان در آن مشاهده کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *