گلبدین حکمتیار؛ لغمان، اولین حضور همگانی و پیام روشن صلح و ثبات سیاسی

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی صبح امروز ( 9 ثور)، در اولین سخنرانی خود پس از حدود بیست سال در برابر رسانه‌ها در ولایت لغمان گفت که پیام آور صلح است و از طالبان نیز خواست تا دست از جنگ برداشته و برای ساختن افغانستانی امن و آباد کمک کنند.

حکمتیار که با امضای توافق نامه‌ای در سال گذشته خورشیدی به روند صلح این کشور پیوسته است، از چند روز گذشته در شهر مهترلام ولایت لغمان حضور دارد و قرار است به زودی وارد کابل شود.

آقای حکمتیار در صحبت های امروزش، خطاب به طالبان گفت که جنگ شان بی فایده و بی معناست چرا که در این جنگ افغان ها کشته می شوند. او از طالبان و سایر گروه‌های مخالف حکومت این کشور دعوت کرد تا با ترک جنگ و پیوستن به صلح، برای تامین امنیت تلاش کنند و به این جنگ پایان دهند.

hekmatyar1
گلبدین حکمتیار پس از 16 سال دیروز (8 ثور) در ولایت لغمان ظاهر شد

پیام آور صلح

گلبدین حکمتیار در اولین حضورش در برابر حامیان خود و رسانه‌های افغانستان، همه گروه‌های مخالف حکومت را به صلح دعوت کرد و گفت که پیام‌آور صلح است.

رهبر حزب اسلامی گفت که زمانی، نیاز به جهاد بود اما اکنون این کشور به صلح نیازمند است و او نیز می خواهد برای ایجاد افغانستان عاری از جنگ، در کنار کابل با گروه های هراس افگن مبارزه کند.

بخشی از صحبت های او خطاب به گروه های سیاسی رقیبش بود. او گفت خواهان آن است که مشکلات گذشته، به هر صورتی که بوده است فراموش شود و رقابت های منفی گذشته نیز دیگر تکرار نگردد.

آقای حکمتیار، افغانستان را خانه مشترک همه افغان‌ها دانست و گفت که از این پس به مبارزات و فعالیت‌های سیاسی خود برای ایجاد کشور آباد و امن ادامه خواهد داد.

hekmatyar2
حکمتیار از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا در امور داخلی این کشور مداخله نکنند

نیروهای خارجی

گلبدین حکمتیار که پیش از این، همواره بر خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان تاکید داشت این بار هم مخالفت خود با ارسال نیروهای خارجی بیشتر به افغانستان را نشان داد و پایان جنگ از این طریق را بی نتیجه دانست.

او گفت که کشورهای خارجی با فرستادن سربازان بیشتر، نمی توانند به جنگ در این کشور پایان دهند چرا که به اعتقاد او هیچ کشوری نمی تواند از راه اعمال زور، افغانستان را مدیریت کند.

آقای حکمتیار از کشورهای خارجی خواست تا افغانستان را به میدان رقابتی میان خود تبدیل نکنند. او با اشاره به متحدان اروپایی و غربی افغانستان گفت که “امیدوار است تا این کشور را به میدان رقابت میان خود تبدیل نکرده و هم چنین از خاک افغانستان برای آزمایش سلاح های شان استفاده  نکنند.”

حکمتیار هم چنین از کشورهای همسایه افغانستان نیز خواست تا در امور داخلی این کشور مداخله نکنند و  از ایجاد ناامنی و جنگ‌های بیشتر دست بردارند.

hekmatyar3
آقای حکمتیار از کشورهای خارجی خواست تا افغانستان را به میدان رقابتی میان خود تبدیل نکنند

حکومت مرکزی

حکمتیار گفت که افغانستان برای عبور از چالش‌های موجود به شدت، نیازمند داشتن یک حکومت مرکزی قوی است و او نیز حاضر است برای تحقق این هدف، بدون هر گونه پیش شرطی با هر گروه و جریانی که موافق این امر باشد، همکاری کند.

به نظر می‌رسد اشاره او به ایجاد حکومت وحدت ملی و هم چنین گروه‌ها وجریان‌های سیاسی است که به دنبال تغییر نظام سیاسی این کشور از ریاستی به پارلمانی هستند.

رهبر حزب اسلامی می‌گوید که تشکیل حکومت با ایجاد شرکت سهامی و یا تقسیم قدرت از طریق ائتلاف‌های سیاسی راه‌گشای مشکلات این کشور نمی‌باشد.

او گفت که خواهان “حضور عادلانه” همه اقوام در حکومت افغانستان است اما تاکید کرد که “حکومت زور را نخواهد پذیرفت.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *