جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

زندگی یک بانوی اول؛ 6 نکته‌ی خواندنی از مصاحبه طلوع نیوز با رولا غنی

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

رولا غنی، بانوی اول افغانستان متولد لبنان است و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۹۶۹ در دانشگاه I’Institut denudes Politiques پاریس فرانسه به پایان رسانده است.

او در سال ۱۹۷۴ میلادی، فوق لیسانس اول خود را در رشته مطالعات سیاسی از دانشگاه امریکایی بیروت و فوق لیسانس دوم خود را در سال ۱۹۸۳ میلادی، در رشته خبرنگاری از دانشگاه کولمبیا در نیویارک بدست آورده است.

رولا غنی در مارچ ۱۹۷۵ میلادی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند است که اکنون در آمریکا زندگی می کنند.

رولا غنی پیش از بازگشت به افغانستان در سال ۲۰۰۲ میلادی، به عنوان داوطلب در شبکه خانوادگی بانک جهانی، که یک اداره مربوط به این بانک می باشد مشغول بود.

خانم غنی با آمدن به کابل، آشیانه که یک موسسه غیر انتفاعی خیریه می باشد را برای حمایت از کودکان بی‌بضاعت و کار کابل، تاسیس کرد.

بانوی اول افغانستان در مصاحبه‌ای با طلوع نیوز در باره موارد مختلف زندگی خود با محمد اشرف غنی صحبت کرده است.

رولا غنی
رولا غنی، بانوی اول افغانستان

مسوولیت سنگین

رولا غنی در این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که با کدام اسمش از میان رولا غنی یا بی بی گل راحت تر احساس می کند، گفت که برایش فرقی نمی‌کند. هرکس می‌تواند راحت به هر دو نام او را صدا کند. اما تاکید کرد که بیشتر توسط مردم “بی بی” گفته می‌شود.

خانم غنی می‌گوید که او خودش را هیچ گاهی در مقام بانوی اول افغانستان ندیده است. چرا که عمری از او گذشته و نزدیک به 70 سال سن دارد. او تاکید می‌کند که بانوی اول بودن مسوولیت‌های زیادی دارد و اضافه می‌نماید “از این که مردم به من بانوی اول خطاب می‌کنند، من متوجه مسوولیت‌های بیشتر می‌شوم.”

به باور رولاغنی، بانوی اول بودن در یک کشور آسیب‌پذیر مسوولیت سنگینی است. او می‌گوید که افغانستان شاهد چند دهه جنگ بوده، ساختن دوباره آن و تغییر ذهنیت‌های باقی مانده از جنگ، کار دشواری است.

خانم غنی می‌گوید که “من به مردم افغانستان همیشه به مثابه یک اولاد دیده‌ام و تلاشم این بوده که به اندازه توانم به مردم رنج دیده‌ام خدمت کنم که وضعیت زندگی شان تغییر کند. با این وجود من به عنوان یک مادر همیشه رنج که مردمم می‌کشد را احساس می‌کنم.”

rola-ghani
به باور رولاغنی، بانوی اول بودن در یک کشور آسیب‌پذیر مسوولیت سنگینی است

آشنایی با غنی

خانم غنی می‌گوید که او با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کنونی افغانستان در دانشگاه بیروت آشنا شده است؛ جای که آنان در عین رشته ی تحصیلی درس می خواندند.

رولا غنی می‌گوید که “من و داکتر صاحب در صنف خیلی رابطه‌ی عادی داشتیم. اما از این که برایم پیشنهاد ازدواج داد خرسند شدم و با خوشی قبول کردم.”

خانم غنی می‌گوید که در ابتدای رابطه‌ی آنها خانواده‌اش به نوعی از این رابطه نگران بوده. او گفت که “دلیل تشویش خانواده ام این بود که پدر و مادر من یک دختر و یک پسر داشتند. با این وجود از این که من اینقدر از آنان دور می‌آمدم، به تشویش بودند. اما هیچ‌وقت مخالف عروسی ما نبودند.”

رولا غنی در ابتدای آشنایی با رییس جمهور غنی، آینده او را به عنوان یک استاد دانشگاه می‌دید و هیچ‌گاهی تصور نمی‌کرد که همسرش روزی رییس جمهوری یک کشور شود.

Ghani in Parliament
بانوی اول افغانستان در ابتدای آشنایی با رییس جمهور غنی، آینده او را به عنوان یک استاد دانشگاه می‌دید

بانوی اول افغانستان می‌گوید که “در ابتدای زندگی مشترک ما، داکتر صاحب به کارهای اکادمیک مصروف بود و من باور داشتم که او استاد دانشگاه می‌شود. زندگی ما را با او طوری تصور می‌کردم که در راس آن یک استاد دانشگاه بود و این تصور را هیچ وقتی نداشتم که او روزی به عنوان رییس جمهوری یک کشور ایفای وظیفه کند.”

اخلاق غنی

رولا غنی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان عصبانیت رییس جمهور غنی که برخی‌ها از آن حرف می‌زنند، گاهی در خانه هم این دیده می‌شود، می‌گوید که “رییس جمهور به طور عموم بالای کسانی عصبانی می‌شود که دلیلی برای عصبانیت‌اش ایجاد کرده باشند. وقتی عصبانی می‌شود دلیل دارد. “هیچ وقت بالای من صدایش را بلند نکرده است و بر من عصبانی نشده؛ زندگی ما بسیار آرام است.”

خانم غنی نخستین بار در هشت مارچ سال 1392 خورشیدی در اوج مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در انظار عمومی ظاهر شد و به زبان فارسی سخنرانی کرد. این آغاز مشارکت مستقیم او در کارزار سیاست بود.

rola ghani
رولا غنی می‌گوید که آقای غنی هیچ وقت برای او و فعالیت‌هایش محدودیت تعیین نکرده ا ست

او می‌گوید که محمد اشرف غنی از این که او در کنارش در بخش‌های اجتماعی سهیم است، خرسند است.

بانوی اول افغانستان می‌گوید که “در روز جهانی زن در سال 1392 در خانه بودم و داکتر صاحب روی چند محفل که قرار بود در آن اشتراک کند، کار می‌کرد. یکی از آن محفل‌ها هشتم مارچ بود. من به او گفتم که در محفل هشت مارچ چون روز زن است، نمی‌خواهی که زنت همراهت باشد. او با کمال خوشی قبول کرد و من در این محفل اشتراک کردم و سخنرانی کردم.” او می‌گوید که آقای غنی هیچ وقت برای او و فعالیت هایش محدودیت تعیین نکرده ا ست.

نمره 20

 خانم غنی در حوزه مبارزه با فساد اداری و اجرای عدالت می‌گوید که فساد یک شبه پایان نمی یابد. او تاکید می کند که فساد با مجازات فردی پایان نمی یابد. به باور او فساد زمانی برچیده می‌شود که یک سیستم به میان آید؛ سیستم‌های که مانع فساد در سطح کل کشور باشد. رولا غنی معتقد است که رییس جمهور افغانستان به صورت مداوم روی سیستم سازی مبارزه با فساد کار می کند.

در سال 2014 پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد
در سال 2014 پس از راه‌یابی اشرف غنی به ارگ ریاست جمهوری، رولا غنی بانوی اول افغانستان شد

او در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک شهروند عادی اگر در بخش مبارزه با فساد و اجرای عدالت به رییس جمهور از یک تا 10، نمره بدهد، نمره اش چند خواهد بود می‌گوید که “در بحث مبارزه با فساد و اجرای عدالت، من به عنوان یک شهروند برای رییس جمهور غنی از 10، 20 نمره می‌دهم. چون آقای رییس جمهور از همان روز اول همیشه منافع کشور را نسبت به منافع خود ارجیت داده است.”

رولا غنی می‌گوید که رییس جمهوری افغانستان صبح وقت از خانه برای دفتر کارش بیرون می‌شود و شام ناوقت به خانه باز می گردد. به گفته‌ی خانم غنی، روزهای هم شده که آقای غنی حتی در یک روز 16 جلسه و ملاقات نیز داشته است. به این دلیل او می‌گوید که به عنوان یک شهروند از چنین رییس جمهوری، راضی است.

بدون معاش

بانوی اول افغانستان می‌گوید که او به عنوان بانوی اول هیچ‌نوع معاش از بودجه‌ی ملی افغانستان نمی‌گیرد. او در این مصاحبه با طلوع نیوز گفته است که “من بودجه مالی خاص ندارم و خودم بدون معاش هستم، اما کسانی که اینجا به عنوان خدمه و راننده با من کار می‌کنند به آن‌ها معاش داده می‌شود.”

رولا غنی، بانوی نخست افغانستان
خانم غنی تاکید می‌کند که خشونت در کل در سطح افغانستان وجود دارد و این تاثیر چندین دهه جنگ در این کشور است

تغییر ذهنیت

خانم غنی می‌گوید از وضعیت که زنان در روستاهای افغانستان دارد بیزار است. او این وضعیت را شامل سنت‌های نظیر بد دادن و خشونت‌زا می‌داند. به باور او باید به نوعی تلاش شود که ذهنیت شهروندان افغان نسبت به زنان تغییر کند و تا زمانی که ذهنیت‌ها تغییر نکرده باشد، تحولی در این مورد به وجود نمی آید.

او تاکید می‌کند که “خشونت در کل در سطح افغانستان وجود دارد و این تاثیر چندین دهه جنگ است. اما تلاش ما بر این است که به نوعی بتوانیم آهسته آهسته ذهنیت مردم تغییر کند.”

از سوی هم بانوی اول افغانستان تاکید دارد که باید به آموزه های اسلامی مراجعه شود و به این مورد باید از دیدگاه های دینی و اسلامی الهام گرفت. او می‌گوید که “ما باید به ارشادات اسلامی مراجعه کنیم چون قرآن کریم می‌گوید و معاشرون بالمعروف، یعنی که قران کریم همیشه بر رویه و معاشرت نیک با زنان توصیه کرده است.”

https://www.youtube.com/watch?v=NSlpmgCdEoY

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان