جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

پس از مک‌ماستر؛ استقبال از پیام‌های روشن و نگرانی از نگاه تاکتیکی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سفر مک ماستر مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا به افغانستان و پاکستان پیام های واضح و روشنی برای هر دو کشور داشت.

مشاور امنیت ملی آقای ترامپ گفت که به افغانستان آمده تا در مشورت با رهبران افغانستان، در مورد راه های سرعت بخشیدن به پیشرفت در جنگ این کشور با گروه های تروریستی طرح های آتی را در واشنگتن تنظیم نمایند. او به طور مشخص تاکید کرد که افغانستان دیگر مکان امنی برای گروه های تروریستی نخواهد بود و در پیامی واضح تر، خطاب به کشورهای روسیه و پاکستان گفت که بهتر است در افغانستان نقش سازنده ای داشته باشند و با حمایت از طالبان، جنگ در این کشور را طولانی نسازند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به پاکستان و دیدار با مقامات ارشد سیاسی و نظامی این کشور نیز این گفته هایش را تکرار کرده و تاکید کرده که مبارزه با تروریزم به نفع این کشور است و هم چنین، پاکستان برای تامین منافعش در افغانستان باید از راه دیپلماتیک اقدام کند نه از طریق گروه های نیابتی که در خاک افغانستان دست به خشونت می زنند.

آقای ماستر، بلندپایه ترین مقام حکومت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ است که از زمان روی کار آمدن او به افغانستان سفر کرده است.

اگرچه در زمان مبارزات انتخاباتی آمریکا، افغانستان در محور توجه و برنامه های آقای ترامپ قرار نداشت اما در ماه های اخیر او نشان داده است که رسیدگی به وضعیت افغانستان به ویژه نابودی گروه های تروریستی در این کشور از برنامه های اصلی حکومتش می باشد.

McMaster-US-NSA-with-Pakistan-Sartaj-Aziz
آقای مک‌ماستر در سفرش به پاکستان گفته است که آن کشور برای تامین منافعش در افغانستان باید از راه دیپلماتیک اقدام کند

داعش و طالبان

قسمتی از سخنان آقای ماستر، در رابطه با داعش و طالبان بود که از آن ها به عنوان تهدیدهای امنیتی در برابر این کشور یاد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدارهایش با مقامات ارشد افغانستان علاوه بر این که گفت از حکومت و نیروهای امنیتی افغانستان حمایت های بیشتری صورت خواهد گرفت، از طالبان و داعش به عنوان تهدیدهایی علیه امنیت افغانستان و منطقه یاد کرد و از اراده جدی آمریکا برای مبارزه با این گروه ها و بازگرداندن امنیت به مردم افغانستان سخن گفت.

او گروه داعش را تهدیدی برای همه دانست و گفت که آمریکا وجود چنین گروهی را تحمل نخواهد کرد. بنابراین سربازان آمریکایی با نیروهای افغان در جنگی طولانی برای شکست این گروه به صورت مشترک کار می کنند.

او در قسمت دیگری از صحبت هایش از طالبان نیز یاد کرد و گفت که از آن عده که می خواهند به روند صلح بپیوندند استقبال می شود اما با صراحت گفت که آن هایی که دست از جنگ برنداشته و یا نمی خواهند صلح نمایند را باید در میدان های جنگ شکست داد.

این مقام آمریکایی گفته است که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی گروه های تروریستی علیه افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور و بخصوص قوای هوایی آن بیشتر از قبل، تجهیز و تقویت خواهد شد.

McMaster4
پس از آن که فرماندهان نظامی آمریکایی خواهان افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان شدند، آقای ترامپ برای تعیین سیاست و خط مشی حکومتش نسبت به این کشور، مشاور امنیت ملی اش را به کابل فرستاد

پیام روشن

پس از آن که فرماندهان نظامی آمریکایی خواهان افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان شدند، آقای ترامپ برای تعیین سیاست و خط مشی حکومتش نسبت به این کشور، مشاور امنیت ملی اش را به کابل فرستاد تا وضعیت موجود را از نزدیک بررسی کرده و به واشنگتن گزارش دهد؛ گزارشی که خطوط کلی سیاست آمریکا نسبت به آینده افغانستان را مشخص خواهد نمود.

سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به کابل دو روز پس از آن صورت گرفت که نظامیان آمریکایی برای حمله بر داعش از بزرگ ترین بمب  غیرهسته ای در ولایت ننگرهار استفاده کردند. مقامات آمریکایی گفته بودند که حضور این گروه را در افغانستان تحمل نخواهند کرد.

داکتر جعفر مهدوی نماینده مجلس افغانستان به خبرنامه می گوید که اقدامات اخیر آمریکا، نشان دهنده آن است که نسبت به وضعیت موجود در افغانستان به شدت نگران هستند.

به گفته آقای مهدوی، با  توجه به مشکلاتی که رییس جمهور آمریکا در داخل و خارج از این کشور دارد، در صدد این است که با موج جدیدی از ناکامی در افغانستان روبرو شود و منافع آمریکا در این منطقه را با خطر روبرو سازد.

این نماینده مجلس معتقد است که آمریکایی ها با پرتاب بمب غیرهسته ای در ننگرهار علیه داعش و فرستادن مشاور امنیت ملی شان به کابل “نشان دادند که حضورشان در افغانستان جدی خواهد بود و به راحتی میدان را ترک نخواهند کرد.”

MP-Jaffar-Mahdawi
داکتر جعفر مهدوی نماینده مجلس افغانستان: آمریکا نسبت به وضعیت موجود در افغانستان به شدت نگران است

مبارزه با فساد

اگرچه مشاور امنیت ملی آمریکا در سفر به کابل، حکومت وحدت ملی را شریکی قابل اعتماد برای آمریکا خوانده و بر ادامه حمایت ها از حکومت افغانستان تاکید کرده است اما در مقابل به موضوعاتی مانند مبارزه با فساد اداری و انجام اصلاحات در نهادهای این کشور انگشت گذاشته و خواهان تمرکز بیشتر رهبران حکومت وحدت ملی در این موارد شده است.

به باور کارشناسان افغانستان اقدامات کابل در باره موضوعات مطرح شده از سوی آمریکا و سایر کشورهای حمایت کننده افغانستان در زمینه ایجاد اصلاحات و مبارزه با فساد، به اعتماد و حمایت بیشتر از افغانستان منجر شود؛ حمایتی که افغانستان برای فایق آمدن بر مشکلات فراوان کنونی، به آن نیازمند است.

فشار بر پاکستان

آقای مک ماستر مشاور امنیت ملی آمریکا نیز هم چون بسیاری دیگر از مقامات این کشور، از اراده جدی کشورش در مبارزه با گروه های تروریستی سخن گفت.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به کشورهای روسیه و پاکستان، از آن ها خواست تا در امور افغانستان نقشی سازنده داشته باشند و با حمایت های شان از طالبان، جنگ در این کشور را طولانی نسازند.

اما این سخنان هر چند صریح این مقام آمریکایی با واکنش های متفاوت در داخل افغانستان مواجه شده است.

شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان
شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان افغانستان

شکیبا هاشمی نماینده قندهار در مجلس افغانستان معتقد است که آمریکا برای از بین بردن گروه های تروریستی و اعمال فشار بر پاکستان برای دست برداشتن از حمایت گروه های تروریستی، اراده ای جدی ندارند.

او به خبرنامه گفت که تلاش های حکومت افغانستان برای مقابله با این گروه ها و هم چنین تحت فشار قرار دادن پاکستانی ها، تا زمانی که در سطح جهانی و بخصوص در میان مقامات آمریکایی اراده ای برای پایان دادن به جنگ در این کشور شکل نگیرد، نتیجه ای نخواهد داشت.

برخی از کارشناسان مسایل افغانستان نیز نگاه این چنینی دارند. باور غالب در فضای سیاسی این کشور بر این است که جنگ در افغانستان دارای حمایت های بیرونی است و تا زمانی که بر پایگاه های تروریستان در خارج از افغانستان متمرکز نشود، با انجام حملاتی همانند آنچه که در ننگرهار صورت گرفت، نمی توان به تامین امنیت و نابودی گروه های تروریستی در افغانستان امیدوار بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان