حاشیه‌های بمب مادر؛ حامد کرزی، تصمیم سوم و اعلام ایستادگی تا خروج آمریکا از افغانستان

رییس‌جمهور سابق افغانستان طی یک سخنرانی ضمن محکومیت عملیات هوایی دو روز قبلِ نیروهای آمریکایی بر پناه‌گاه‌های داعشیان در این کشور اظهارات بی سابقه ای را در باره آینده موضع گیری اش در قبال آمریکا بیان کرد.

آقای کرزی در نشست حزب محور ملی که درباره خط مرزی دیورند برگزار شده بود، همزمان با آن که این مرز را غیرقانونی خواند، مدعی شد که آمریکا در افغانستان بمب هسته‌ای استفاده کرده است. او حمله‌ی هوایی نیروهای آمریکایی بر پناهگاه‌های داعشیان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار – ولایت هم‌مرز با پاکستان – را توهین به عزت افغانستان دانست و گفت “خاک افغانستان را هیچ در نظر گرفته‌اند؟ یعنی اینقدر این خاک بی‌صاحب است که آمریکا بخواهد برای خود تصمیم بگیرد و این‌طور تهاجم، ظلم و وحشت‌افکنی کند؟”.

حرف‌های جنجال‌برانگیز آقای کرزی در حالی بیان می‌شود که روزنامه‌ی آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی نیروهای ائتلاف نوشته است که بمب دومی – از این نوع – نیز در اختیار آنان قرار داده شده و از احتمال استفاده دومین بمب بزرگ نیز گزارش داده است.

اندکی پس از این اظهارات آقای کرزی، صحفه تویتر ارگ ریاست جمهوری در تویتی کوتاهی به صورت غیرمستقیم به او واکنش نشان داده و گفته است که هر شهروند افغان حق دارد تا نظرش را بیان کند.

تصمیم سوم

حامد کرزی در اظهارات امروزش گفت که او تاکنون 3 بار در زندگی اش تصامیم بزرگی گرفته است؛ بار اول در دوران تحصیل در هند بوده که از 2 دختر هندی شنیده که شوروی سابق به افغانستان حمله کرده است. کرزی افزود که با شنیدن این خبر به افغانستان مراجعت کرده و به مجاهدین پیوسته و برای آزادی کشور خود مبارزه کرده است.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان تصریح کرد “بار دوم هنگامی بود که از «ملا ربانی» شخص شماره دوم گروه طالبان شنیدم که گفت که ما دیگر صاحب این خاک نیستیم و خارجی ها خاک ما را تسخیر کرده اند. من تصمیم گرفتم در مقابل اشغال نامرئی و پنهان پاکستان توسط طالبان با ریش و دستار بایستم و کشورم را نجات دهم و این کار را نیز انجام دادم.”

کرزی ادامه داد “بار سوم نیز هنگامی بود که در جریان آزمایش مهلک‌ترین و خطرناک‌ترین بمب آمریکا در ننگرهار قرار گرفتم و تصمیم گرفتم تا این کشور را از چنگ ظلم و وحشت آنان (آمریکا) نجات دهم.”

obama-karzai
کرزی گفت که تصمیم قاطع گرفته است تا آمریکا را از خاک افغانستان بیرون کند

او در ادامه تصریح کرد که تصمیم قاطع گرفته است تا آمریکا را از خاک افغانستان بیرون کند.

آقای کرزی همچنان گفت که خاک افغانستان شاهد مهلک‌ترین آزمایش‌های تسلیحاتی آمریکا بوده است.

کرزی پیش از این در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نیز این حمله را شدیداً محکوم کرده و نگاشته بود که به شدت پرتاب بزرگترین بمب غیراتمی توسط نیروهای امریکایی بر افغانستان را محکوم می‌کند.

با وجودی که این نشست بر محور موضع‌گیری‌ها بر سر خط مرزی دیورند گرفته شده بود اما کرزی به گونه‌ای بی‌سابقه‌ای بر آمریکا و سیاست‌های آن‌کشور در قبال افغانستان تاخت. او در رابطه به خط مرزی میان افغانستان و پاکستان فقط گفت که “اگر امروز دیورند را به پاکستان بدهیم، آن‌ها فردا از ما خواسته‌های بیشتری خواهند داشت.”

حکومت وحدت ملی

رییس جمهور سابق افغانستان در ادامه اعلام کرد که دیگر حکومت این کشور را نماینده‌ی خود و نماینده‌ی حاکمیت ملی این کشور نمی‌داند. او گفت که “من این حکومت را نماینده‌ی خود نمی‌دانم، نماینده‌ی آرمان‌های ملی نمی‌دانم، نماینده‌ی سرنوشت مردم نمی‌دانم.”؛ زیرا به گفته او آنان با اطلاع قبلی از وقوع این رویداد جلوگیری نکرده است.

این گفته‌های حامد کرزی اشاره‌ای به اعلامیه ارگ و موضع گیری روز گذشته‌ی دکتر عبدالله مبنی بر اطلاع قبلی از این حمله بود.

مادر بمب‌ها

ارتش آمریکا پنج شنبه شب هفته‌ی گذشته (24 ماه حمل 1396)، برای نخستین بار بزرگترین بمب غیرهسته‌ای خود را در ولسوالی اچین در ولایت شرقی ننگرهار، علیه گروه داعش استفاده کرد.

این بمب که به “مادر تمامی بمب‌ها” مشهور شده، قدرت تخریبی معادل انفجار 11 تن تی‌ان‌تی را دارد و گفته می‌شود بر مواضع و تونل‌های داعشیان در شرق افغانستان و در نزدیکی مرز پاکستان استفاده شده است.

این بمب در سال ۲۰۰۳ میلادی آزمایش‌ شد و قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای در جهان به‌ شمار می‌رود.

بمب 10 تنی به‌وسیله هواپیمای ترابری سی‌-۱۳۰ با چتر به زمین پرتاب می‌شود.

آدَم استامپ سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا در رابطه به انجام آن عملیات توسط نیروهای آن‌کشور، طی یک نشست خبری گفت که این نخستین‌بار است که ارتش آمریکا از این بمب استفاده می‌کند.

https://youtu.be/6SKLrfnz2xA

به گفته سخن‌گوی پنتاگون، این بمب در ولسوالی اچین در ولایت ننگرهار و حوالی ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی انداخته شد.

شان اسپایسر سخن‌گوی کاخ سفید نیز در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود به اولین موردی که اشاره کرد، استفاده از این بمب در افغانستان بود.

سخنگوی کاخ سفید گفت غارها و تونل‌هایی که هدف قرار گرفته از سوی شبه‌نظامیان داعش در منطقه برای حمله به نظامیان آمریکایی استفاده می‌شد. او افزود که از سوی آنان تدابیری اندیشیده شده که از تلفات غیرنظامیان در این حمله جلوگیری شود.

واکنش‌ها

بر اساس برآوردهای ارتش آمریکا، بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ جنگجوی گروه حکومت اسلامی در افغانستان به سر می‌برند که بسیاری از آن‌ها در ولایت ننگرهار مستقرند.

استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان واکنش‌های گسترده‌ای در محافل سیاسی داخلی و خارجی افغانستان داشته است.

پرتاب بمب مادر بر داعشیان درشت‌ترین مساله‌ای بود که امروز در مجلس نمایندگان مورد بحث صورت گرفت
پرتاب بمب مادر بر داعشیان درشت‌ترین مساله‌ای بود که امروز در مجلس نمایندگان مورد بحث صورت گرفت

ریاست جمهوری و ریاست اجرائی حکومت وحدت ملی روز گذشته (جمعه 25 ماه حمل 1396) از به‌کارگیری این بمب در کشورشان حمایت کردند و گفتند که این حمله با هماهنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان صورت گرفته است.
در جلسه‌ی مجلس نمایندگان افغانستان نیز این مساله، درشت‌ترین واکنش‌ها را در پی داشت. شماری از نمایندگان این کشور با پرتاب این بمب در ننگرهار مخالفت کردند و شماری دیگر نیز آن‌را برای مبارزه با گروه‌های تروریستی ضروری دانستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *