جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

بیش از 90 کشته؛ 7 نکته در باره جزئیات تلفات بمب مادر و تونل ها در ننگرهار

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

بر اساس تازه ترین آمار منتشر شده از سوی مقامات وزارت دفاع افغانستان، در حمله دو روز قبل نیروهای آمریکایی علیه داعش در ولسوالی اچین ننگرهار، بیش از 90 تن از افراد این گروه کشته شده اند.

روز پنج شنبه  24 حمل، مواضع گروه داعش در این ولسوالی با پرتاب یک بمب غیر هسته ای که به بمب مادر معروف است هدف قرار گرفت. آمارهای اولیه حاکی از کشته شدن 36 داعشی بود.

با توجه به بازتاب گسترده این حمله آمریکا علیه داعش، خبرنامه با ذکر آخرین اظهارات مقامات وزارت دفاع افغانستان، با تواب غورزنگ سخن گوی شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفتگویی کرده است که مهم ترین نکات آن در این گزارش آمده است.

https://youtu.be/6SKLrfnz2xA

94 کشته

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که در این منطقه 4 تونل وجود داشت که در تونل اول 22 داعشی، در تونل دوم 62 تن و در تونل سوم نیز 10 تن دیگر کشته شده اند که در مجموع 94 داعشی توسط این بمب کشته شده و تمامی تونل ها نیز تخریب گردیده است.

او هم چنین از کشته شدن 4 فرمانده ارشد داعش از جمله برادر حافظ سعید یکی از رهبران سابق این گروه در این حمله خبر می دهد.

حافظ سعید یکی از رهبران گروه داعش بود که سال گذشته توسط حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و در ولسوالی کوت ننگرهار کشته شد.

تصمیم مشترک

در همین حال تواب غورزنگ سخن گوی شورای امنیت ملی به خبرنامه می گوید که این حمله، بخشی از عملیات جاری حکومت و نیروهای نظامی افغانستان علیه گروه تروریستی داعش است.

تواب غورزنگ، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان
تواب غورزنگ، سخن‌گوی مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان

او گفت که حمله علیه داعش در ولسوالی اچین یک تصمیم مشترک میان مقامات افغانستان و آمریکا بود. بر اساس این تصمیم مشترک و با استفاده از این بمب قوی افراد داعش، تونل ها، مخفی گاه ها و راه روهای زیر زمینی این گروه را در دره مومند ولسوالی اچین از بین بردیم.

حملات بی نتیجه

آقای غورزنگ افزود “گروه داعش در این منطقه، تونل‌ها و پناه گاه‌هایی داشت که سه بار تلاش نیروهای امنیتی افغانستان برای از بین بردن تروریستان با استفاده از سلاح های متعارف، نتیجه ای نداشت و استحکامات داعش بسیار قوی بود.”

تواب غورزنگ تصریح کرد که به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا برای نابودی تونل ها و پناه گاه های داعش و افراد این گروه که در آنجا مخفی شده بودند، از این بمب استفاده شود.

isis
ننگرهار پایگاه اصلی گروه داعش در افغانستان است

شبکه ای از تونل ها

به گفته آقای غورزنگ، گروه داعش در دره مومند ولسوالی اچین از شبکه ای از تونل ها برای طراحی و انجام عملیات تروریستی استفاده می کرد. این تونل ها در زمان ها مختلف به وجود آمده و برخی از آن ها مربوط به سال های گذشته بود.

دو سال قبل وقتی افراد داعش وارد این دره شدند، خانواده هایی را که در آنجا زندگی می کردند وادار کردند تا خانه ها و محل زندگی شان را ترک کنند.

خارجی ها

سخن گوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که بیشتر کشته شده های داعش در این حمله، خارجی ها هستند. بیشترشان پاکستانی بوده و هم چنین از کشورهای آسیای مرکزی و برخی کشورهای عربی نیز افرادی بوده اند که در این تونل ها کشته شدند.

“آمار افرادی داعش که در این حمله از بین رفته اند در حال افزایش است. اما به یقین می توان گفت که هیچ غیرنظامی در این حمله آسیبی ندیده است.”

afghanistan-water-ghani
رئیس جمهور افغانستان گفته است که این حمله در هماهنگی با حکومت این کشور صورت گرفته است

داعش در ننگرهار

3 ولسوالی اچین، کوت و ده بالا مناطقی هستند که گروه داعش در آنجا حضور دارد و امنیت این منطقه را تهدید می کند. اما افغانستان با همکاری کشورهای متحد خود، آن گونه که پناه گاه اصلی این گروه در ولسوالی اچین را از بین برد، در هر جای دیگری که داعش حضور داشته باشد آن ها را نیز هدف قرار خواهد داد.

میدان آزمایش

سخن گوی شورای امنیت ملی افغانستان در مورد نگرانی های نمایندگان مجلس، از تبدیل شدن این کشور به میدان آزمایش سلاح می گوید که افغانستان به هیج وجه این چنین نخواهد شد.

آقای غورزنگ می گوید که افغانستان دارای دولت و نیروهایی است که از قلمرو و حاکمیت ملی این کشور دفاع می کنند.

با این حال او می گوید که افغانستان در عین حال با تهدید تروریزم روبرو می باشد. تهدیدی که به گفته غورزنگ کشورهای منطقه و متحدان بین المللی افغانستان برای مقابله با آن، به صورت مشترک با این کشور همکاری می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان