قربانیان جنگ؛ 11 غیرنظامی در انفجار ماین کنار جاده‌ای در هلمند کشته شد

منابع محلی در ولایت هلمند می گویند که بر اثر انفجار ماین کارگذاری شده توسط طالبان، 11 غیرنظامی کشته شده اند.

دفتر مطبوعاتی والی هلمند با انتشار اعلامیه ای گفته است موتر حامل این غیرنظامیان، شب گذشته در ولسوالی ناوه با یک ماین کنار جاده ای که توسط طالبان جاسازی شده بود برخورد کرده است.

در این اعلامیه گفته شده که تعدادی از کودکان و زنان نیز در این بین شامل هستند. این مقامات هم چنین گفته اند که نیروهای امنیتی در هلمند در حال پاک سازی این ولسوالی از وجود ماین هایی هستند که توسط طالبان در مناطق مختلف این ولسوالی جاسازی شده است.

مقامات محلی در هلمند گفته اند که گروه طالبان به دستور بیگانگان اقدام به ماین گذاری و تخریب زیربناها می کنند که در این میان، بیشترین آسیب به زنان و کودکان وارد می شود.

afghanistan-civilans-casualties
مقامات هلمند می‌گویند که کودکان و زنان نیز در این انفجار قربانی شده‌اند

نگرانی ها

ولایت هلمند در جنوب افغانستان یکی از مناطق ناامن این کشور است که در سال گذشته خورشیدی شاهد افزایش جنگ و حملات گسترده طالبان به مناطق مختلف از جمله شهر  لشکرگاه مرکز این ولایت بود.

پیش از این نیز دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان با انتشار اعلامیه ای گفته بود که از افزایش خشونت ها در ولایت هلمند و آسیب دیدن غیرنظامیان و بخصوص زنان و کودکان به شدت نگران است.

این سازمان با اشاره به قربانی شدن تعدادی از غیرنظامیان در ولایت نا امن هلمند، بار دیگر از گروه های درگیر خواست که “تمامی اقدامات لازم را برای حفاظت از جان غیرنظامیان انجام دهند.”

United-nations
پیش از این نیز سازمان ملل متحد تلفات غیرنظامیان در هلمند را نگران کننده خوانده بود

افزایش بی سابقه

سازمان ملل متحد پیش از این، از افزایش بی سابقه تلفات غیرنظامیان در سال 2016 میلادی خبر داده بود.

براساس گزارش این نهاد در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۱۴۱۸ غیرنظامی در منازعات مسلحانه قربانی شده که در این میان ۳۴۹۸ تن کشته و ۷۹۲۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

این گزارش یوناما افزایش ۳٫۷ درصدی تلفات غیرنظامیان نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی را نشان می‌دهد.

قربانیان اصلی

در سال 2016 میلادی، بیشترین قربانیان جنگ در افغانستان مربوط به زنان و کودکان بوده است.

در این سال، ۹۳۲ کودک کشته شده و ۲۵۸۹ تن دیگر نیز زخم برداشته اند. این آمار از افزایش ۲۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی حکایت می‌کند که در نوع خود بی‌سابقه بوده است.

civilian
در سال 2016 میلادی زنان و کودکان قربانیان اصلی جنگ در افغانستان بودند

هم چنین بر اساس گزارش دفتر سازمان ملل، در سال گذشته میلادی بر اثر شدت یافتن جنگ ها، بیش از 340 زن کشته شده و نزدیک به 900 تن دیگر نیز زخمی شدند.

این نهاد، مخالفان مسلح دولت افغانستان را مسوول اصلی تلفات غیرنظامیان قلمداد کرده است. مقامات سازمان ملل گفته بودند که مخالفان مسلح دولت افغانستان، مسوول ۶۱ درصد از تلفات غیر نظامیان در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *