مثلث ترور؛ طالبان، داعش و حقانی تهدیدات اول امنیت افغانستان

از میان 20 گروه تروریستی که در مقابل حکومت افغانستان می جنگند، گروه های طالبان، داعش و شبکه حقانی بزرگ ترین تهدیدهای امنیتی علیه این کشور محسوب می شوند و نسبت به دیگر گروه ها از فعالیت بیشتری برخوردارند.

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع به خبرنامه گفت که این سه گروه، در کنار دیگر گروه های تروریستی قرار دارند که از سوی نهادهای استخباراتی کشورهای منطقه حمایت می شوند و در مقابل حکومت افغانستان می جنگند.

آقای وزیری تاکید کرد که هیچ کدام از این گروه های 20 گانه، در داخل افغانستان مراکز و پایگاه آموزشی ندارند، بل که در آن سوی خط دیورند و در خاک افغانستان دارای پایگاه هستند.

طالبان

این گروه یکی از تهدیدهای عمده علیه امنیت افغانستان است که پس از سال 2001 میلادی، 16 سال گذشته را نیز با جنگ در مقابل افغانستان سپری کرده است.

سخن گوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که طالبان در مناطق مختلف افغانستان حضور و فعالیت دارد و در همکاری و هم سویی با دیگر گروه های تروریستی، در جهت تداوم جنگ و ناامنی در افغانستان حرکت می کند.

ارزگان، هرات، غزنی، پکتیا، قندوز، میدان وردک، لغمان، بادغیس، قندهار، سرپل، هلمند، فراه و بلخ از ولایت هایی بوده اند که در روزهای گذشته شاهد هدف قرار گرفتن گروه طالبان از سوی هوا نیرو و سربازان زمینی افغان بوده و در نتیجه آن تعداد زیادی از شورشیان و از جمله برخی فرماندهان شان کشته شده اند.

https://twitter.com/ResoluteSupport/status/844969722793873408?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=http%3A%2F%2Fkhabarnama.net%2Fblog%2F2017%2F03%2F26%2Ffarah-helmand-and-herat-security-situations%2F

با توجه به میزان حملات سال گذشته طالبان به ولایت های مختلف و نام بردن از سال جاری به عنوان سالی سخت و هم چنین سپری شدن فصل سرما، انتظار می رود حملات طالبان به مناطق مختلف، پس از چند ماه، دوباره شدت یابد.

سال گذشته نیز این گروه حملات گسترده ای به مراکز ولایت های هلمند، فراه، ارزگان و قندوز انجام داد. شهر قندوز  به مدت 10 روز در اختیار طالبان بود اما با وجود تمرکز و حملات گسترده، این گروه نتوانست به مراکز شهرهای لشکرگاه، فراه و ترینکوت دست یابد. با این حال، هنوز تهدیدهای خود علیه این سه شهر بزرگ افغانستان را حفظ کرده و در این مناطق حضور گسترده ای دارند.

به عنوان نمونه از 14 ولسوالی در هلمند، مراکز 6 ولسوالی به گفته مقامات محلی در کنترل طالبان است و در دیگر مناطق این ولایت نیز حضور دارند. به همین ترتیب گزارش شده که افراد طالبان در ولایت های مختلف نیز مناطقی را در اختیار دارند و از آن به عنوان مراکز عملیاتی خویش برای ناامن ساختن دیگر نقاط این کشور استفاده می نمایند.

مطلب مشابه: استراتژی خونبار؛ طالبان جنگ جبهه‌یی را در افغانستان دنبال می‌کنند

در کنار حملات انتحاری و انفجاری که شورشیان در طول این سال ها انجام داده و جان بسیاری از شهروندان افغان را گرفته، از طریق تخریب زیرساخت ها و زیربناها نیز به حکومت و مردم افغانستان خسارت ها و آسیب های مالی فراوانی رسانده است.

حکومت افغانستان در سال گذشته اعلام کرده بود که این گروه تنها در دو ماه، با تخریب زیرساخت ها و زیر بناهای افغانستان بیش از دو میلیارد افغانی، به این کشور خسارت مالی وارد کرده است.

فرماندهان کشته شده

همزمان با این تحولات، وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن فرماندهان محلی گروه طالبان در دو روز گذشته در ولایت های لغمان، قندهار، سرپل، غزنی و فاریاب خبر داده است.

قول اردوی 209 شاهین نیز با انتشار اعلامیه ای گفته که در 24 ساعت گذشته، 50 طالب به شمول 8 فرمانده محلی این گروه در ولایت های فاریاب، سرپل و قندوز کشته شده اند.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز از دستگیری برادر عبدالسلام والی خود خوانده این گروه برای قندوز که یک ماه قبل کشته شد خبر داده است. در اعلامیه ی این ریاست آمده است که طالبان در حال فرار از ولایت قندوز هستند. این ریاست هم چنین گفته که کشته شدن عبدالسلام که رهبری عملیات های طالبان در قندوز را برعهده داشت، موجب پراکندگی در میان نیروهای طالبان در این ولایت شده است.

حمله نیروهای امنیتی به فرماندهان و افراد وابسته به طالبان در سراسر این کشور در حالی ادامه دارد که روز گذشته نیز، برخی رسانه های محلی افغانستان از کشته شدن هیبت الله آخوند زاده رهبر گروه طالبان در اثر مسومیت خبر دادند. او سومین رهبر گروه طالبان پس از ملا عمر و ملا اختر منصور بود که به رهبری این گروه رسید. ملا اختر منصور نیز یک سال قبل در خاک پاکستان هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. مقامات افغانستان همواره پاکستان را متهم به حمایت و تمویل این گروه نموده اند که کشته شدن این فرمانده طالبان در خاک این کشور نیز، بر صحت گفته های مقامات افغانستان مهر تایید می گذارد.

داعش

داعش گروه دیگری است که از سوی مقامات امنیتی افغانستان تهدید جدی علیه امنیت ملی این کشور دانسته می شود. این گروه از دو سال قبل فعالیت هایش را در مناطق مختلف آغاز کرد. اگرچه در ابتدا فعالیت گروه داعش در این کشور جدی گرفته نمی شد اما اخیرا با گسترش فعالیت های آن بخصوص در ولایت شرقی ننگرهار و سپس هشدار جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، زنگ خطر در مورد داعش در افغانستان به صدا در آمده است.

جنرال دوستم گفته بود که این گروه قصد دارد در بهار سال جاری، شمار زیادی از نیروهایش را در ولایت های شمالی افغانستان جابجا سازد و این کار نیز توسط برخی حلقات استخباراتی در پاکستان طراحی شده است.

سفر جنرال دوستم برای رهبری جنگ در شمال افغانستان

اگر چه رییس جمهور اشرف غنی در حوت سال ۱۳۹۴ در مراسم افتتاح سال ششم کاری پارلمان افغانستان گفته بود که داعش در افغانستان شکست خورده است اما این گروه فعالیت خود را بیشتر ساخته و نگرانی ها از حضور آن از مرزهای افغانستان نیز فراتر رفته است. اخیرا کشورهای آسیای میانه و روسیه اعلام کرده اند که به شدت نگران فعالیت های داعش در افغانستان می باشند.

روسیه گروه داعش را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می داند و گفته است که برای مقابله با این تهدید، با گروه طالبان ارتباط برقرار کرده است. اگر چه روس ها گفته اند که این ارتباط به منظور کشاندن طالبان به میز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان است اما بسیاری ها از تبدیل شدن خاک افغانستان به میدان رقابت میان قدرت های منطقه و غربی نگران هستند.

مطلب مشابه: تضعیف داعش در ننگرهار؛ هشدار ناتو و نگرانی از فعالیت داعش در ۳ ولایت دیگر افغانستان 

حضور گسترده داعش در ولایتی مانند ننگرهار در شرق افغانستان و هم چنین انجام برخی حملات پراکنده در دیگر ولایت ها، خطرهای این گروه را برای افغانستان جدی تر ساخت تا آنجا که در برنامه امنیتی 4 ساله افغانستان از داعش به عنوان دشمن درجه اول نام برده شد.

کارخانه تولید داعش

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه گفت که در یک هفته گذشته 132 تن از افراد داعش در ننگرهار کشته شده اند.

او تاکید کرد که در ماه های گذشته و با شدت یافتن حملات علیه داعش در ولایت شرقی ننگرهار، این گروه به شدت تضعیف شده است.

آقای وزیری تصریح کرد که داعش قصد داشت ولایت ننگرهار را به پایگاه منطقه ای خود تبدیل کند اما با حملات گسترده نیروهای امنیتی افغانستان و ماموریت حمایت قاطع، این گروه بسیاری از مراکز خود را از دست داده و اکنون نیز هدف حملات گسترده زمینی و هوایی قرار دارد.

ظاهر قدیر، نماینده مردم ننگرهار در مجلس نمایندگان افغانستان نسبت به قدرت یافتن گروه داعش هشدار داده و گفته بود که ننگرهار تبدیل به کارخانه تولید داعش شده است

ولسوالی های اچین، کوت، شینوار، پچیراگام و هسکه مینه از مناطقی هستند که داعش با وجود حملاتی که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته، حضور دارند.

ظاهر قدیر نماینده ننگرهار در مجلس افغانستان نیز، نسبت به قدرت یافتن این گروه هشدار داده و گفته بود که این ولایت تبدیل به کارخانه تولید داعش شده است. او گفته بود این گروه می تواند امنیت ولایت های شرقی و شمالی افغانستان را مورد تهدید قرار دهد.

با وجود به حملات گسترده ای که علیه این گروه صورت گرفته است اما ننگرهار هم چنان از مراکز اصلی داعش در افغانستان به شمار می رود.

با این حال آقای وزیری از ولایت های کنر، سرپل، جوزجان و زابل به عنوان مناطقی نام می برد که داعش در آنجا حضور دارند، اگرچه به گفته او، این حضور پر رنگ و نگران کننده نیست. اما تجربه ورود داعش به افغانستان و ولایت ننگرهار، نشان می دهد که حضور هر چند پراکنده داعش در این مناطق را باید جدی گرفت و نگران گسترش آن بود.

نفوذ در پایتخت

علاوه بر ولایت های نام برده، گروه داعش در کمتر از یک سال گذشته چندین حمله انفجاری و انتحاری در مرکز شهر کابل انجام داده است.

آخرین حمله این گروه در کابل، روز گذشته در مقابل وزارت دفاع افغانستان صورت گرفت که در نتیجه 5 تن کشته شده و 3 تن دیگر زخمی شدند.

هدف قرار دادن تظاهرات جنبش روشنایی، حمله بر مراسم عزاداری شب عاشورا در زیارت سخی و حمله بر مراسم مذهبی شیعیان در مسجد باقر العلوم مواردی دیگر از حملات این گروه در شهر کابل است که در نتیجه آن صد ها تن کشته و زخمی شدند.

پس از این حملات بود که ریاست عمومی امنیت ملی از بازداشت یک گروه 10 نفره داعش در شهر کابل خبر داد که علاوه بر مسوولیت جلب و جذب اعضای جدید، قصد داشتند تا برخی مراکز علمی و مذهبی وابسته به شیعیان را نیز هدف حملات تروریستی قرار دهند.

نمایی پس از حمله بر عزاداران در زیارت سخی

ریاست امنیت ملی افغانستان گفته بود که این گروه وظیفه داشت تا با شناسایی مساجد مشهور و پرنفوذ اهل تشیع و انجام حملات انتحاری و انفجاری، به منظور ایجاد نفاق میان مذاهب شیعه و سنی در کابل فعالیت کند.

سال شکست داعش

در همین حال مقامات ناتو گفته اند که سال 96، سال شکست داعش در افغانستان خواهد بود.

ویلیام سلاوین سخن گوی ماموریت حمایت قاطع در روزهای اخیر گفته است که “حملات زمینی و هوایی نیروهای افغان و ناتو در سال ۹۶ نیز با جدیت ادامه خواهد یافت و شکست این گروه در افغانستان هدف ماست.”

این سخن گوی ماموریت حمایت قاطع تاکید کرد که افغانستان مکان امنی برای گروه داعش نخواهد بود. او خطاب به جنگجویان این گروه گفت که “پیام ما به آن افراد گروه داعش که بعد از شکست در دیگر نقاط جهان به فکر آمدن به افغانستان هستند این است که در صورت ورود به افغانستان کشته و یا دستگیر خواهید شد.”

به گفته آقای سلاوین، گروه داعش دو سوم مناطق تحت کنترل خود را از دست داده و ۵۰ درصد از جنگجویان این گروه نیز کشته شده اند.

مطلب مشابه: دو دهه بعد؛ بازگشت القاعده، مثلث ترور و میزبانی طالبان

با این حال خبر دستگیری فرد وابسته به گروه داعش در ولایت قندهار در جنوب افغانستان، که مسوولیت سربازگیری برای این گروه را داشته است، نشان از تمایل داعش برای نفوذ و فعالیت در ولایت های ناامن دیگر از جمله جنوب افغانستان دارد.

مقامات محلی در قندهار، اوایل هفته جاری از دستگیری این فرد در شهر قندهار خبر دادند. پیش از این از حضور گروه داعش در قندهار گزارشی منتشر نشده بود.

گروه سومی که در فهرست 20 گروه تروریستی اعلام شده از سوی مقامات افغانستان قرار گرفته است، شبکه حقانی است / عکس از وب‌سایت بی بی سی فارسی

شبکه حقانی

گروه سومی که در فهرست 20 گروه تروریستی اعلام شده از سوی مقامات افغانستان قرار گرفته است، شبکه حقانی است که اخیرا به گفته مقامات وزارت دفاع در مناطق جنوبی و شرقی افغانستان فعالیت دارند و مراکز اصلی این گروه در مناطق وزیرستان شمالی است.

این گروه توسط جلال الدین حقانی پایه گذاری شد و پس از مرگ او پسرش سراج الدین حقانی به رهبری این گروه رسید.

شبکه حقانی که اکنون بخشی از طالبان است و سراج حقانی معاون دوم رهبر طالبان اعلام شده، در سال های گذشته مسوول انجام بسیاری از حملات انفجاری و انتحاری بود که در مناطق مختلف افغانستان صورت می گرفت. این حملات شامل حمله بر هتل انتر کانتیننتال در کابل و حمله بر ریاست محافظت از رجال برجسته می شود که بر اثر آن ده ها تن کشته و زخمی شدند.

دست داشتن این گروه در بسیاری از حملات تروریستی در سال های گذشته به اندازه ای بود که مقامات امنیت ملی افغانستان از آن به عنوان ” بدترین و قوی ترین شبکه تروریستی” نام می بردند چرا که به گفته مقامات افغانستان، شبکه حقانی رابطه نزدیکی با گروه های تروریستی پاکستانی داشته و هم چنین بیشترین افراد انتحاری نیز در اختیار این گروه بود.

مقامات سازمان ملل متحد این گروه را در سال 2012 میلادی در فهرست تحریم های خود قرار دادند و گفتند که شبکه حقانی مسئولیت بسیاری از حمله‌های مرگبار را در افغانستان بر عهده دارد. با این حال به نظر می رسد که از شدت فعالیت های این گروه در سال های اخیر کاسته شده است.

NDS captured terrorists
دو روز قبل ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از خنثی نمودن دو حمله شبکه حقانی در ولایت های پروان و ننگرهار خبر داده بود

طرح حملات انتحاری

دو روز قبل ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از خنثی نمودن دو حمله شبکه حقانی در ولایت های پروان و ننگرهار خبر داده بود.

امنیت ملی افغانستان گفته بود که افراد وابسته به شبکه حقانی قصد داشتند تا با انفجار موتر بمب گذاری شده و  چندین حمله کننده انتحاری، بر ساختمان ولایت پروان حمله کنند. در این رابطه دو تن از افراد وابسته به شبکه حقانی در شهر کابل دستگیر شدند.

مطلب مشابه: فراه، هلمند و هرات؛ مثلث جنوب غربی، سایه سنگین تروریزم-مواد مخدر و نیاز به حمایت کابل

به گفته این ریاست، افراد دستگیر شده طراح و مسوول اجرای حمله انتحاری دیگری بودند که قرار بود پس از پروان در ولایت ننگرهار توسط این شبکه صورت گیرد.

مقامات ریاست امنیت ملی افغانستان گفته اند که این افراد نیز در آن سوی خط دیورند و از سوی مقامات پاکستان، مامور انجام این حملات شده بودند.

با این حال مقامات وزارت دفاع افغانستان در کنار این سه گروه یاد شده، از گروه های دیگری مانند القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، لشکر طیبه، جیش محمد، لشکر جهنگوی و دیگر گروه های وابسته به کشورهای آسیای میانه یاد می کنند که به گففته آن ها، با حمایت سازمان های استخباراتی منطقه در افغانستان می جنگند.

علی شهیر و سرور سروش همکاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *