داعش: هیبت‌الله رهبر گروه طالبان در نتیجه‌ی مسمومیت کشته شده است

توسطعبدالله رحمانی

فروردین ۲۳, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

یکی از رسانه‌های محلی افغانستان مدعی شده که نامه‌ای در اختیار آنان قرار گرفته و در آن گروه داعش مدعی شده که هیبت الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در نتیجه‌ی مسمومیت کشته شده است.

تلویزیون یک در ادامه به اقتباس از آن نامه، نگاشته است که “از مدتی به این سو میان رهبران غلام و نااهل طالبان بر سر تقسیم مادیات و قوم پرستی اختلاف‌های شدید به وجود آمده است و در نتیجه هیبت الله رهبر این گروه توسط دوستانش مسموم و سپس به قتل رسیده است.”

یک در ادامه نوشته که در این نامه همچنین آمده است که گروه طالبان مرگ هیبت‌الله را مانند سایر رهبران‌شان پنهان کرده است.

این رسانه‌ی محلی افغانستان در بخش دیگر از گزارش خود مبنی بر کشته شدن بلندپایه ترین مقام طالب نوشته است که منابع حکومتی این کشور نیز تاکید دارند که “هیبت الله ماه هاست که ناپدید بوده و حتا در مناسبت ها نیز تا کنون پیامی نداده است.”

یک از منبعی که نام نبرده افزوده است که “غیابت دوامدار رهبر گروه طالبان نشان می‌دهد که ممکن به او آسیب رسیده باشد.”

به گفته‌ی آنان تا اکنون در نتیجه‌ی درگیری‌ها میان گروه طالبان و داعش در بخش‌هایی از افغانستان بیش از ده‌ تن به شمول فرمانده‌هان هر دو طرف کشته شده‌اند.

رهبر سوم

هیبت الله آخنده زاده سومین رهبر گروه طالبان است. پیش از او اختر محمد منصور در نتیجه‌ی حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین آمریکا در خاک پاکستان کشته شد و مرگ محمد عمر، نخستن رهبر طالبان، دو سال پس از مردنش اعلام شد. دلیل مرگ محمد عمر هنوز معلوم نیست.

ملا اخترمحمد منصور پس از کشته‌شدن ملا محمد عمر حدود دو سال پیش به رهبری گروه طالبان انتخاب شد و در دوران رهبری او خونبارترین حملات انتحاری در افغانستان انجام شد. دو حمله در کابل، سقوط شهر قندز برای چند روز، تشدید جنگ در شمال افغانستان و موارد مختلف خشونت در جنوب و شرق این کشور همه نتیجه رهبری ملا اختر منصور بوده است.

اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان

گروه طالبان پس از چهار روز، با نشر اعلامیه‌ای کشته‌شدن ملا اختر محمد منصور را تأیید کرد و به او لقب “شهید امیر المومنین” را داد. این گروه در اعلامیه‌ی گفته بود که پس از برگزاری مجلسی که اعتبار شرعی را دارا بوده،  مولوی هیبت الله آخندزاده را به عنوان رهبر جدید خود انتخاب کرده اند.

مولوی هیبت الله آخندزاده اصالت قندهاری داشته است. او یک مدرسه دینی را نیز در ایالت بلوچستان پاکستان مدیریت می‌کرد و در زمان طالبان به عنوان معاون محکمه نظامی این گروه کار کرده است.

بر اساس گزارش‌ها رهبران گروه طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند و دو رهبر قبلی این گروه نیز در آن کشور از بین رفته اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *