جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

افغانستان و قزاقستان؛ آستانه، جایگزینی اسلام آباد و تسلط بر بخشی از بازارهای داخلی

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌ها در اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که حجم تجاری این کشور با قزاقستان گسترش یافته به و 437 میلیون دالر رسیده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان اعلام کرده‌ که صادرات این کشور به قزاقستان از 9میلیون دالر در سال گذشته به 11 میلیون دالر درسال جاری میلادی رسیده است. همزمان با این حجم واردات افغانستان نیز از  قزاقستان افزایش داشته و به ۴۲۶ میلیون دالر رسیده است.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به خبرنامه گفت که قزاقستان بدیل خوبی برای کشورهای است که برای افغانستان در برخی موارد مثل ترانزیت، مشکل ایجاد می‌کند.

اقای پسرلی تاکید کرد که افغانستان تلاش دارد در سه حوزه ترانزیت، سرمایه‌گذاری و تجارت با قزاقستان گفت‌وگوهای بیشتری نماید.

صادرات عمده افغانستان به قزاقستان سنگ مرمر، تولیدات کشاورزی، میوه خشک و قالی اعلام شده‌ است. افغانستان نیز از قزاقستان مواد سوخت، آرد، گاز، آهن و دارو وارد می‌کند.

ACCI 3
جریان کنفرانس توسعه‌ی تجارتی افغانستان-قزاقستان / عکس: اتاق تجارت و صنایع افغانستان

از سوی هم به گفته‌ی انور اسماعیل‌اوف نماینده بازرگانان قزاقستان ۴۴ شرکت سرمایه‌گذاری قزاقستانی به ازرش ۳۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این وجود مقام‌های افغان گفته اند که آنان در تلاش‌اند تا توجه این کشور را برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن و زراعت نیز جلب کند.

در عین حال با به میان آمدن تنش‌های سیاسی میان افغانستان و پاکستان، »دنمقام‌های اداره احصاییه مرکزی افغانستان می‌گویند که محصولات و مواد خوراکی قزاقی از جمله آرد این کشور بخش عمده‌ی بازار افغانستان را در اختیار گرفته است.

حلقه‌ی وصل

به باور مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان، قزاقستان حلقه مهم برای اتصال این کشور به چین و روسیه به حساب می‌آید و کابل از این طریق به دریای سیاه وصل خواهد شد.

بر همین اساس، در نشست مشترک بازرگانان افغانستان و قزاقستان که روز گذشته در کابل برگزار شد، مقام‌های افغانستان اعلام کردند که در صدد توسعه روابط تجاری با قزاقستان می‌باشند و می‌خواهند تا آستانه به مسیر بازرگانی افغانستان به کشورهای چین و روسیه تبدیل شود.

مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که قزاقستان حلقه‌ی خوبی برای وصل افغانستان به کشورهای روسیه و چین می‌باشد
مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که قزاقستان مسیر مناسب برای وصل افغانستان به کشورهای روسیه و چین می‌باشد / عکس: اتاق تجارت و صنایع افغانستان

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این زمینه به خبرنامه گفت که کابل در تلاش است تا با گسترش روابط تجاری با قزاقستان بازار بدیل قابل اعتماد برای محصولات و مواد خوراکی پاکستان پیدا نماید.

آقای پسرلی تاکید کرد که “موقعیت افغانستان نیز برای قزاقستان استراتژیک می‌باشد و این کشور می‌خواهد از طریق افغانستان به کشورهای جنوب آسیا وصل شود.”

از سوی هم اومِرتای باتیموف سفیر قزاقستان در افغانستان در سال 2014 در مصاحبه ای با روزنامه اطلاعات روز گفته بود که ” افغانستان قلب آسیا است و این کشور، برای قزاقستان خیلی اهمیت دارد. در زمینه‌ی اقتصاد، تجارت و ترانزیت ما می‌توانیم همکاران خوبی برای هم‌دیگر باشیم. اقلامی که در قزاقستان تولید می‌شود، افغانستان به آن نیاز دار‌د و برعکس، اقلامی که در افغانستان تولید می‌شود قزاقستان به آن نیاز دارد…. دو کشور یک ارتباط محکم در تمام زمینه‌ها و به‌خصوص زمینه‌های اقتصادی داشته باشند.”

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که با احداث راه لاجورد که افغانستان را به کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند، زمینه تجارت با این کشورها بیشتر خواهد شد.

کار ساخت راه آهن بین افغانستان – ترکمنستان و قزاقستان در جریان است و قرار است که در ماه اگست سال جاری میلادی این ساخت مسیر راه آهن تا بندر آقینه در ولایت فاریاب تکمیل شود.

مقام‌های افعانستان می‌گویند که با احداث راه لاجورد، روابط این کشور با ممالک آسیای میانه کسترش خواهد یافت
مقام‌های افعانستان می‌گویند که با آغاز به کار راه لاجورد، روابط این کشور با آسیای میانه گسترش خواهد یافت

با این وجود قزاقستان برای اولین بار در تاریخ افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی نمایندگی اتاق تجارت و صنایع این کشور در کابل آغاز به کار کرد.

روابط دوستانه

قزاقستان و افغانستان در دوره‌های مختلف همواره روابط دوستانه داشته است. نقش قزاقستان در كنفرانس بن، پروسه استانبول،‌ كنفرانس همكاري‌هاي منطقه‌اي براي افغانستان (RECCA)، اجلاس سران ناتو در شيكاگو، كنفرانس توكيو، نشست وزرای امورخارجه پروسه استانبول درآلماتا و سایر کنفرانس های بین المللی برای افغانستان، نشان‌گر روابط دوستی این کشور با افغانستان می‌باشد.

قزاقستان در بخش کمک‌های بشردوستانه و پروژه‌های نوسازی در افغانستان نیز فعالیت داشته است. این کشور تمویل پروژه بازسازی شیرخان بندر، ساخت مکاتبی در ولسوالی دره سوف ولایت سمنگان و ساخت بیمارستانی در ولسوالی ورس ولایت بامیان نیز انجام داده است؛ فعالیت های که در حوزه بازسازی و نوسازی از سوی یکی از کشورهای آسیایی مرکزی مهم پنداشته می‌شود.

از سوی هم قزاقستان به‌صورت سالانه کمک‌هایی بشردوستانه از جمله در بخش غذا، لباس زمستانی و موارد دیگر را برای مردم آسیب دیده در افغانستان انجام داده است. در سال 2014میلادی، این کشور ۴۹ واگن کمک غذایی و لباس به آسیب‌دیدگان سیلاب ها در ولایت‌های شمالی جوزجان و بدخشان توزیع نمود.

afghanista-in-shanghai-summit with Qazaq
قزاقستان حدود 50میلیون دالر را در بخش بورس‌های تحصیلی به افغانستان کمک کرده است

کمک‌های دیگر این کشور به افغانستان در بخش آموزش و پرورش می‌باشد. وزارت تحصیلات عالی قزاقستان ‌در سال ۲۰۰۹ ‌میلادی یک قرارداد آموزش های عالی ‌را با وزارت تحصیلات عالی افغانستان امضا نمود. میزان این کمک بشردوستانه، ۵۰ میلیون دالر بود. این قرارداد شامل هزار بورسیه‌ی تحصیلی به دانشجویان افغانستان می‌شود.

بر اساس آخرین آمار که در سال 2014 از سوی مقام‌های سفارت قزاقستان در کابل اعلام شده، حدود 800 دانشجو افغان در قزاقستان مصروف فراگیری آموزش های عالی در رشته های مختلف مي‌باشند.  در سال گذشته‌ی میلادی نیز حدود 189 دانش‌جوی افغان به بورس‌های تحصیلی قزاقستان راه یافتند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان