10 رییس‌جمهور؛ نقش‌آفرینان اول قدرت، افغانستان و مدیریت بازی بزرگ

مقام ریاست جمهوری در نظام سیاسی کشورهای مختلف از صلاحیت های متفاوتی برخوردار است. در برخی کشورها دارای اختیارات و صلاحیت های کامل است اما در برخی کشورهای دیگر، مقامی نمایشی می باشد.

خبرنامه در این گزارش به سوابق کاری روسای جمهور افغانستان، ایران، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، هند، چین و آمریکا پرداخته است.

افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان است. آقای غنی، با عبور از چالش ها و جنجال های انتخاباتی فراوان در سال 2014 میلادی به ریاست جمهوری افغانستان رسید. پس از برگزاری این انتخابات جنجالی، حکومت وحدت ملی شکل گرفت که در آن محمد اشرف غنی رییس جمهور شد و رقیب او داکتر عبدالله، به پست ریاست اجرایی این کشور رسید.

در نظام سیاسی افغانستان، رییس جمهور عالی ترین مقام در این کشور است که برای یک دوره 5 ساله و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. فصل سوم قانون اساسی افغانستان به اختیارات، صلاحیت ها و مسولیت های رییس جمهور اختصاص یافته است. بر اساس همین قانون اساسی علاوه بر این که یک فرد نمی تواند بیش از دو بار متوالی به ریاست جمهوری افغانستان برسد، رییس جمهور نیز قدرتمندترین شخص در این کشور می باشد.

Ashraf Ghani at TED
آقای غنی، با عبور از چالش ها و جنجال های انتخاباتی فراوان در سال 2014 میلادی به ریاست جمهوری افغانستان رسید

پیشینه زندگی

محمد اشرف غنی متولد سال 1328 خورشیدی در ولایت لوگر می باشد.

آقای غنی از دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته علوم سیاسی فوق لیسانس دارد و دکترای خود را نیز در رشته انسان شناسی، از دانشگاه آمریکایی کلمبیا به دست آورده است. رییس جمهور افغانستان یکی از معدود کتاب های معتبر در حوزه دولت های ناکام را تالیف کرده که مبنای فکری او را برای سرپانمودن این دولت ها تشکیل می دهد.

رییس جمهور افغانستان در کنار این که از تحصیلات عالی در دانشگاه های آمریکا برخوردار است، تجارب کاری طولانی در نهادهای بین المللی نظیر سازمان ملل و بانک جهانی دارد. او به واسطه همین تجارب کاری توانست وارد کابینه حکومت افغانستان شود.

آقای غنی علاوه بر تدریس در دانشگاه های آمریکایی، برای بیش از یک دهه کارمند بانک جهانی بوده است. در سال 2001 میلادی او از سوی سازمان ملل به عنوان مشاور اخضر براهیمی نماینده ویژه این سازمان در امور افغانستان تعیین شد تا در جهت مدیریت اوضاع افغانستان پسا طالبان، با او همکاری داشته باشد.

حضور در کابینه

با شکل گیری دولت انتقالی جدید به ریاست حامد کرزی در افغانستان، آقای غنی به عنوان مشاور ارشد او کار خود را آغاز کرد.

ghani-in-a-meeting
اولین حضور جدی آقای غنی در کابینه حکومت افغانستان، انتخاب او به عنوان وزیر مالیه این کشور در سال 2002 میلادی در زمان دولت انتقالی بود

اولین حضور جدی او در کابینه حکومت افغانستان، انتخاب او به عنوان وزیر مالیه این کشور در سال 2002 میلادی در زمان دولت انتقالی بود. او در مدت دو سال حضورش در این وزارت دست به اصلاحاتی در سیستم مالی این کشور زد که موفقیت هایی نیز در پی داشت.

اشرف غنی برای مدتی دوباره به محیط دانشگاهی برگشت و ریاست دانشگاه کابل که از مهم ترین نهادهای دانشگاهی دولتی در افغانستان است را برعهده گرفت. برنامه ها و مسوولیت های بعدی در افغانستان زمینه این را فراهم ساخت تا او به عنوان چهره ای شناخته شده در داخل این کشور نیز مطرح شود.

گام‌های بعدی

یکی از گام هایی بزرگی که پس از ریاست دانشگاه کابل رییس جمهور فعلی افغانستان برداشت رقابت برای جانشینی کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بود. او در سال 2006 میلادی از سوی افغانستان به عنوان نامزد دبیر کلی سازمان ملل برای جانشینی کوفی عنان معرفی شد. اما در این رقابت ناکام ماند.

قدم بعدی او نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 میلادی بود. از داکتر اشرف غنی در کنار داکتر عبدالله، به عنوان رقیبان جدی حامد کرزی نام برده می شد. اما او در این انتخابات نیز رای کافی به دست نیاورد و در نهایت، این رقابت نیز به سود حامد کرزی پایان یافت.

Ghani with guards
یکی از گام هایی بزرگی که پس از ریاست دانشگاه کابل رییس جمهور فعلی افغانستان برداشت رقابت برای جانشینی کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد بود

محمد اشرف غنی پس از آن ریاست روند انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان را برعهده گرفت. این روند به منظور تامین امنیت به دست نیروهای افغان در سال 2011 میلادی از بامیان آغاز شد. پایان سال 2014، زمان به دست گرفتن تمام مسوولیت های امنیتی توسط نیروهای امنیتی افغانستان بود.

آقای غنی سپس نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 میلادی شد و در رقابتی نفس گیر با داکتر عبدالله، در دور اول و دوم شرکت کرد. اما پس از بن بست انتخابات ریاست جمهوری، حکومت وحدت ملی با حضور این دو رقیب شکل گرفت و او به ریاست جمهوری رسید.

ایران

حسن روحانی رییس جمهور ایران است. او در سال 1392 و پس از محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری این کشور رسید. دوره ریاست جمهوری در ایران 4 ساله است و یک فرد نمی تواند بیش از دو بار به صورت متوالی رییس جمهور باشد. رییس جمهور، پس از رهبر ایران پر قدرت ترین مقام این کشور به شمار می رود.

آقای روحانی پس از احراز مقام ریاست جمهوری در موارد متعدد از جمله قرارداد سه جانبه بندر تجاری چابهار نقش سازنده در حوزه افغانستان بازی کرده و دولت مطبوع او نیز مورد اتهام های بزرگ نظیر روسیه در مخالفت با افغانستان نبوده است.

iran2
حسن روحانی پس از محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری این کشور رسید

تحصیلات

حسن روحانی متولد سال 1327 خورشیدی در ولایت سمنان ایران است. او علاوه بر تحصیل در مدارس علمیه، مدارک عالی دانشگاهی نیز دارد.

آقای روحانی فوق لیسانس و دکترای خود را در سال های 1994 تا 1999 در رشته حقوق از دانشگاه ها گلاسکو در انگلستان به دست آورده است. او چندین کتاب با موضوعات امنیت ملی، اندیشه سیاسی و سیاست خارجی تالیف کرده و یکی از مغزهای متفکر جنگ ایران و عراق در آغاز سال های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

مسوولیت ها

آقای روحانی از جمله شخصیت های مطرح ایران است که برای سال های طولانی در این کشور مسوولیت های سیاسی و امنیتی فوق مهم و استراتژیک را برعهده داشته است.

معاونت فرماندهی جنگ و فرمانده پدافند هوایی ایران از جمله مسوولیت های نظامی او در سال های جنگ ایران و عراق بود.

در سال های بعدی او از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران به عضویت شورای عالی امنیت ملی این کشور در آمد و از سال 1368 تا 1384 خورشیدی، برای مدت 16 سال دبیر این شورا بود. او پس از پایان ریاست جمهوری محمد خاتمی از سمت دبیری این شورا کنار گذاشته شد اما هنوز هم از اعضای مهم شورای امنیت ملی ایران محسوب می گردد.

از مهم ترین فعالیت های او در این سمت، برعهده داشتن ریاست تیم هسته ای و مذاکره کننده ارشد ایران با کشورهای اروپایی در مورد برنامه های هسته ای این کشور بود.

iran
آقای روحانی برای سال های طولانی در این کشور مسوولیت های سیاسی و امنیتی فوق مهم و استراتژیک را برعهده داشته است

آقای روحانی هم چنین بین سال های 1980 تا 2000 میلادی برای مدت بیست سال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ایران بوده و سابقه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری این کشور را نیز داشته است.

حسن روحانی در انتخابات سال 1392 خورشیدی، با شعار “دولت تدبیر و امید” وارد رقابت های انتخاباتی شد و توانست با کسب بیش از 18 میلیون رای، به ریاست جمهوری ایران برسد.

روسیه

ولادیمیر پوتین ریس جمهور قدرتمند روسیه است. او درسال 2012 میلادی، برای سومین بار به ریاست جمهوری این کشور رسید.

دوره ریاست جمهور ی در روسیه 6 ساله است و بیش از دو دوره پی در پی، یک فرد صلاحیت انتخاب شدن برای این سمت را ندارد.

آقای پوتین در دو دوره پیشین ریاست جمهوری اش سیاست حمایتی از افغانستان داشت. اما در دوره سوم و در سال های اخیر به ویژه پس از آن که در حوزه های مختلف منافع مسکو و واشنگتن در تضاد هم قرار گرفته سیاست های متفاوتی را روی دست گرفته است؛ سیاست های که مقامات افغان را واداشته تا نسبت به حسن نیت روسیه از تماس با طالبان با شک و تردید نگاه کنند و در مواردی حتی روسیه را متهم به حمایت از دشمنان امنیت ملی افغانستان نمایند.

پوتین درسال 2012 میلادی، برای سومین بار به ریاست جمهوری این کشور رسید
پوتین درسال 2012 میلادی، برای سومین بار به ریاست جمهوری این کشور رسید

تحصیلات

ولادیمیر پوتین در سال 1952 میلادی، در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمده است.

آقای پوتین در سال 1970 وارد دانشگاه لننگراد در رشته حقوق شد و در سال 1975 از این دانشگاه فارغ گردید. او سپس در اوایل دهه هشتاد میلادی در مدرسه شماره 1 کا جی بی درس خواند. رییس جمهور روسیه توانست در اوایل سال 1998 زمانی که کفیل نخست وزیری بود، تیز دکترایش را دفاع کرد.

او حدود پانزده سال عضو که جی بی سرویس اطلاعاتی شوروی سابق بود و به راحتی توانست در این سازمان رشد کند. تنها مسولیت برون مرزی او در آلمان شرقی بود که در آن جا حدود 5 سال آقای پوتین مسولیت اطلاعاتی بخشی از یک ماموریت محلی را برعهده داشت.

ولادیمیر پوتین در سال اوایل دهه نود زمانی که معاون شهر لیننگراد شد از سرویس امنیتی شوروی استعفا کرد و فعالیت سیاسی اش آغاز شد. او در حدود کمتر از یک دهه به بلندترین مقام های حکومتی روسیه رسید که در آغاز سال 2000 میلادی توانست سرپرست ریاست جمهوری روسیه گردد.

پوتین به دلیل سابقه 15 ساله اطلاعاتی اش فرد باهوش می باشد که دارای روش های منحصر به فرد در سیاست روسیه بوده است. او در حدود بیست سال که در مقام های نخست وزیری و ریاست جمهوری کار کرده توانسته است همه رقبای سیاسی اش را از دور خارج کند و قدرتمندترین مرد روسیه باشد. برخی ها قدرت پوتین و نوع ابتکاراتش را به خاطر سابقه اطلاعاتی اش عنوان می کنند. اما چنین مردی اکنون به افغانستان پشت کرده و ظاهرا سیاست های کژداری را در باره این کشور روی دست گرفته است.

vladimir-putin-ashraf-ghani
ولادیمیر پوتین در کنار رییس جمهور افغانستان. او در اوایل دهه نود زمانی که معاون شهر لیننگراد شد از سرویس امنیتی شوروی استعفا کرد

مسوولیت ها

آقای پوتین علاوه بر کار به عنوان یک مامور اطلاعاتی که جی بی، در سال های 1998 به ریاست اف اس بی یا اداره امنیت روسیه رسید و در عین حال توانست همزمان عضویت در شورای امنیت این کشور را نیز به دست در آورد. او قبل از رسیدن به نخست وزیری برای مدتی کوتاهی مشاور امنیت ملی روسیه نیز بود.

آقای پوتین در سال های 2000 و 2004 میلادی به ریاست جمهوری روسیه رسید. سپس در انتخابات بعدی، دیمیتری مدودوف که از افراد مورد اعتماد او بود به ریاست جمهوری رسید و آقای پوتین را به مقام نخست وزیری منصوب کرد.

او پس از وقفه ای یک دوره ای، باز هم وارد کارزار انتخاباتی شد و برای سومین بار در سال 2012 میلادی با کسب نزدیک به 110 میلیون رای یعنی بیش از 63 درصد آرا، باز هم رییس جمهور روسیه شد.

او از موفق ترین روسای جمهور روسیه است که توانسته این کشور را پس از رکود و ضعفی چندین ساله، به روزهای اوج گذشته اش در عرصه های سیاسی، نظامی و اقتصادی بازگرداند.

پاکستان

ممنون حسین رییس جمهور پاکستان است. او در سال 1940 متولد شده است. در رشته اداره و تجارت مدرک ماستری از دانشگاه های پاکستانی دارد. او دوازدهمین رییس جمهور پاکستان است.

pakistan2
ممنون حسین رییس جمهور پاکستان

پست ریاست جمهوری در این کشور تشریفاتی و نمادین است و برای یک دوره 5 ساله از سوی مجلس این کشور انتخاب می شود.

آقای حسین در تصمیم گری های استراتژیک به ویژه در حوزه سیاست خارجی به عنوان رییس جمهور نقش اساسی ندارد. با این حال، ساختار غیرنظامی تحت اداره نخست وزیری و ساختار امنیتی این کشور سیاست ساز اصلی در حوزه های نظیر افغانستان است. پاکستان متهم به حمایت از تروریزم در افغانستان بوده و در سال دوم ریاست جمهوری اشرف غنی این کشور روابط تیره ای با اسلام آباد دارد.

مسوولیت ها

ممنون حسین در سال 1993 وارد حزب مسلم لیگ شد و از این طریق توانست گام های بعدی برای رسیدن به مقامات بالاتر را بردارد.

او در شهر کراچی به عنوان تاجر در زمینه نساجی کارش را شروع کرد. اما توانست با رسیدن به پست ریاست اتاق های تجارت وصنایع کراچی، در سطح کشورش مطرح گردد. ممنون حسین در سال 1999 میلادی، به عنوان والی ایالت سند انتخاب شد.

او سپس توانست در سال 2013 میلادی از مجلس پاکستان که در آن، حزب مسلم لیگ اکثریت را در اختیار داشت، رای بیاورد و به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب گردد. ممنون حسین از نزدیکان نواز شریف، نخست وزیر فعلی این کشور است.

tajikstan1
امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان

تاجیکستان

امام علی رحمان رییس جمهور این کشور است. رییس جمهور بالاترین مقام در تاجیکستان است که با رای مستقیم مردم و برای یک دوره 7 ساله انتخاب می گردد. آقای رحمان متولد سال 1952 میلادی و 65 ساله است.

امام علی رحمان سیاست های نسبتا دوستانه نسبت به افغانستان داشته است. تاجکستان و افغانستان مرز مشترکی در شمال این کشور دارد و شیرخان بندر مرزی زمینی میان کابل و دوشنبه می باشد. از آن جایی که قندوز در شمال افغانستان و در مرز تاجکستان از امنیت مناسبی برخوردار نیست تاجکستان همواره  نسبت به این موضوع حساس بوده است.

با این حال، موضوع مهم تر مورد توجه این است که روسیه در مرزهای تاجکستان با افغانستان حدود هفت هزار نظامی و بیش از 200 تانک را مستقر کرده و نگران امنیت منطقه ای آسیایی میانه می باشد.

رییس جمهور مادام العمر

امام علی رحمان که از سال 1992 و پس از پایان جنگ های داخلی این کشور به قدرت رسید، تاکنون در این سمت باقی مانده و اخیرا با برپایی همه پرسی و اصلاح قانون اساسی تاجیکستان، راه را برای نامزدی دوباره او برای دوره های بعدی باز کند تا این گونه بتواند عنوان رییس جمهور مادام العمر این کشور را برای خود داشته باشد.

tajikstan
امام علی رحمان از سال 1992 و پس از پایان جنگ های داخلی این کشور به قدرت رسید

بر اساس قانون اساسی این کشور افراد بین 35 تا 65 سال می توانند نامزد ریاست جمهوری این کشور شوند. اما با این تغییرات صورت گرفته او می تواند برای چندین دوره دیگر نیز نامزد ریاست جمهوری باشد و با توجه به این که رقیب جدی برای او وجود ندارد، بسیاری ها نتایج انتخابات را به نفع آقای رحمان می دانند.

آقای رحمان پیش از این نیز سابقه اصلاح قانون اساسی این کشور برای تداوم ریاست جمهوری اش را داشته است. او در سال 2003 میلادی با اصلاح این قانون، محدودیت نامزدی ریاست جمهوری برای دو بار را برداشت و این گونه، راه را برای ادامه قدرتش هموار ساخت.

ازبکستان

شوکت میر ضیایف رییس جمهور ازبکستان است که از مدت ریاست جمهوری او تنها 4 ماه می گذرد. رییس جمهور در این کشور نیز بالاترین مقام سیاسی است و با رای مستقیم مردم انتخاب می شود.

آقای میرضیایف متولد سال 1957 میلادی است. او فارغ التحصیل دانشکده کشاورزی از دانشگاه تاشکند است.

کار به عنوان نماینده شورای عالی ازبکستان، شهردار یکی از نواحی تاشکند، والی ولایت های جیزک و سمرقند و نماینده مردم در مجلس از سال 1995 تا 2003 میلادی، از مسوولیت های او تا قبل از رسیدن به مقام نخست وزیری ازبکستان بوده است.

uzbekistan
شوکت میر ضیایف رییس جمهور ازبکستان است. از مدت ریاست جمهوری او تنها 4 ماه می گذرد

او از سال 2003 به مقام نخست وزیری رسید و تا سال گذشته میلادی در این سمت بود.

اما با درگذشت اسلام کریموف رییس جمهور سابق این کشور در تابستان سال گذشته به سرپرستی ریاست جمهوری ازبکستان رسید. پس از  برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آقای ضیایف با  رای بالابه پیروزی رسید و با کسب بیش از 88 درصد آرا، به عنوان رییس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد.

جنبش اسلامی ازبکستان یکی از نگرانی ها و چالش های پیش روی او و مردم این کشور است. رییس جمهور ازبکستان به تازگی از روسیه خواسته است که از طالبان برای مهار فعالیت های جنبش اسلامی ازبکستان که در افغانستان فعالیت دارد استفاده نماید.

او در عین حال در رابطه با افغانستان گفته است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و از طریق انجام گفتگوهای سیاسی می توان به جنگ در این کشور پایان داد. او تاکید کرده است که از موضع روسیه در قبال  افغانستان حمایت می کند و در نشست مسکو که قرار است به زودی برگزار گردد نیز، شرکت خواهد کرد.

با توجه به این موضع گیری های رییس جمهور جدید ازبکستان، به نظر می رسد کابل با ازبکستان نیز در آینده نزدیک دچار اختلافاتی در نوع نگاه به طالبان شود؛ امری که از اکنون جدی گرفته شود و به نظر می رسد نیاز است تا در باره نوع نگاه ازبک ها به طالبان و شمال افغانستان تغییراتی به میان آید.

kazakhstan
نور سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان است

قزاقستان

نور سلطان نظربایف رییس جمهور فعلی این کشور است که در انتخابات 2015 میلادی، برای پنجمین بار به عنوان رییس جمهور قزاقستان انتخاب شد. دوره ریاست جمهوری در قزاقستان 5 ساله است.

نظربایف متولد سال 1967 میلادی است و در رشته مهندسی مدرک لیسانس دارد.

مسوولیت ها

نورسلطان نظربایف در سال های جوانی با پیوستن به حزب کمونیست قزاقستان، وارد این جریان سیاسی شده و توانست در این حزب به پست های اجرایی مختلفی دست یابد.

او از اعضای قدیمی دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی است که از سال 1990، یعنی قبل از فروپاشی شوروی در سال 1991 و استقلال قزاقستان، امور این کشور را در دست داشته است.

او در 26 سال گذشته حاکم بلا منازع در قزاقستان بوده و در این مدت توانسته است علاوه بر حفظ یکپارچگی این کشور، زمینه رشد اقتصادی آن را نیز فراهم سازد.

آقای نظریایف که در سال 2015 برای پنجمین بار به ریاست جمهوری این کشور رسید گفته بود که یقین دارد، مردم قزاقستان از او حمایت خواهند کرد. به باور نظربایف، تلاش هایش در طول این سال ها برای توسعه قزاقستان و ایجاد ثبات موجب شده است که مردم این کشور از او حمایت کنند.

kazakhstan1
آقای نظریایف در سمت چپ تصویر. او در سال 2015 برای پنجمین بار به ریاست جمهوری قزاقستان رسید

یکی از اقدامات او انتقال پایتخت این کشور از شهر جنوبی آلماتی، به شهری در مرکز این کشور یعنی آستانه بود که در سال 1997 میلادی انجام شد. او این کار را با هدف حفظ یکپارچگی این کشور که متشکل از روس تبارها و قزاق ها هستند و هم چنین به منظور کنترل کامل بر قزاقستان انجام داد.

اقدامات او در طی این سال ها برای رشد اقتصادی و اجتماعی در این کشور موثر بوده و او گفته است که تبدیل شدن قزاقستان به یکی از قدرت های اقتصادی منطقه ای در سال های آینده، بخشی از برنامه هایش برای توسعه این کشور است.

در همین حال آقای نظربایف پس از سال ها حضور در قدرت و کارهای ماندگاری که در این کشور انجام داده است، به تازگی بخشی از صلاحیت های مقام ریاست جمهوری این  کشور را به مجلس قزاقستان واگذار نموده است. این صلاحیت ها در امور مالی، اقتصادی و اداری این کشور است. بر این اساس رییس جمهور قزاقستان مسوولیت اموری مانند حفاظت از قانون اساسی، دفاع و امنیت و سیاست داخلی و خارجی را بر عهده خواهد داشت.

قزاقستان یکی از کشورهای است که اخیرا روابط دوستانه نزدیکی با افغانستان ایجاد کرده و در عرصه های اقتصادی بیشتر در بازارهای افغانستان فعال شده است. گزارش های جدید می رساند که قزاقستان حدود نیم میلیارد دالر به افغانستان صادرات دارد و آرد تولیدی این کشور بدیل پاکستان در افغانستان شده است.

هند

پراناب کومار موکرجی رییس جمهور هند است. او سیزدهمین رییس جمهور این کشور است که در سال 2012 میلادی به این سمت انتخاب شد.

india1
13همین رییس جمهور هند، پراناب کومار موکرجی

پست ریاست جمهوری در این کشور نیز تشریفاتی است و بیشترین صلاحیت ها در اختیار نخست وزیر است. انتخاب رییس جمهور از اختیارات مجلس این کشور است.

پراناب کومار موکرجی متولد سال 1935 میلادی است که دو مدرک ماستری در رشته های علوم سیاسی و تاریخ دارد.

با وجودی که آقای موکورجی در حوزه سیاست خارجی هند نقش تاثیر گذار ندارد، اما ساختار غیرنظامی هند تحت نظر نخست وزیر آن کشور سیاست دوستانه نسبت افغانستان را دنبال می کند. هند پنجمین حامی مالی بزرگ برنامه های توسعه ای و بازسازی افغانستان بوده و اولین قرارداد همکاری های استراتژیک افغانستان با دهلی نو امضا شد. همزمان با این، هندوستان ابتکار فعال سازی بندرچابهار در ایران را نیز برای توسعه تجاری با افغانستان روی دست گرفته است.

مسوولیت ها

پراناب کومار پس از عضویت در حزب کانگره ملی هند در سال 1969 میلادی، عضو مجلس سنای این کشور گردید. او توانست در سال های 1975، 1981، 1993 و 1999 نیز به مجلس هند راه یابد.

معاونت وزارت خارجه، وزیر تجارت، وزیر دفاع و وزیر اقتصاد، از فعالیت های عمده آقای موکورجی است. او در سال 2010 میلادی جایزه ی وزیر اقتصاد سال را در آسیا به دست آورد.

چین

شی جین پنگ رییس جمهور چین است که در سال 1953 به دنیا آمده است. او در سال 2013 دوره ریاست جمهوری 5 ساله خود را آغاز کرده است. رییس جمهور چین، ریاست حزب کمونیست و هم چنین ریاست کمیسیون مرکزی ارتش چین را نیز برعهده دارد.

china1
شی جین پنگ

شی جین پنگ، بعد از فراغت اش از دانشگاه در رشته مهندسی شیمیایی، از سال 1979 تا 1982 به عنوان دستیار جینگ بیاو، یکی از افسران ارشد حزب کمونیست چین که بعدا به معاونت نخست وزیری آن کشور رسید، کار کرده است.

او از سال 1998 تا 2002 میلادی دوباره به تحصیلات عالی اش ادامه داد و توانست در رشته حقوق مدرک دکترا بگیرد.

آقای پنگ مسول اول سیاست خارجی و امنیت ملی چین می باشد و معمار نزدیکی روابط چین و افغانستان پنداشته می شود. چین پس از اعلام پایان جنگ از سوی ماموریت یاری امنیتی – آیساف نقش جدی تری در افغانستان بازی می کند و نگاه امنیتی نیز به این کشور پیدا کرده است.

مسوولیت ها

رییس جمهور چین، پیش از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در پست های دیگری نیز فعالیت داشته است که مهم ت رین آنها، معاون کمیسیون نظامی چین و ریاست دانشگاه مرکزی حزب کمونیست می باشد.

علاوه بر آن، او نماینده حزب پر قدرت کمونیست چین در ولایت های مختلف بوده که توانست در سال 2007 میلادی، به عضویت دایمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب در آید.

trump3
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست که در انتخابات سال گذشته میلادی، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور این کشور پس از باراک اوباما برگزیده شد

آمریکا

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست که در انتخابات سال گذشته میلادی، به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور این کشور برگزیده شد. دوره ریاست جمهوری در آمریکا 4 ساله است و هر فرد تنها دو بار متوالی می تواند کاندید ریاست جمهوری شود.

آقای ترامپ متولد سال 1946 میلادی است. او از آکادمی نظامی نیویورک فارغ شد اما آرزویش این بود که فرد ثروتمندی باشد تا بسیاری ها او را بشناسند و شیفته اش باشند.

پدرش فرد ثروتمندی بود که در ساخت و ساز و هتل داری، ترامپ جوان را با خود همراه کرد. در سال 1982، برج ترامپ که یکی از مشهورترین برج ها در شهر نیویورک است افتتاح شد و این گونه شهرت و ثروت او افزایش یافت.

او فردی ماجرا جوست که تجربه های متفاوتی را از سرمایه گذاری در دانشگاه تا برنامه سازی در تلویزیون را داشته است.

دونالد ترامپ پیش از این نیز برای رسیدن به کاخ سفید تلاش کرده بود. اما چند ماه پیش از برگزاری انتخابات در سال 2000 میلادی از نامزدی ریاست جمهوری کنار رفت.

در نهایت او در سال 2015 میلادی، یعنی 23 سال بعد از افتتاح برج خود که شهرتش را در پی داشت، در همان ساختمان اعلام کرد که می خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. ترامپ از همان ابتدا گفت که هزینه رقابت های انتخاباتی اش را خودش می پردازد.

 

trump4
رییس جمهور جدید آمریکا در مراسم تحلیف خود گفته بود که نمی خواهد روش زندگی آمریکایی را بر دیگر نقاط جهان تحمیل کند

ترامپ که آرزویش ثروتمند شدن بود در نهایت توانست با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در عین ناباوری عمومی، به فردی مشهور در جهان تبدیل شود.

رییس جمهور جدید آمریکا در مراسم تحلیف خود گفته بود که نمی خواهد روش زندگی آمریکایی را بر دیگر نقاط جهان تحمیل کند اما در عوض تاکید نمود که با مدل زندگی جدید که برای آمریکایی ها در داخل این کشور خواهد ساخت، می خواهد کشورش و روش زندگی آمریکایی در جهان نمونه باشد.

با همه این سیاست های درون گرایانه که برخی از کارشناسان آن را آغاز عصر انزواگرایی جدید آمریکا می گویند، ترامپ نسبت به تروریزم و بنیادگرایی دینی به شدت حساس می باشد. او از همان روزهای اول کمپاین اش گفت که به تندروان دینی رحم نمی کند. ترامپ داعش را دشمن بزرگ آمریکا می داند به این جهت نسبت به سرکوب و نابودی آن سیاست قاطع تری داشته است.

همزمان با این در دو تماس که پس از آغاز به کار به عنوان رییس جمهور آمریکا در ماه جنوری سال 2017 میلادی با رییس جمهور افغانستان داشته، ترامپ تاکید کرده که سربازانی بیشتری به افغانستان می فرستد و در جنگ با داعش در این کشور قاطعیت خود را نشان داده است.

علاوه بر این قرار است در آینده نزدیک رییس جمهور غنی سفری به واشنگتن داشته باشد تا با رییس جمهور آرمریکا از نزدیک دیدار نماید؛ با همه خوشبینی های که نسبت به سیاست های ترامپ در قبال افغانستان وجود دارد، به نظر می رسد تا پس از دیدارهای رو در روی این دو رییس جمهور نمی توان در باره آینده سیاست های خارجی آمریکا در افغانستان با جدیت صحبت کرد.

Ghani and trump
آقای ترامپ در دو تماس تلفنی که با رییس جمهور افغانستان داشته، تاکید کرده که سربازانی بیشتری به افغانستان می فرستد

فارغ از رییس جمهور آمریکا، نگاهی گذرا به روسای جمهوری برخی از کشورهای منطقه در آسیای میانه، خاورمیانه و جنوب آسیا و در عین حال بازگویی زندگی و کارکرد روسای جمهور قدرتمند که کشورهای شان منافع جهانی داشته و مسائل افغانستان را نیز از نزدیک دنبال می کنند، دریافته می شود که کابل در محور توجه همگان قرار داشته و رییس جمهور افغانستان نیز بیشتر از بسیاری از همتایان منطقه ایی خود درک جدی از مسائل بزرگ در نظام بین الملل دارد و این درک و تجربه اش از کارکرد او در نهادهای بین المللی مهم و تاثیر گذار نشأت می گیرد. با این حساب، شکنندگی افغانستان داستان دیگری است که نمی توان آن را در محاسبات بزرگ نادیده گرفت.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *