جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

پایان داستان استیضاح؛ مجلس افغانستان وزرای داخله، دفاع و رییس عمومی امنیت ملی را ابقا کرد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مجلس افغانستان پس از استیضاح وزرای داخله، دفاع و ریاست عمومی امنیت ملی، این سه مسوول نهادهای امنیتی کشور را در وظایف شان ابقا کرد.

نمایندگان مجلس افغانستان در جلسه امروز (7 حمل)، وزرای داخله، دفاع و رییس عمومی امنیت ملی این کشور را در رابطه با حمله تروریستی به شفاخانه نظامی 400 بستر وزیر اکبرخان، ضعف مدیریت و افزایش ناامنی در این کشور مورد استیضاح قرار دادند.

رییس مجلس افغانستان گفت که برای برکناری هر کدام از این سه مسوول امنیتی، به 118 رای منفی نیاز است.

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان با به دست آوردن  106 رای تایید در برابر 88 رای منفی، در وظیفه اش ابقا شد.

صلاحیت تاج محمد جاهد وزیر امور داخله از سوی 75 نماینده مجلس رد شد اما او توانست با به دست آوردن 120 رای تایید، در این سمت باقی ماند.

معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان نیز توانست رای موافق 129 نماینده را در مقابل 66 رای منفی به دست آورد و این گونه به وظیفه اش به عنوان رییس عمومی امنیت ملی این کشور ادامه دهد.

نمای از جریان حمله تروریستی به شفاخانه ۴۰۰ بستر سردار محمد داوود خانِ کابل

در حمله تروریستی به شفاخانه نظامی 400 بستر وزیر اکبرخان که به خاطر آن این مسولان استیضاح شده بودند، در آخرین روزهای سال گذشته خورشیدی، 4 مهاجم وارد این شفاخانه شدند و نزدیک به 7 ساعت با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شدند. مسوولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفته بود.

با این که مقامات امنیتی این کشور تلفات ناشی از این حمله را 30 کشته و بیش از 50 زخمی اعلام کردند اما نمایندگان مجلس می گویند که تلفات این حادثه بسیار بالاتر از ارقام ذکر شده است.

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان روز گذشته در مجلس سنای این کشور گفته بود که این حمله با همکاری داعش، طالبان و لشکر طیبه پاکستان صورت گرفته است.

موافق و مخالف

جلسه استیضاح امروز مجلس، با نظرات مختلف نمایندگان همراه بود. برخی نمایندگان، این مسوولان نهادهای امنیتی را متهم به بی کفایتی نمودند و خواهان برکناری آنها شدند.

اما در مقابل برخی دیگر از نمایندگان معتقد بودند که با توجه به شرایط امنیتی و در پیش بودن فصل جنگ در این کشور، برکناری آنها شرایط امنیتی در افغانستان را بدتر از قبل خواهد ساخت.

عبدالله حبیبی، وزیر دفاع افغانستان / عکس: دی پی اِ
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع افغانستان / عکس: دی پی اِ

وزرای دفاع، داخله و رییس عمومی امنیت ملی به سوالات نمایندگان پاسخ دادند. معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی در صحبت هایش خواهان سری شدن جلسه شد.

غفلت وظیفه‌ای

عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان پذیرفت که نهادهای کشفی و استخباراتی این کشور در رابطه با حمله به شفاخانه 400 بستر وزیر اکبرخان، در انجام وظایف شان ” غفلت” کرده اند.

او گفت که  23 تن در رابطه با حمله به این شفاخانه بازداشت شده و تحقیقات از این افراد ادامه دارد.

آقای حبیبی در رابطه با افزایش ناامنی ها در افغانستان افزود که جنگ در این کشور داخلی و منطقه ای نیست، بل که به گفته او، یک جنگ فرا منطقه ای می باشد. او گفت که جنگ از سال گذشته تاکنون و حتی در فصل زمستان نیز متوقف نشده و شدت یافته است.

حبیبی گفت که در سال جدید، عملیات تهاجمی نیروهای امنیتی بر ضد تروریستان آغاز خواهد شد. وزیر دفاع افغانستان خواهان حمایت نمایندگان مجلس از او و برنامه هایش برای تقویت نهادهای استخباراتی، مقابله با جنگ روانی، تقویت نیروهای دفاعی و مبارزه با فساد در تشکیلات این وزارت شد.

جنرال تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله افغانستان
تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان، تامین امنیت این شفاخانه را مستقیما به عهده وزارت دفاع دانست

وزارت دفاع مسوول است

تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان، تامین امنیت این شفاخانه را مستقیما به عهده وزارت دفاع دانست و گفت که در این رابطه وزارت داخله و ریاست امنیت ملی نقشی ندارند.

وزیر داخله افغانستان گفت که وظیفه اصلی پولیس تامین امنیت نظم، اجرای قانون و مبارزه با انواع جرایم است اما این نیروها برای مبارزه با گروه های تروریستی نیز در کنار دیگر نیروهای امنیتی این کشور ایستاده اند.

آقای جاهد افزود که پولیس این کشور در سال گذشته نزدیک به 15 هزار رویداد جنایی را کشف کرده و بیش از 600  حمله تروریستی را کشف و خنثی نموده است.

وزیر داخله افغانستان گفت که تقویت قطعات خاص امنیتی در ولایت های ننگرهار، هرات و قندوز از برنامه هایش در سال جاری خورشیدی است و هم چنین تاکید کرد که بخش های کشفی و استخباراتی پولیس را تقویت خواهد کرد.

پیش قراولان پاکستان

معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی در رابطه با حمله به شفاخانه وزیر اکبرخان با اشاره به این که تحقیقات در مورد حمله به شفاخانه 400 بستر به مرحله حساسی رسیده است، از نمایندگان مجلس خواست تا برای “نهایی شدن این تحقیقات و شناسایی عاملان اصلی این حادثه” یک تا دو هفته دیگر صبر کنند.

 معصوم استانکزی گفت که طالبان پیش قراولان نیروهای امنیتی پاکستان هستند که در خاک افغانستان می جنگند
معصوم استانکزی گفت که طالبان پیش قراولان نیروهای امنیتی پاکستان هستند که در خاک افغانستان می جنگند

او گفت که به همین دلیل نمی تواند بیشتر از این در مورد جزییات حمله به این شفاخانه توضیح بیشتری بدهد.

آقای استانکزی افزود که طالبان پیش قراولان نیروهای امنیتی پاکستان هستند که در خاک افغانستان می جنگند. به باور رییس عمومی امنیت ملی افغانستان، بر عهده گرفتن حملات تروریستی توسط داعش به منظور ” گم کردن راه” و برای ” گم کردن دشمن اصلی که همان طالبان است” صورت می گیرد.

او با اشاره به گروه های تروریستی و هم چنین نهادهای استخباراتی کشورهای منطقه به عنوان چالش های امنیتی در افغانستان گفت که علاوه بر این برخی ضعف ها در داخل نیز وجود دارد که زمینه نفوذ دشمن را در نقاط مختلف این کشور فراهم می سازد.

معصوم استانکزی خواست که برای بیان برخی سخنانش جلسه مجلس سری شود.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس افغانستان ادامه جلسه استیضاح را با درخواست رییس عمومی امنیت ملی، سری اعلام کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان