جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

رییس اجرایی افغانستان برای پایان وابستگی بازار سبزی و میوه وارد کارزار شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان امروز با شماری از مدیران ارشد حوزه بازرگانی، نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار که در آن برای یافتن راه بدیل برای واردات سبزی و میوه بحث شده است.

این نشست فوق‌العاده در حالی برگزار می شود که روز گذشته برخی از بازرگانان افغان در گفتگو با خبرنامه نگرانی شدید خود را از احتمال قحطی سبزی و میوه در بازارهای افغانستان در آینده‌ی نزدیک ابراز کرده اند.

کشورهای بدیل

مجریان بازرگانی افغانستان اما در این نشست، برقراری ارتباط با ایران و ازبکستان را بدیلی برای پاسخگوی تقاضای بازار سبزی و میوه افغانستان نامیدند.

این جلسه که با حضور وزیران اقتصاد، انرژی و آب، ترانسپورت و هوانوردی و هم‌چنان معاون ارگان‌های محل، معاون وزارت تجارت و صنایع، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع، رییس اول سیاسی وزارت خارجه و رییس سرحدی این وزارت برگزار شده بود، روی راه بدیل برای واردات میوه و سبزی در آینده نزدیک گفت‌و گو کردند.

CE Abdullah On Vegitable and frouts (1)
مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که با مسدود شدن مرزهای تجاری افغانستان و پاکستان، پاکستان بیشترین ضرر را متقبل شده است

واردات سبزی و میوه از همسایه‌های غربی و شمالی در کوتاه مدت و تقویت صنایع داخلی، افزایش سهولت‌های گمرکی و حمایت سرمایه‌گذاران داخلی در دراز مدت از برنامه‌ها و راه‌های بدیل است که مجریان بازرگانی در این جلسه مطرح کردند.

تمرکز بر تولید

قربان حقجو، معاون وزارت تجارت و صنایع افغانستان در این نشست گفته است که راه حل بینادین این مساله تقویت گزینه‌های بدیل و تولیدات داخلی می‌باشد.

با این حال مقام‌های اتاق تجارت و صنایع افغانستان از مشکلات موجود در گمرکات ابراز نگرانی کرده اند و خواستار تسهیلات بیشتری گمرکی بوده اند.

خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان گفته است که حکومت این کشور برای تقویت صادرات و واردات کالاها، تسهیلات گمرگی را افزایش دهد؛ زیرا به باور او، با این کار مبادلات تجارتی افغانستان با کشورهای ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد.

CE Abdullah On Vegitable and frouts (4)
مقام‌های وزارت زراعت افغانستان تاکید دارد که برای خودکفایی این کشور در بخش سبزی، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است

با این حال حمیدالله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان نیز تاکید کرده که با مسدود شدن مرزهای پاکستان، درآمدهای گمرگ ولایت‌های هرات، نیمروز و فراه 40 درصد افزایش یافته است.

او افزوده که اکنون تقویت تجارت و مبادله کالاها از طریق کشورهای آسیای میانه، ایران و ازبکستان مهم تلقی می‌گردد و تاکید کرد که باید مشکل واردات و صادرات به صورت بنیادین حل شود.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان نیز بر تقویت مبادلات تجارتی و ترانزیتی با کشورهای ایران و ازبکستان تاکید کرده و گفته است که برقراری ارتباط با این کشورها می‌تواند در دراز مدت مشکلات واردات مواد اولیه‌ی خوراکی را حل کند.

سرمایه گذاری جدی

مقام‌های وزارت زارعت افغانستان گفته اند که آنان روی برنامه‌ای برای خودکفایی افغانستان در بخش سبزی کار می‌کنند. این مقام‌ها تاکید کرده اند که افغانستان در بخش خودکفایی سبزی، به هزینه‌ی 30 میلیون دالر نیاز دارد. اسدالله ضمیر، وزیر زارعت افغانستان تصریح کرده که برای تهیه سبزی، افغانستان به ساخت 2هزار سبزه‌‌خانه و ذخیره‌گاهای پیاز و کچالو ضرورت دارند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از قحطی سبزی و میوه در بازارهای افغانستان در آینده‌ی نزدیک ابراز نگرانی کرده است

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان به وزارت‌های بازرگانی و نهادهای مربوط آن در این جلسه، مسوولیت داده که روی برنامه‌های شان در زمینه‌ی حمایت از سرمایه‌گذاران، تقویت صنایع داخلی، بررسی گزینه‌های بدیل، حل مشکلات ترانزیتی و تجاری، کار کرده و پیشرفت ها را به او گزارش دهند.

ضرر اسلام آّباد

بر اساس آمار اتاق تجارت و صنایع افغانستان، پیش از این، حدود ۳۰۰ موتر میوه و سبزی‎ تازه از پنجاب و سند پاکستان به افغانستان وآسیای میانه صادر می‎شد، اما در سه ماه گذشته به دلیل تنش‌های مرزی این دو کشور پاکستان بیشترین زیان را از این بابت دیده و صادرات میوه و سبزی آن ها متوقف شده است.

تجارت افغانستان تا سال ۲۰۱۳ از طریق مرز شرقی به شکل قابل ملاحظه‌ای، بیشتر از مرزهای غربی و شمالی این کشور بوده است. اما پس از سال ۲۰۱۴، پاکستان با رد پیشنهادات تجاری افغانستان و افزایش تنش های سیاسی با کابل، سبب شد که کابل راه‌های بدیل را جستجو کند و با همسایه‌های غربی و شمالی‌اش روابط نیک بازرگانی را ایجاد نماید.

در سال گذشته میلادی، پاکستان بیش از پنج بار مرزهایش را به افغانستان بسته است

 

در این مورد: نگرانی‌ها از احتمال قحطی میوه و سبزی در بازارهای افغانستان

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان