جنبش روشنایی نظام‌مند؛ به‌زودی کنگره بزرگی در بامیان برگزار خواهد شد

اعضای شورای عالی رهبری جنبش روشنایی می گویند که تلاش ها برای ساختارمند شدن این جنبش آغاز شده و در آینده ای نزدیک کنگره بزرگی از اعضای شورای مردمی آن در شهر بامیان برگزار خواهد شد.

داکتر جعفر مهدوی نماینده کابل در مجلس افغانستان و یکی از اعضای شورای عالی جنبش روشنایی به خبرنامه می گوید که بحث ساختارمند سازی این جنبش برای دست یافتن به اهدافی که مطرح شده است یکی از اولویت ها و ضروریت های اساسی می باشد.

آقای مهدوی با بیان این که مبارزه با تبعیض و بی عدالتی از اهداف کلی این جنبش است می گوید که برای منسجم ساختن فعالیت های جنبش روشنایی، تلاش ها آغاز شده است تا جنبش روشنایی به حرکتی کارآمد و پاسخ گو تبدیل گردد.

داکتر جعفر مهدوی نماینده کابل در مجلس افغانستان و از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی
داکتر جعفر مهدوی نماینده کابل در مجلس افغانستان و از اعضای شورای عالی مردمی جنبش روشنایی

این عضو شورای عالی مردمی جنبش روشنایی به سفرهای سفیران این جنبش در نقاط مختلف جهان اشاره می کند و می گوید که “یکی از برنامه های سفیران جنبش روشنایی، ایجاد و تقویت شوراهای عالی مردمی در سراسر جهان است تا بتوان با حضور نمایندگان شوراهای مردمی از سراسر جهان، کنگره عظیم و تاریخی جنبش روشنایی را در بامیان برگزار کرد.”

داکتر مهدوی در مورد چگونگی ساختارمند نمودن جنبش روشنایی می گوید که تلاش ها و گفتگوها با شخصیت ها و نخبگان سیاسی در داخل و خارج از افغانستان ادامه دارد . او ابراز امیدواری می کند تا پیش از برگزاری کنگره این جنبش، به طرح مشخصی برای نظام مند شدن و پاسخ گو ساختن جنبش روشنایی دست یابند.

با این حال او می گوید که تلاش ها برای نظام مند ساختن جنبش روشنایی به معنای تبدیل ساختن آن به ساختار سیاسی مشابه به یک حزب هم نخواهد بود. به گفته او ممکن است این طرح به ایجاد چتر کلانی که در آن احزاب سیاسی مختلف، شخصیت های سیاسی مستقل، سازمان ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی مشارکت داشته باشند تبدیل گردد.

بسیاری از کشته‌شده‌ها در حمله‌ی انتحاری بر مظاهره‌کنندگان جنبش روشنایی، جوانان بودند

هزینه‌های سنگین در مسیری پرچالش

در همین حال مقامات امنیتی افغانستان در روزهای گذشته از کشته شدن یکی از طراحان اصلی حمله به تظاهرات جنبش روشنایی در شهر کابل خبر داده است.

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است که مولوی خراسانی یکی از فرماندهان گروه داعش و از طراحان حمله تروریستی به تظاهرات جنبش روشنایی، هفته ی گذشته در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار کشته شده است.

گفته شده است که او فرمانده یک گروه 200 نفری داعش در ولایت شرقی ننگرهار بود و مسوولیت آموزش و سازماندهی حمله های تروریستی و انتحاری این گروه را برعهده داشت.

در حمله انتحاری به تظاهرات جنبش روشنایی در شهر کابل، بیش از 80 تن کشته شده و نزدیک به 250 تن دیگر زخمی شدند. گروه داعش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته بود.

یکی از معترضان در تظاهرات جنبش روشنایی که با مشت بسته، در حمله‌ی انتحاری داعش جان داد بود

داکتر جعفر مهدوی می گوید که جنبش روشنایی در یک سال گذشته راه دشوار و پرچالشی را طی کرده و هزینه های سنگینی را نیز در این مسیر پرداخته است. با این وجود او معتقد است که جنبش روشنایی در این مدت با وجود چالش ها و پرداختن هزینه های سنگین، توانسته است گام های کلان و با ارزشی را برای مبارزه با تبعیض و بی عدالتی بردارد.

گفت‌وگوهای بی‌نتیجه

تغییر مسیر عبور لین برق 500 کیلو ولت ترکمنستان از مسیر بامیان – میدان وردک به سالنگ مبنای آغاز حرکت های مدنی و اعتراضی در اوایل سال جاری گردید که به جنبش روشنایی معروف شد.

این جنبش در مسیر اعتراضات با راه اندازی دو تظاهرات بزرگ مردمی در کابل و مجموعه ای از تظاهرات های دیگر در ولایات افغانستان و شهرهای مختلف دیگر کشورهای جهان، تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان را تبعیض آمیز عنوان کرده و خواهان عبور این لین برق از مسیر اصلی آن یعنی بامیان- میدان وردک شدند.

پس از حمله انتحاری به دومین تظاهرات گسترده طرفداران جنبش روشنایی در کابل، قرار بود که تظاهرات نامحدود این جنبش در ماه میزان سال جاری خورشیدی راه اندازی گردد اما با تمایل حکومت به گفتگو با سران جنبش روشنایی، این تظاهرات به تعویق افتاد.

اما این گفتگوها به دلیل آنچه که اعضای رهبری جنبش روشنایی آن را ” غیرپاسخ گو بودن حکومت” می دانند، به نتیجه ای نرسید.

داکتر مهدوی می گوید با وجود این که سران جنبش روشنایی همواره برای حل مشکلات موجود بر سر انتقال لین برق و موضوعات فراتر از آن که شامل مبارزه با تبعیض و بی عدالتی در جامعه می شود، حاضر به گفتگو و مذاکره بوده اما حکومت افغانستان در این روند نشان داده است که تمایل چندانی به حل موضوع از طریق “پیش گرفتن یک راه  اخلاقی” ندارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *