سال جدید شورای ملی؛ 6 مطالبه مهم رییس مجلس افغانستان برای سال 96 خورشیدی

سال جدید کاری مجلس افغانستان در دور شانزدهم، روز گذشته ( 16 حوت)، به صورت رسمی و با حضور رییس جمهور و سایر مقامات حکومتی آغاز شد. عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس افغانستان در مراسم افتتاحیه سال جدید کاری، به موضوعاتی مانند امنیت، برگزاری انتخابات، تهدیدها علیه نمایندگان، صلح و چالش هایی اشاره کرد که در پیش رو قرار دارد.

شرایط دشوار

عبدالرووف ابراهیمی در سخنان خود به شرایط کنونی افغانستان اشاره کرد و گفت که “سال جدید کاری مجلس در حالی افتتاح می شود که وضعیت امنیتی کشور بدتر از سال های گذشته است. تهدیدات تروریستی با عناوین جدید و قطب بندی های تازه، چالش های جدی تری را در برابر حکومت و نیروهای امنیتی ایجاد کرده است. در بهار سال آینده دشمن می خواهد تا با تمام نیرو و با حملات تروریستی، نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهد.”

او افزود که “سال پیش رو آزمونی بزرگ برای نیروهای امنیتی کشور است. باید با تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی و هم چنین تدوین استراتژی دفاعی برای سال جدید، برای مقابله با تهدیدهای تروریستی آمادگی کامل داشته باشیم.”

ibrahimi
سال جدید کاری مجلس در حالی افتتاح می شود که وضعیت امنیتی افغانستان بدتر از سال های گذشته است

برگزاری انتخابات

رییس مجلس افغانستان برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای ولسوالی ها را از جمله کارهایی دانست که باید در سال های گذشته انجام می شد اما به تاخیر افتاده است.

او گفت که “با تاخیر افتادن هر چه بیشتر انتخابات مجلس و شورای ولسوالی ها، اعتماد مردم نسبت به حکومت و مجلس را کاهش خواهد داد.”

ابراهیمی بر برگزاری انتخابات تاکید کرد و گفت “به نمایندگی از اعضای شورای ملی یک بار دیگر از حکومت می خواهم تا انتخابات مجلس را طوری برگزار نماید که انتخاباتی سراسری، عادلانه و مورد اعتماد مردم باشد.

ebrahimi
آقای ابراهیمی می گوید که حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی آمادگی کامل برای دفاع از کشور در برابر گروه های تروریستی دارد

تهدید علیه نمایندگان

رییس مجلس افغانستان در ادامه سخنانش به تهدیدات امنیتی علیه نمایندگان اشاره کرد و خواهان توجه و اقدامات جدی تر برای تامین امنیت نمایندگان شد.

او گفت که “حملات انتحاری و سوء قصدهای تروریستی علیه ساختمان مجلس و نمایندگان نشان می دهد که تهدیدهای جدی وجود دارد حکومت نیز موظف است تا تدابیر و اقدامات عملی را برای تامین امنیت نمایندگان در پایتخت، ولایات، خانه و محل کارشان روی دست بگیرد.”

آقای ابراهیمی حمله تروریستی چند روز قبل به معلم میر ولی نماینده هلمند در شهر قندهار که منجر به زخمی شدن او شد را، هشدار دیگری از سوی گروه های تروریستی علیه نمایندگان دانست.

صلح

عبدالرووف ابراهیمی بر ادامه روند مذاکرات صلح تاکید کرد و گفت که باید این مذاکرات با گروه هایی که تمایل به ترک جنگ دارند در آینده نیز ادامه یابد.

او گفت که “حکومت همانند گذشته باید با آن عده مخالفینی که خواهان صلح واقعی هستند گفتگو کند تا بتوان به بخشی از مخالفت ها و ناامنی ها در کشور پایان داد.”

با این حال رییس مجلس تاکید کرد که حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی برای دفاع از کشور در برابر گروه های تروریستی آمادگی کامل دارند.

ebrahimi1
رئیس مجلس افغانستان از حکومت خواهان توجه جدی تری برای تامین امنیت نمایندگان شد

خطوط سیاست خارجی

بخش دیگری از صحبت های رییس مجلس اشاره به چگونگی روابط افغانستان با کشورهای دیگر و اهمیت مشخص بودن خطوط سیاست خارجی کشور بود.

او افغانستان را “قربانی جنگ و رقابت های گوناگون استخباراتی کشورهای مختلف” دانست و از حکومت خواست که “خطوط سیاست خارجی کشور را در زودترین فرصت برای تایید به مجلس بفرستد تا روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف بر اساس آن صورت گرفته و دارای خطوط مشخصی باشد.”

سال غلبه بر چالش ها

رییس مجلس افغانستان رعایت نشدن قانون، کشت و قاچاق مواد مخدر، افزایش بیکاری و فقر را از مشکلات عمده ای دانست که در برابر حکومت افغانستان و مردم این کشور قرار دارد و تاثیرات منفی بر زندگی شهروندان این کشور داشته است.

Parliament3
ابراهیمی سال آینده را آزمونی بزرگ برای نیروهای امنیتی افغانستان دانست

با این حال، آقای ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که “سال جدید کاری مجلس، سال  غلبه بر چالش ها و رنج های مردم باشد و نمایندگان مردم بتوانند با همکاری دیگر نهادهای حکومتی وظایف خود را به خوبی انجام دهند.”

او گفت که “غلبه بر مشکلات موجود نیازمند همکاری و هماهنگی قوی میان نهادها و حکومتی قوی و با صلاحیت است و با وجود نهادهایی که از سوی سرپرستان اداره می شوند، این کار ممکن نیست.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *